محدودیت در بورس برای کنترل هیجان سهامداران

 روز ‌یکشنبه (۲۶ فروردین ماه) شاخص کل بورس با افت بیش از ۱۱ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۹۶ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در دومین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با کاهش ۱۱.۱۹۴ واحدی در محدوده دو میلیون و ۱۹۶ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با افت ۲.۶۷۷واحدی در محدوده ۷۲۳ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۵.۲ میلیارد ورقه سهم طی ۱۲۳ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۴.۹ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای صنایع ملی مس ایران، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، سرمایه‌گذاری غدیر، بانک ملت و پتروشیمی نوری بیشترین تاثیر منفی و نماد سرمایه‌گذاری اعتبار ایران بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با کاهش ۱۲۹ واحدی در محدوده ۲۴ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۳.۹ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۶۲ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۱۰.۹+ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای پتروشیمی تندگویان، فولاد هرمزگان جنوب، پتروشیمی زاگرس، بیمه پاسارگاد، سرمایه گذاری مالی سپهر صادرات، سرمایه‌گذاری پارس آریان و صبا فولاد خلیج فارس بیشترین تاثیر منفی و نماد پویا زرکان آق دره بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که امروز سازمان بورس و اوراق بهادار اعلام کرد، با توجه حمله موشکی شب گذشته کشورمان، در جلسه اضطراری هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مقرر شد با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی «روز یکشنبه تا سه‌شنبه هفته جاری» از به مثبت و منفی ۱ درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی نیز به مثبت و منفی ۲ درصد محدود شد.

از سویی روند کوتاه مدت شاخص کل و شاخص هم‌وزن نزولی است. همچنین امروز نمادهای شاخص‌ساز عرضه بیشتری به نسبت نمادهای کوچک و متوسط داشته‌اند. ارزش معاملات خرد عدد ۲۳۹۰ میلیارد تومان را به ثبت رسانده است که نسبت به میانگین هفتگی، ۴۵ درصد و نسبت به میانگین ماهانه ۵۰ درصد کاهش داشته است.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۳۸۲۵ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی برای سومین روز متوالی با ثبت رقم ۷۷۴ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۹۹۷ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق‌ می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی از صندوق‌های درآمد ثابت برای دومین روز متوالی با ثبت رقم ۳۱۶ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته شیب خروج از این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه در حال افزایش است.

ارزش صف‌های خرید نیز ۳۵ میلیارد تومان بود که کاهش ۴۸ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی را نشان می‌دهد. این در حالی است که ارزش صف‌های فروش با افزایش ۱۶۳۳ میلیارد تومانی نسبت به میانگین هفتگی، در محدوده ۲۸۰۵ میلیارد تومان قرار دارد.

کد خبر: 69709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 5 =