۲۱ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱
کد خبر: 69588
حداکثر استقبال از کالابرگ فجرانه

رنگ سفره‌ها هر روز رنگین‌تر از دو ماه گذشته شده است؛ سفره‌هایی که حالا شاهد تنوع غذایی هستند. رضایت ۹۰ درصدی مردم از طرح فجرانه کالابرگ مدعای این گزاره است. آنجا که از زمان شروع این طرح در ۱۸ بهمن ماه سال گذشته تا کنون، مردم حدود دو میلیارد دلار خرید کرده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، طرح فجرانه کالابرگ الکترونیک روز گذشته سومین ماه خود را آغاز کرد. در این طرح که تا ۱۸ اردیبهشت امسال ادامه خواهد داشت، ۱۱ قلم کالای اساسی مورد نیاز مردم در دهک‌های یک تا هفت جامعه در فروشگاه‌های متصل به این طرح عرضه می‌شود. ۲۲۰ هزار تومان یارانه‌ای است که به هر فرد یارانه‌بگیر در دهک‌های یک تا هفت جدای از یارانه نقدی به عنوان مابه‌التفاوت قیمت کالاها پرداخت می‌شود.
در واقع به ازای هر بسته غذایی مبلغ ۲۲۰ هزار تومان به هر فرد مشمول طرح فجرانه یارانه اختصاص داده شده است. در واقع در قالب این طرح فاصله گرانی کالاها در مقایسه بازار و فروشگاه‌های مشمول پوشش داده می‌شود.
معاون اقتصادی و امور رفاهی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی روز گذشته در یک نشست خبری درباره جزئیات جدید این طرح گفت که در این طرح ۹۸ میلیون بسته غذایی توزیع شده است. دولت ۱۹ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان به این طرح تزریق کرده است و اگر آورده مردم را که حدود ۶۷هزار میلیارد تومان است در نظر بگیریم، تقریباً دو میلیارد دلار طی این دو ماه خرید صورت گرفته است.
به گفته علیرضا عسگریان، حجم خرید صورت گرفته بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن بوده است؛ ساعت ۱۲ هرشب باید با کل فروشگاه‌ها تسویه حساب صورت گیرد. وی گفت: دولت تاکنون در دوماه اجرای طرح کالابرگ الکترونیک(فجرانه) مبلغ ۱۹.۴ همت به این طرح تزریق منابع انجام داده است.
وی افزود: اکنون شبکه ملی اعتبار با فعالیت ۲۲۰ هزار فروشگاه در سطح کشور شکل گرفته است. با استفاده از برنامه کاربردی «شما» موقعیت فرد در حوزه فروشگاه‌های اشاره شده را نشان می‌دهد.
عسگریان ادامه داد: طرح امنیت غذایی وزارت رفاه از ابتدا به صورت سه‌گانه کودک، مادر و عموم مردم طراحی و اجرا شد. طرح مربوط به کودکان از ۵ ماهگی تا ۵ سالگی کودکان مشمول را تحت پوشش قرار می‌دهد. ۱۶ قلم کالای غذایی در این طرح لحاظ شده و حدود ۸۰ درصد از این طرح استقبال شده و به دنبال تحقق پوشش حدود صد درصد برای مشمولان طرح مذکور هستیم. به هیچ عنوان در قالب این طرح امکان تخلف وجود ندارد.
وی همچنین توضیح داد: طرح دیگر با عنوان طرح یسنا، امنیت غذایی مادران را هدف قرار داده است. هیچ کدام از طرح‌های سه‌گانه منافاتی با دریافت یارانه‌های دیگر ندارند.
معاون وزیر کار در ادامه گفت: خرید بسیار آرامی در قالب طرح فجرانه تاکنون در سطح کشور صورت گرفته است. این طرح در قالب سه ماهه تا اردیبهشت ۱۴۰۳ ادامه خواهد داشت.
عسگریان توضیح داد: ساعات ۱۲ شب در مدت اجرای این طرح تسویه حساب با فروشگاه‌های عرضه کننده کالا انجام شده است. به صورت میانگین بیش از ۸۶ درصد در ماه اول اجرا از طرح فجرانه استقبال شد؛ همچنین بیش از ۸۸ درصد دهک‌های یک تا سه تا کنون در طرح مشارکت کرده‌اند.
وی اضافه کرد: در ساعات پیک روزانه خرید در قالب طرح فجرانه، حدود ۸ دقیقه زمان برای خرید لازم است. پاسخگویی کوتاه و دقیق در این حوزه مورد توجه قرار گرفته است.

۸۸ میلیون خرید توسط مشمولان

معاون وزیر رفاه گفت: تحلیل‌های مربوط به اجرای طرح کالابرگ فجرانه حدود ۹۰ درصد رضایتمندی مردمی را از این طرح نشان می‌دهد.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار افزود: پس از اجرای سه ماهه طرح فجرانه بررسی در مورد کالاها و نحوه اجرای طرح صورت خواهد گرفت. استقبال از طرح و آمارهای موجود کاملاً واقعی است. اگر این طرح در مرحله اول ۸۰ یا ۹۰ درصد استقبال بود و در مرحله دوم کاهش بسیار چشمگیری داشت، قابلیت تحلیل وجود داشت. در مرحله دوم اجرای طرح ۸۸ میلیون خرید توسط مشمولان انجام شده است. گرانی را در قالب ۱۱ قلم کالای غذایی اساسی در قالب طرح فجرانه مورد توجه داشته و پوشش داده‌ایم که در بازه زمانی سه ماهه محقق شده است.
وی اضافه کرد: از مجموع ۶۰ میلیون نفر مشمول، نزدیک به ۸۷ درصد در مرحله اول و ۷۶ درصد در مرحله دوم از طرح فجرانه استقبال صورت گرفته است. استقبال ۷۶ درصد را باید استقبال خوب و مناسبی از سوی مردم برآورد کرد.
عسگریان توضیح داد: دهک‌های یک تا سه در مقایسه مرحله اول و دوم اجرای طرح فجرانه کاهش خرید نداشته‌اند و کاهش ۱۰ درصدی برای دهک‌های دیگر ثبت شده که احتمالاً به دلیل تعطیلات سال نو این اتفاق افتاده است.
معاون رفاه و امور اقتصادی وزیر کار افزود: در این طرح با ۶۰ میلیون مخاطب حدود ۸۵ همت به سفره غذایی مردم وارد شده است.
وی تأکید کرد: در حال حاضر برنامه‌ای برای افزایش فروشگاه‌های مشمول طرح وجود ندارد. آمارهای طرح فجرانه بیانگر این است که این طرح با موفقیت اجرایی شده است. به نظر می‌رسد در حوزه امنیت غذایی این طرح بسیار موفقیت‌آمیز عمل کرده است‌.
معاون وزیر کار گفت:امیدواریم در سال ۱۴۰۳ همچنان حفظ سبد غذایی مردم را در برنامه داشته باشیم.
او ادامه داد: قیمت سبدغذایی طرح فجرانه حدود ۷۴۰ هزار تومان است که در قالب این طرح ۵۲۰ هزار تومان به مردم ارائه می‌شود.
عسگریان توضیح داد: با ارزیابی انجام شده میزان اعتماد خانوارها به طرح فجرانه بیش از ۹۰ درصد برآورد شده است.

عمده کالاهای خریداری شده

معاون وزیر کار گفت: مرحله سوم طرح فجرانه از دیروز ۲۰ فروردین آغاز و تا ۱۸ اردیبهشت ماه ادامه خواهد داشت. عمده کالاهای خریداری شده در دو ماه اجرای طرح به برنج با ۱۷۶ هزار تن، لبنیات، حبوبات با ۱۰۰ هزار تن، گوشت سفید با ۸۸ هزار تن اختصاص داشته است.
معاون وزیر کار اضافه کرد: حدود ۴تا ۵ هزار قصابی در مقطع خاصی برای پوشش خرید مشمولان به جمع فروشگاه‌های عرضه‌کننده اضافه شدند.

ادامه طرح پس از پایان سومین‌ماه فعالیت

وی در ادامه افزود: طرح مذکور به مناسبت ایام دهه فجر، روزهای آغازین سال جدید و ماه مبارک رمضان به مرحله اجرا درآمد. ادامه پیدا کردن طرح فجرانه در آینده نیازمند گفت‌وگو و تصمیم‌گیری در حوزه موارد تغذیه‌ای مشمولان است. در نیمه دوم اردیبشهت ماه جمع‌بندی طرح فجرانه و کالابرگ انجام شده و در مجموع در حوزه طرح کالابرگ و فجرانه تصمیم‌گیری کلان صورت می‌گیرد.

۷۵هزار بازدید و نظارت

عسگریان افزود: برای نظارت بر اجرای طرح فجرانه حدود ۷۵ هزار بازدید و نظارت از فروشگاه‌های اجراکننده طرح توسط وزارت رفاه صورت گرفت. شماره تلفن ۶۳۶۹ برای گزارش تخلفات در راستای اجرای طرح فجرانه آماده دریافت گزارش‌هاست. البته با توجه به نظارت‌های دقیق امکان تخلف در حوزه ارائه کالاها وجود ندارد. در مدت اجرای طرح، کمتر از ۲ درصد میزان تخلف گزارش شده که یک مورد فروشگاه زنجیره‌ای را شامل شده است.
وی بیان کرد: تغییر مشمولان از ابتدای اجرای طرح فجرانه انجام نشده و در واقع تغییر دهک‌ها در قالب این طرح صورت نگرفته است.
معاون وزیر رفاه توضیح داد: در مدت اجرای این طرح به هیچ عنوان سوئیچ اجرایی این طرح از سوی وزارت رفاه قطع نشده است.

کد خبر: 69588

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 3 =