۳ محرک برای ادامه رشد بورس

روز ‌سه‌شنبه (۲۱ فروردین ماه) شاخص کل بورس با رشد بیش از ۷ هزار واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی قرار گرفت.

به گزارش «آتیه آنلاین»، در چهارمین روز معاملاتی بازار سهام در هفته جاری شاخص کل بورس با افزایش ۷.۴۶ واحدی در محدوده دو میلیون و ۲۶۱ هزار واحدی قرار گرفت. شاخص کل هموزن نیز با افزایش ۱.۷۴۰ واحدی در محدوده ۷۵۱ هزار واحدی ایستاد.

همچنین امروز و در جریان داد و ستدهای بورس تهران، ۹.۵ میلیارد ورقه سهم طی ۳۸۱ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۶.۶ هزار میلیارد تومان معامله شد و نمادهای‌ فولاد مبارکه اصفهان، صنایع ملی مس ایران، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پتروشیمی نوری، پالایش نفت اصفهان، بانک پارسیان و پالایش نفت بندرعباس بیشترین تاثیر ثبت و نمادهای بانک ملت و گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید بیشترین تاثیر منفی را بر روی شاخص کل بورس داشتند.

شاخص فرابورس نیز در معاملات امروز با رشد ۱۵ واحدی در محدوده ۲۵ هزار واحدی قرار گرفت. در فرابورس نیز ۴.۹ میلیون ورقه اوراق بهادار طی ۲۰۲ هزار نوبت معاملاتی به ارزش بیش از ۸.۹ هزار میلیارد تومان مورد داد و ستد قرار گرفت و نمادهای نمادهای پویا زرکان آق دره،آهن و فولاد ارفع، سرمایه‌گذاری مس سرچشمه، صنایع مادیران، سرمایه‌گذاری مسکن پردیس و توکا ریل بیشترین تاثیر مثبت و نماد ایران‌خودرو دیزل و بیشترین تاثیر مثبت را بر روی شاخص فرابورس گذاشتند.

این درحالیست که با رشد ۶۰۰ میلیارد تومانی نسبت به دیروز، امروز ارزش معاملات سهام و حق تقدم به رقم ۳.۷ هزار میلیارد تومانی رسید. حقیقی‌ها نیز ۳۷۸ میلیارد تومان پول از سهام و حق تقدم خارج کردند و تراز مثبت ۶۰۴ میلیارد تومانی در صندوق های درآمد ثابت ثبت کردند.

در حالیکه به خاطر تعطیلی سه روز پیش رو انتظار می‌رفت بازار امروز کم حجم تراز دیروز باشد، ولی امروز بازار پر حجم‌تر از دیروز بود و رنج‌های خوبی هم روی سهم های بزرگ نظیر پالایشی، فولادی، خودرویی و بانکی کشیده شد که نشان از افزایش امیدواری‌ها به روند فعلی بازار سهام دارد.

از طرف دیگر بحث افزایش دلار نیما و همچنین افزایش نرخ خودروهای تولیدی خودروسازان داخلی دو محرک بسیار خوب برای بازار هستند که حتی باوجود اینکه فعلا در حد شایعه هستند، خریداران بورس را جسورتر کرده و تحرکات تابلویی هم بیشتر شده است.

نکته دیگر که باید به آن پرداخت، ریختن ترس بازیگران متوسط و کوچک بازار است که به نظر کم‌کم بعد از یکسال کابوس‌وار با امیدواری‌های ایجاد شده به روند فعلی در حال بازگشت به بازار و فعال‌شدن روی سهم‌ها هستند که این موضوع بسیار برای بازار سهام خوب است.

در یک هفته گذشته برآیند معاملات در بازار سهام، خروج نقدینگی حقیقی (فروش حقیقی به حقوقی) به ارزش ۲۴۴۵ میلیارد تومان را نشان می‌دهد. امروز نیز روند خروج نقدینگی حقیقی با ثبت رقم ۳۹۵ میلیارد تومان همچنان ادامه دارد. در یک هفته گذشته بر شدت خروج هم نسبت به میانگین ماهانه افزوده شده است.

برآیند معاملات صندوق‌های درآمد ثابت نیز در یک هفته گذشته حاکی از ۳۶۵ میلیارد تومان خروج نقدینگی حقیقی از این صندوق‌ها است. خروج نقدینگی از این صندوق‌ می‌تواند نکته مثبتی برای بازار سهام باشد. اما امروز برای سومین روز متوالی ۱۹۷ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی به صندوق‌های درآمد ثابت وارد شده است در یک هفته گذشته شیب ورود به این صندوق‌ها هم نسبت به میانگین ماهانه، در حال افزایش است.

کد خبر: 69604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =