اجرای ۴۰۰ ویژه برنامه در هفته کار و کارگر استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی از اجرای بیش از ۴۰۰ ویژه برنامه در هفته کار و کارگر این استان از پنجم تا ۱۱ اردیبهشت‌ماه جاری خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، جمشید امیدی به مناسبت هفته کار و کارگر در جمع خبرنگاران در اراک با بیان اینکه بیشتر واحدهای تولیدی استان در اجرای برنامه‌های هفته کار و کارگر مشارکت فعال دارند گفت: شعار امسال هفته کار و کارگر «مشارکت کارگر، جهش تولید و ایران قوی» است و بر همین اساس دیدار کارگران با رهبر معظم انقلاب و تجدید میثاق با آرمان‌های امام راحل، از مهمترین برنامه‌های این هفته است.

وی افزود: گلباران مزار شهدا، دیدار با خانواده‌های شهدای کارگری، حضور در نماز عبادی و سیاسی جمعه، همایش پیاده‌روی جامعه کار و تولید، برگزاری میز خدمت، همایش ایمنی و بهداشت و برگزاری دوره آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بخش دیگری از برنامه‌ها است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: بازدید دانش‌آموزان از شرکت‌ها و واحدهای تولیدی، بازدید از مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای تولیدی، برگزاری مسابقات ورزشی، زنگ ورزش صبحگاهی برای کارخانجات، تجلیل از کارگران نمونه و گروه‌های کار نمونه و واحدهای نمونه، از دیگر برنامه‌ها است.

وی گفت: فراخوان برگزاری جشنواره امتنان استان مرکزی از ۱۰ مهرماه سال گذشته آغاز و تا اول آذرماه ادامه داشت که در نهایت منجر به ثبت‌نام ۴۴۰ کارگر، ۵۹ گروه کار و ۱۲۱ واحد در سامانه این جشنواره شد. پس از پایان مهلت ثبت‌نام، کمیته ارزیابی تشکیل و بر اساس اسناد و مدارک بارگذاری شده، ۱۰۸ مورد بازدید میدانی هم صورت گرفت.

امیدی مهمترین شاخص‌های مورد ارزیابی در جشنواره امتنان را، اختراع و نوآوری، ارزآوری، بهره‌وری، میزان اشتغال، مسایل زیست محیطی و انتقال تکنولوژی و بومی سازی، عنوان و بیان کرد: هشت واحد برتر استانی، سه کارگر نمونه و دو گروه کار نمونه به تعداد هشت نفر در مجموع به عنوان برگزیدگان این جشنواره انتخاب که در هفته کار و کارگر تجلیل می‌شوند.

کسب رتبه اول و دوم استان مرکزی در جذب تسهیلات و اشتغالزایی

وی با بیان اینکه این استان در سنوات گذشته کارگر ملی نداشت اما امسال کارگر نخبه ملی و واحد نمونه ملی از استان مرکزی انتخاب شده است افزود: استان مرکزی طی سنوات گذشته در جذب تسهیلات و اشتغالزایی رتبه اول و دوم را داشته که امید است این مهم همچنان ادامه‌ یابد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی ادامه داد: اشتغال ایجاد شده در استان مرکزی ( آمار شاغلین ۱۵ سال به بالا) در سال ۹۶ به ۴۲۵ هزار نفر رسیده بود اما این آمار تا سال ۹۹ به ۳۷۴ هزار نفر رسید و روند نزولی داشت، که یکی از مهمترین علل آن شرایط کرونا بود.

وی گفت: این آمار در سال ۱۴۰۱ به ۳۸۹ هزار و ۷۲۰ نفر رسید و ۱۵ هزار و ۷۲۰ اشتغال از سال ۹۹ تا ۱۴۰۱ به استان اضافه شد و آمار سال ۴۰۲ تا پایان فصل بهار امسال اعلام می‌شود.

امیدی درباره نرخ بیکاری استان بیان کرد: نرخ بیکاری استان مرکزی در سال ۱۴۰۰ به ۷.۸ درصد، در سال ۱۴۰۱ به ۷.۳ درصد و در سال گذشته به ۷ درصد رسید.

وی نرخ مشارکت اقتصادی این استان در سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ را بدون تغییر ۳۶ و ۶ دهم درصد و در سال گذشته ۳۶ و سه دهم بیان کرد و افزود: یکی از علل پایین بودن نرخ مشارکت اقتصادی استان مرکزی، خارج شدن کارگران از محیط‌های کاری به دلیل سخت و زیان‌آور بودن مشاغل است.

افزایش ضریب پوشش بیمه تامین اجتماعی استان مرکزی

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان مرکزی با بیان اینکه ضریب پوشش بیمه تامین اجتماعی استان مرکزی در پایان سال گذشته نسبت به سال ۹۹ معادل ۶ و ۵۶ دهم درصد افزایش یافته است گفت: تعداد بیمه‌شدگان اجباری استان در پایان بهمن ماه سال ۱۴۰۲ نسبت به بهمن ماه ۱۴۰۱، افزایش هفت و ۱۷ صدم درصدی را نشان می‌دهد که معادل ۱۶ هزار و ۶۷۱ نفر و نسبت به سال ۹۹ تعداد ۳۵ هزار و ۵۹۹ نفر بیشتر شده است.

وی افزود: تعداد کارگاه‌های فعال استان ۶ و ۲۵ صدم درصد معادل یک‌هزار و ۴۸۲ کارگاه از بهمن ماه ۱۴۰۱ تا بهمن‌ماه ۱۴۰۲ اضافه شده است.

امیدی ادامه داد: تعداد کارگاه‌های فعال استان مرکزی نسبت به سال ۹۹، شاهد افزایش هشت درصدی است.

وی گفت: مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال ۹۹ به چهار هزار و ۵۶۴ نفر و در سال ۴۰۲ به دو هزار و ۹۴۲ نفر رسید، که این آمار بیانگر کاهش ۳۵ و پنج دهم درصدی است.

استان مرکزی به عنوان پایتخت صنعت ایران دارای حدود سه هزار واحد صنعتی بزرگ، متوسط و کوچک است.

کد خبر: 70031

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =