همه چیز درباره خرید جت شخصی و هزینه‌های آن

رئیس سازمان هواپیمایی کشور اخیرا از آزاد بودن خرید و فروش هواپیماهای جت هفت نفره برای عموم مردم خبر داده و چنین اعلام کرده که همین حالا هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند، موضوعی که در شرایط نابسامان ناوگان هوایی کشور اما و اگرهای بسیاری به همراه داشته است.

به گزارش آتیه‌آنلاین، حتی اگر فردی باشید که به دلایل متعدد برای مسافرت‌های خود از هواپیما استفاده نمی‌کنید قطعا در این سال‌ها حاشیه‌های بسیار قیمت پروازها را شنیده‌اید و از کمبود و فرسودگی ناوگان هوایی در شرایط تحریم نیز بی اطلاع نیستید.

در شرایطی که تهیه بلیط هواپیما در بسیاری مسیرها برای مردم دشوار شده و حتی برخی نیز بر این نکته تاکید دارند که این وسیله نقلیه از نظر هزینه‌ای مناسب همه نیست، در اوضاعی که در رسانه‌ها اخبار مشکلات ایرلاین‌ها در تامین هواپیما و حتی قطعات هواپیما هر روز تکرار می‌شود و در آشفته‌بازاری که در شرایط خاص قیمت بلیط هواپیما پروازی حتی بیشتر از خود هواپیما دارد حال به یک باره خبر از در اختیار گرفتن جت‌های شخصی منتشر می‌شود.

ماجرا از این قرار است که طی روزهای گذشته محمد محمدی‌بخش، رئیس سازمان هواپیمایی کشوری خرید و فروش هواپیماهای جت ۷ نفره را برای عموم آزاد دانسته و گفت: «در حال حاضر، بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند.»

انتشار همین خبر کافی بود تا در افکار عمومی و سطح جامعه این سئوال ایجاد شود که اولا استفاده از این امکان لاکچری چقدر هزینه دارد و ثانیا چه کسانی هستند که طی این سال‌ها جت شخصی در اختیار داشته‌اند؟

طبق آنچه رئیس سازمان هواپیمایی گفته، مالک هواپیماهای فوق سبک می‌تواند افراد حقیقی باشد، اما بهره‌بردار حتما باید حقوقی باشد. به عبارت دیگر اینگونه نیست که شما یک جت شخصی را خریداری کرده و به هر شکل که مایل باشید از آن استفاده کنید، از سوی دیگر به این هواپیماها اجازه فعالیت به عنوان حمل و نقل عمومی داده نمی‌شود و ملاحظات خاص خود را دارند.

انواع جت شخصی

اگر بخواهیم جت‌هایی که در این سال‌ها در ایران قابیلت استفاده دارند را بررسی کنیم هواپیماهای بیزنس جت ۶ و ۷ نفره مانند هوکر و فالکن از انواع هواپیماهایی هستند که پروازهایی در قالب سفر و جابه جایی‌ها در مسافت دور را هم دارند؛ هر چند تعداد سرنشینان این هواپیما محدود است، اما جزو هواپیماهای سبک محسوب نمی‌شوند.

بنا بر اعلام محمدی‌بخش هواپیماهای بیزنیس جت جزو هواپیماهای استاندارد سازمان هواپیمایی در کشورمان محسوب می‌شوند که پروازهای منطقه‌ای را انجام می‌دهند و برخی از این هواپیماها امکان پرواز دوربرد را هم دارند و مدل‌های آنها در ایران فراوان است.

حال نیز اعلام شده که خرید و فروش هواپیماهای جت برای عموم آزاد است و متقاضیان می‌توانند نسبت به خرید بیزنس جت اقدام کنند و افراد متقاضی استفاده از این ناوگان هم می‌توانند با شرکت‌های دارنده این هواپیماها وارد قرارداد شوند و در حال حاضر هم بسیاری از مردم از این فضا استفاده می‌کنند.

همه چیز درباره خرید جت شخصی و هزینه‌های آن

چه کسانی در ایران جت شخصی دارند؟

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: «هر فردی می‌تواند مالک این هواپیماها باشد و خرید برای عموم آزاد است، اما اپراتور آن باید از مجوزهای برخوردار باشد و فرایندهای اخذ گواهینامه صلاحیت پروازی، تعمیر و نگهداری و عملیاتی و امنیتی را بگذراند».

پس از حاشیه‌های بسیاری که این اظهارات رئیس سازمان هواپیمایی به همراه داشته، امروز نیز سازمان هواپیمایی به انتشار اطلاعیه‌ای پرداخته و در قالب آن تاکید کرده است که این مسئله از دهه ۸۰ آغاز شده و «سال ۱۳۸۲ به‌پیشنهاد وزارت راه و ترابری و به‌استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، آیین‌نامه مالکیت و بهره‌برداری‌ هواپیمای شخصی به تصویب رسید.

براساس این آیین‌نامه هر شخص حقیقی یا حقوقی دارای تابعیت جمهوری اسلامی ایران، مجاز است با رعایت قوانین و مقررات‌ مربوط، اقدام به خرید و مالکیت هواپیمای شخصی غیرنظامی کند.

همچنین اعلام شد که رویکرد سازمان هواپیمایی کشور از انتشار چنین خبری در واقع ترغیب و تشویق بخش خصوصی برای ورود به صنعت هوایی در چارچوب قوانین و مقررات موضوعه کشور بوده است.

بر اساس اخبار منتشره در سال‌های گذشته نیز استفاده از این جت‌ها رواج داشته و از آنها علاوه بر آنکه برای تمام ماموریت‌های اورژانس هوایی و جابه جایی اعضای بدن فرد مرگ مغزی شده و حمل عضو اهدا شده از طریق این ناوگان کشور استفاده می‌شده، معمولا تاجرها، برخی از مسئولان، تیم‌های ورزشی و تیم‌های اقتصادی نیز از این هواپیماها استفاده می‌کنند.

جت‌های شخصی به دلیل قیمت بالایشان در ایران طرفداران زیادی ندارند و پولدارها به هواپیماهای فوق سبک تک‌موتوره قناعت کرده‌اند. طبق آمار رسمی حدود ۲۰۰ ایرانی مالک هواپیماهای شخصی هستند و هر سال ۲۰ تا ۳۰ نفر به این لیست اضافه می‌شوند. رایج‌ترین هواپیمای شخصی در ایران، هواپیماهای فوق سبک ۲ نفره هستند که با یک باک ۱۴۰ لیتری بنزین سوپر، تا ۲ هزار کیلومتر پرواز می‌کنند. این هواپیماهای ملخ‌دار می‌توانند سرنشینان را از تهران به همه شهرهای دور و نزدیک کشورمان و حتی برخی کشورهای خارجی برسانند.

سایت خرید جت شخصی

البته باید به خاطر داشته باشید که برای این ناوگان بلیتی فروخته نمی‌شود و عرضه آن در سازو کار دیگری تعریف شده است.

بنا بر اطلاعات موجود تا سال ۱۳۹۹ تعداد هواپیمای شخصی کشور حدود ۱۷۰ فروند بوده اما طی چند سال گذشته و دقیقا در همان دوره‌ای که شرکت‌های هوایی ناتوانی در واردات هواپیما و کمبود آن را دلیلی برای مشکلات پروازها عنوان کرده بودند، تعداد این هواپیماها حدود ۵۰ درصد رشد کرده و حالا به ۲۵۰ فروند رسیده است.

نگهداری این هواپیماها نیز معمولا در فرودگاه‌های گلبهار مشهد، آزادی قزوین، زرقان شیراز، بلند پرواز (ایوانکی)، افشید کرمان، رامسر، نوشهر، ایلام، ارومیه، جلفا (cease)، کاشمر، دزفول، نیشابور، پیام کرج، تبریز سهند، بجنورد، اصفهان، شهرکرد، خدمات ویژه قزوین، یاسوج، کیش، زنجان، همدان و نمک آبرود صورت می‌گیرد و تعدادی از شرکت‌های هواپیمایی نیز جت‌های خود را در اختیار اشخاص، مسئولان یا تیم‌های ورزشی قرار می‌دهند.

همه چیز درباره خرید جت شخصی و هزینه‌های آن

قیمت جت شخصی لوکس در ایران

جت شخصی از نوع فوق سبک که نهایتا دو نفر ظرفیت دارد در ایران غالبا متعلق به برندهای اروپایی و روسی هستند. مثل Tecnam، یوروفاکس، Sky lark، Land africa، Corvus، لاری ایکاروس، Zenair و Aero Pop که عمده این جت‌های شخصی در دهه ۹۰ شمسی، پا به کشور گذاشتد.

قیمت جت شخصی با چنین مشخصاتی در بازارهای جهانی بین ۱۰۰ تا ۱۵۰ هزار دلار است. قیمت انواع جت‌های مسافربری کوچک ماند ایرباس A۳۲۰ حول‌وحوش ۹۷ میلیون دلار برآورد می‌شود و قیمت خرید بویینگ ۷۳۷ حدود ۶۰ تا ۹۹ میلیون دلار آب می‌خورد.

هواپیماهای بزرگ‌تر بین ۲۰۰ تا ۴۰۰ میلیون دلار قیمت دارند و اگرچه پیش از تشدید تحریم‌ها در سال ۹۷ می‌شد با پرداخت یک تا دو میلیارد تومان برای خرید جت شخصی دست‌به‌کار شد، اما با رشد نرخ ارز در این سال‌ها جت هواپیمای شخصی هزینه‌هایی به مراتب بالاتر به همراه دارد.

البته برخی رسانه‌ها نیز به نقل از شرکت‌های تشریفاتی چنین اعلام کرده‌اند که خرید یک جت شخصی کوچک بین پنج تا هفت میلیارد تومان آب می‌خورد که البته باید به این رقم هزینه‌های جانبی و هماهنگی های مورد نیاز برای استفاده از این هواپیما را نیز اضافه کرد چراکه برای نگهداری آنها نیز نیاز به اجاره پارکینگ در فرودگاه‌ها است که ماهانه بیش از ۱۵ تا ۲۰ میلیون تومان هزینه دارد، البته بنزین به قیمت فوب خلیج فارس نیز باید به این ارقام اضافه شود که در نهایت مجموع این هزینه‌ها گویای آن است که خرید جت حتی برای اقلیت مرفه و لاکچری کشور هم خیلی اقتصادی به نظر نمی‌رسد.

با این حال اقتصادنیوز به نقل از یکی از شرکت‌های تشریفاتی که خدمات پروازی با جت‌های اجاره‌ای انجام می‌دهد، چنین آورده که «اگر بخواهید با یک هواپیمای شخصی از نوع چلنجر ۲۰۰۱ یا هاکر ۴۰۰ فقط به سمت جزیره کیش پرواز کنید و تعدادتان هم به ۶ نفر برسد، باید ۳۶۰ میلیون تومان فقط برای پرواز رفت، بپردازید. در صورتیکه بخواهید سفر یک روزه به این جزیره داشته باشید و هواپیما هم در اختیارتان باشد باید ساعتی چهار هزار دلار بپردازید. اگر هم قصد داشته باشید به عنوان مثال پرواز تفریحی بر فراز یکی از شهرهای شمالی مثل رامسر داشته باشید، بین ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تومان تا حدود ۶ میلیون تومان باید برای پروازهای ۱۵ تا ۶۰ دقیقه هزینه کنید.»

چنانچه مایل به خلبانی این جت‌ها نیز باشید ملزم به گذراندن ۹۰ ساعت تئوری و ۵۰ ساعت پرواز با هواپیما هستید که در صورت تایید سازمان هواپیمایی کشوری گواهینامه بین‌المللی پرواز با هواپیمای فوق سبک را می‌گیرید. آموزش‌ تئوری ۲۵ میلیون تومان و پرواز در آسمان ساعتی ۲ و نیم میلیون تومان هزینه دارد و جمع این دوره آموزشی ۱۵۰میلیون تومان است.

کد خبر: 70018

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =