ظرفیت‌های بورس برای تحقق شعار سال

برای تحقق شعار سال کارشناسان اقتصادی معتقدند، باید تمهیداتی اندیشیده شود تا حضور مردم در عرصه اقتصادی تسهیل شود. در این بین توجه به مفهوم سرمایه‌گذاری از سوی مردم اهمیت بسزایی دارد و باید آن را مدنظر قرار داد. آزادی در امر سرمایه‌گذاری، اصلاح قوانین و مقرراتی که نیاز به بازنگری دارند و...، ازجمله مسائلی هستند که می‌توان با پیگیری آن‌ها تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» را رقم زد. در این بین بازار سرمایه یکی از بهترین بسترها برای تحقق شعار سال ۱۴۰۳ است؛ چراکه این بازار ابزارهای لازم را هم برای جهش تولید و هم مشارکت مردم داراست.

به گزارش آتیه‌آنلاین، مهم‌ترین نقش بازار سرمایه در جهش تولید، تأمین مالی در مبالغ کلان با انتشار انواع اوراق صکوک و نیز در مبالغ خرد با تأمین‌ مالی جمعی است. به بیان دیگر انتشار انواع اوراق صکوک تأمین‌ مالی و افزایش‌ سرمایه‌ شرکت‌ها راه‌هایی است که مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم می‌توانند در تولید مشارکت کنند.

استفاده از سرمایه‌های خُرد

بازار سرمایه می‌تواند با هدایت جریان نقدینگی و سرمایه‌های عمومی به سمت تولید علاوه بر تقویت توان تولید داخلی زمینه‌ساز رشد اشتغال و در نهایت سازوکاری برای رشد، توسعه و شفافیت اقتصاد ملی باشد. بازار سرمایه در تأمین مالی واحدهای تولیدی نقش بسیار پررنگی دارد. تقریباً تا ۱۰ سال گذشته، در بحث مربوط به تولید و تأمین مالی آن‌ها، بانک‌ها می‌توانستند نسبت به تأمین منابع مالی اقدام کنند. در حال حاضر با وجود ابزارهای نوین مالی که در بازار سرمایه ایجاد شده، تأمین مالی از طریق بازار سرمایه بسیار راحت‌تر از راه‌های دیگر برای واحدهای تولیدی است. تا ۱۲سال قبل، روش سرمایه‌گذاری در کشور به صورت مستقیم صورت می‌گرفت، اما از سال ۸۶ با شکل‌گیری صندوق‌ها، سرمایه‌گذاری به روش غیرمستقیم گسترش یافت، چراکه صندوق‌های سرمایه‌گذاری مسلماً بهتر به بازار و هدف‌گذاری بازار کمک می‌کنند. در تمام دنیا، سرمایه‌گذاران خُرد از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری به این بازار ورود می‌کنند. این صندوق‌ها به نحوی طراحی شده‌اند که جوابگوی نیاز سرمایه‌گذاران مختلف باشند. صندوق‌های سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت، مختص سرمایه‌گذاران ریسک‌گریز بوده و صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام هم بخش عمده منابع خود را در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند. به نوعی می‌توان گفت که «صندوق‌های سرمایه‌گذاری» مهم‌ترین ابزار غیرمستقیم در بازارسرمایه‌اند که همه مردم بدون نیاز به دانش بورسی می‌توانند از طریق آن‌ها در فعالیت بنگاه‌های اقتصادی مشارکت داشته باشند. مردم می‌توانند با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های درآمدثابت و دریافت سود ۲۵ تا ۲۹‌درصد سالانه در پروژه‌های تأمین ‌مالی و با سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی در فعالیت اقتصادی شرکت‌های بورسی مشارکت کنند. از سوی دیگر حمایت دولت و مجلس از بازار سرمایه در تحقق شعار «جهش تولید با مشارکت مردم» تعیین‌کننده است. در سال ۱۴۰۲ برخی تصمیمات مانند افزایش نرخ بهره بانکی، پول را از بازار سرمایه به‌عنوان یک بازار مولد به سمت بازارهای دیگر هدایت کرد. بنابراین برای تحقق شعار سال این روند باید معکوس شود و جریان نقدینگی از طلا، ارز، خودرو و... به سمت فعالیت‌های مولد اقتصادی هدایت شود.

تأمین مالی تولید

فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بورس از ظرفیت بالایی برای مشارکت مردم در افزایش تولید برخوردار است، گفت: «در گذشته بیش از 80درصد نظام تأمین مالی بخش تولید از طریق نظام بانکی صورت می‌گرفت، اما در حال حاضر به دلیل وضعیت نامناسبی که بانک‌ها از آن رنج می‌برند، دیگر امکان تأمین مالی از آن‌ها در این ابعاد وجود ندارد.»

او افزود: «از سوی دیگر شرایط سال 99 و استقبال از بورس، نشان داد که بازار سرمایه از ظرفیت بزرگی برای تأمین مالی برخوردار است. اما بهره‌گیری از این مسئله یک پیش‌شرط مهم دارد. باید اعتماد عمومی به بورس بازگردانده شود. متأسفانه با علمکرد ضعیف دولت گذشته در مدیریت بازار سهام در آن سال، تا امروز نقدینگی عظیمی از بورس خارج شده، بنابراین دولت می‌تواند با اعتمادسازی این منابع را به بورس بازگرداند.»

آقابزرگی با تأکید بر اینکه با تغییر شیوه تأمین مالی، بنگاه‌های تولیدی می‌توانند به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کنند، اضافه کرد: «اگر بنگاه‌ها متناسب با ریسک و بازده مورد انتظار، منابع مالی خود را تأمین کنند، این منجر به تنوع و رقابت بیشتر در بازار تأمین مالی می‌شود و از طرف دیگر، چنین تغییری می‌تواند به افزایش سرعت رشد و توسعه اقتصادی کشور منجر شود. ایجاد زیرساخت‌های لازم برای توسعه و بهبود بازار سرمایه، افزایش آگاهی و آموزش درباره اصول و مفاهیم بازار سرمایه به مخاطبان و ارائه امکانات و تسهیلات مالی مناسب برای بنگاه‌های مالی می‌تواند ازجمله اقداماتی باشد که بورس را برای مشارکت مردم در افزایش تولید ترغیب می‌کند. همچنین، ایجاد محیطی شفاف و پایدار در بازار سرمایه و تضمین حقوق سرمایه‌گذاران نیز از اقدامات مؤثر در این زمینه قلمداد می‌شود.»

او با بیان اینکه افزایش دسترسی به منابع مالی، اولین مزیت تأمین سرمایه گردش از بورس است، گفت: «استفاده از بازار سرمایه به بنگاه‌ها این امکان را می‌دهد که به منابع مالی بیشتری دسترسی پیدا کنند و این امر به توسعه و رشد آن‌ها کمک می‌کند. دومین مزیت نیز تنوع بیشتر در منابع تأمین مالی است. وجود بازار سرمایه باعث ایجاد تنوع بیشتری در ابزارهای مالی و روش‌های تأمین مالی می‌شود که بنگاه‌ها می‌توانند از آن‌ها استفاده کنند. سومین مزیت در این‌باره کاهش وابستگی به بانک‌هاست. استفاده از بازار سرمایه وابستگی بنگاه‌ها به بانک‌ها را کم می‌کنند. در نهایت نیز وجود بازار سرمایه باعث افزایش شفافیت و اعتماد در بازار مالی می‌شود که این امر برای سرمایه‌گذاران و بنگاه‌های تولیدی حیاتی است.»

این فعال بازار سرمایه با اشاره به اینکه هزینه تأمین مالی در حال حاضر بسیار بالاست، توضیح داد: «با توجه به اینکه در حال حاضر با نرخ بهره حداقل 30درصدی روبه‌رو هستیم، این مسئله بنگاه‌های تولیدی را برای تأمین مالی و مدیریت هزینه تمام شده تولید با مشکلات زیادی روبه‌رو کرده، که در این زمینه باید دولت و بانک مرکزی به فکر چاره باشند. با چنین نرخی خیلی سخت است که تولید کالا و خدمات در کشور با افزایش معناداری روبه‌رو باشد.»

کد خبر: 69750

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 5 =