۲۸ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۱:۵۶
کد خبر: 69752

الزامات تحقق شعار سال

حمیدرضا فولادگر - نماینده ادوار مجلس
الزامات تحقق شعار سال

اولویت بودن مسائلی مانند مشکلات اقتصادی و رفع آن‌ها در کشور علت نامگذاری شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» برای سال ۱۴۰۳ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی بوده است. با توجه به اینکه حمایت و رفع موانع تولید به عنوان بهترین راه برای برون‌رفت از مشکلات اقتصادی تلقی می‌شوند، بنابراین مقام معظم رهبری در طول چند سال اخیر و در بین مباحث اقتصادی، تأکید ویژه‌ای به بحث تولید داشتند و به شکل خاص مسئله مشارکت و رفع موانع حضور مردم در تولید را مورد توجه قرار دادند.

از سویی شیوه‌های مشارکت مردم در جهش تولید متنوع است. این مشارکت می‌تواند از تأسیس یک بنگاه اقتصادی و سرمایه‌گذاری فردی به‌صورت شرکت‌های سهامی خاص یا شرکت‌های تعریف شده در قالب قانون تجارت تا تأسیس شرکت‌های تعاونی یا واحدهای صنفی را شامل شود. وجود چنین شرایطی باعث شده مردم بتوانند در قالب‌های مختلف مشارکت اقتصادی داشته باشند. بر این اساس بازار سرمایه یکی از شیوه‌های موجود برای مشارکت در حوزه تولید است که این بازار راه‌های مختلفی را پیش‌روی مردم برای کمک در جهش تولید قرار می‌دهد.

مردم از طریق بازار سرمایه از امکان ورود سرمایه‌های خود به بورس و هدایت آن به سمت تولید برخوردارند و می‌توانند از این طریق اقدام به راه‌اندازی شرکت سهامی خاص کنند. حُسن بازار سرمایه این است که افراد با سرمایه‌های خرد هم می‌توانند در این بازار حضور پیدا کنند و از امکان انتخاب سبد سهام خود در این بازار برخوردار شوند. استفاده حداکثری از ظرفیت انسانی، مادی و نیز حرکت در لبه‌های فناوری به عنوان دو مقوله مهم جهش تولید تلقی می‌شوند. باید به سمت فناوری‌های نو و پیشران‌های تولید رفت. با توجه به وجود محدودیت در منابع، دولت نمی‌تواند به‌تنهایی در مباحث تولید ورود و اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

همچنین اگر از دریچه اصل (۴۴) قانون اساسی و نقش آن در تحقق شعار سال به این موضوع نگاه کنیم، می‌توان گفت که این موضوع در طول ۱۸سال گذشته به عنوان یک سیاست از سوی رهبری ابلاغ و قانون آن تصویب شده است. این موضوع اکنون در مجلس و مجمع تشخیص نهایی شده و در این برهه زمانی شاهد برخی اصلاحات در اصل (۴۴) قانون اساسی بوده‌ایم. مردم می‌توانند در این زمینه به صورت تشکل، گروه‌ها، شرکت‌های خصوصی و اصناف ورود کرده و به اصل (۴۴) قانون اساسی کمک کنند. ایجاد زمینه رقابت و رفع انحصار از اهم موارد مطرح شده در اصل (۴۴) قانون اساسی است و بخش زیادی از تولید می‌تواند مربوط به شرکت‌های کوچک، متوسط و دانش‌بنیان باشد که بیشتر مردم و تشکل‌ها می‌توانند در این زمینه حضور داشته باشند. اگر به دنبال رفع مشکلات اقتصادی کشور هستیم باید رشد اقتصادی بر مبنای برنامه هفتم توسعه، به طور متوسط به هشت درصد برسد.

بخش عمده‌ای از این رشد اقتصادی مربوط به سرمایه‌گذاری است و بخش دیگر آن از طریق بهره‌وری انجام می‌شود. در این راستا تولید در اولویت سرمایه‌گذاری اقتصادی قرار دارد، با این اقدام زمینه بهبود تولید ناخالص داخلی افزایش می‌یابد و این امر نشان‌دهنده رشد اقتصادی در کشور خواهد بود. زنجیره‌های تولید شامل تولید بالادستی در معادن، صنایع بزرگ و میادین نفتی تا تکمیل زنجیره‌ها می‌شود که مردم بیشتر در تکمیل زنجیره‌ها حضور پیدا می‌کنند و اشتغال و ارزش افزوده از طریق این محل حاصل خواهد شد. همچنین شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند در این برهه زمانی خود را نشان دهند. همه این موارد نیازمند رفع موانع تولید، بهبود محیط کسب‌وکار و تقویت تشکل‌ها است. مردمی‌سازی اقتصاد، ورود مردم در عرصه اقتصاد برای سرمایه‌گذاری و مدیریت جزو اهداف مهم اصل (۴۴) قانون اساسی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

کد خبر: 69752

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 8 =