کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در سال جهش تولید

پرداخت بیمه بیکاری از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی به افراد بیکار شده در جامعه است. حال که کاهش ۱۰ درصدی میزان مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در کشور به ثبت رسیده نشان‌دهنده رونق تولید و اقتصاد در سال جهش تولید با مشارکت مردم است.

به گزارش آتیه آنلاین، کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری ارتباط مستقیم با جهش تولید و توسعه فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری و رشد فرایندهای مرتبط با حوزه اشتغال برای نیروی انسانی دارد. بنابراین هرچه زمینه اشتغال برای نیروی کار بیشتر باشد پرداخت مقرری بیمه بیکاری از سوی سازمان تأمین اجتماعی هم روند نزولی خواهد داشت.
سال ۱۴۰۳ به نام سال جهش تولید با مشارکت مردم نامگذاری شده و از طرفی دیگر سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از تولید و نیروی کار به دنبال ارائه خدمات به بیمه‌شدگان بیکار شده است تا در زمان بیکاری هم بتوانند از مقرری بیمه بیکاری استفاده کنند. حال امیدواریم در سال جاری علاوه بر روند کاهشی تعداد مقرری‌بگیران، شاهد رونق تولید و فعالیت‌های اقتصادی و سرمایه‌گذاری در کشور باشیم.
پرداخت مقرری بیمه بیکاری یکی از تعهدات کوتاه‌مدت سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه‌شدگان در صورت اخراج از کار با داشتن شرایط قانونی انجام می‌شود که طبق آخرین داده‌های آماری ماهانه حدود ۱۷۰ هزار نفر را مقرری‌بگیران بیمه بیکاری در کشور تشکیل می‌دهند.

کاهش ۱۰ درصدی پرداختی به مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
مهدی شکوری، مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: در سال ۱۴۰۲ به طور متوسط ماهانه ۱۵۵ هزار نفر از مقرری بیمه بیکاری در کشور استفاده کردند که نسبت به سال ۱۴۰۱ این آمار ۱۰ درصد کاهش داشته است و این می‌تواند نشانه‌ای از بهبود فضای کسب و کار تلقی شود.
شکوری با اشاره به اینکه افراد بیکارشده مشمول قانون کار باید ظرف ۳۰ روز بیکاری‌ خود را به اطلاع اداره کار برسانند، افزود: بیمه بیکاری یکی از حمایت‌های تأمین‌اجتماعی بوده و سازمان مکلف است با دریافت حق‌ بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون بیکار می‌شوند مقرری بیمه بیکاری پرداخت کند. از منظر قانون، بیمه بیکاری به تمام مشمولان قانون تأمین اجتماعی که تابع قانون کار هستند به استثنای بازنشستگان، ازکارافتادگان کلی، صاحبان حرف و مشاغل آزاد، بیمه‌شدگان اختیاری و اتباع خارجی، تعلق خواهد گرفت.
او با بیان اینکه بیکار از نظر قانون، بیمه‌شده‌ای است که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار باشد، بیان کرد: حق بیمه بیکاری به میزان سه درصد مزد بیمه شده است که توسط کارفرما تأمین و پرداخت می‌شود. بیمه‌شدگان بیکار در صورتی که بدون میل و اراده بیکار و آماده به کار باشند و قبل از بیکار شدن حداقل ۶ ماه سابقه پرداخت بیمه را داشته و ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری به اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کنند، مشمول بهره‌مندی از مزایای قانون بیمه بیکاری خواهند بود.
مدیرکل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: جمع مدت پرداخت مقرری با توجه به میزان سابقه کلی پرداخت حق بیمه برای مجردان حداکثر ۳۶ ماه و برای متاهلان یا متکلفان حداکثر ۵۰ ماه است. در سال گذشته، مبلغی حدود ۱۷ هزار میلیارد تومان به مقرری‌بگیران واجد شرایط از سوی تأمین اجتماعی پرداخت شد.

شرایط غیرحضوری برای ثبت‌نام دریافت مقرری بیمه بیکاری
براساس‌ اعلام سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر همه مراحل مربوط به درخواست بیمه بیکاری، احراز هویت، تشخیص شرایط قانونی، معرفی فرد بیکار به سازمان تأمین اجتماعی، برقراری و پرداخت حقوق بیمه بیکاری با شرایط غیرحضوری برای افراد متقاضی امکان اجرایی دارد و بیمه‌شده بیکار باید ظرف ۳۰ روز از تاریخ بیکاری با مراجعه به سامانه جامع روابط کار به نشانی prkar.mcls.gov.ir درخواست خود را برای دریافت بیمه بیکاری ارائه و اطلاعات موردنیاز و مدارک و مستندات مربوطه را در آن سامانه بارگذاری کند.
در صورت احراز شرایط قانونی، درخواست موافقت با برقراری بیمه بیکاری از سوی اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مربوطه به صورت سیستمی به سامانه متمرکز تعهدات کوتاه‌مدت و بیمه بیکاری سازمان تأمین اجتماعی برای برقراری بیمه بیکاری اعلام می‌شود. امکان رصد وضعیت درخواست در سامانه مذکور برای فرد بیکار فراهم است و در هر مرحله نیز از طریق پیام کوتاه اطلاع‌رسانی می‌شود.
آخرین داده‌های آماری سامانه تأمین‌نما سازمان تأمین اجتماعی نشان می‌دهد که به طور متوسط هر ساعت بیش از ۲ میلیارد تومان و روزانه ۵۰ میلیارد تومان بابت بیمه بیکاری به افراد دارای شرایط پرداخت شده تا این افراد بتوانند در مدت زمان بیکاری از حق قانونی خود بهره‌مند شوند.
براساس اطلاعات موجود ارزش نهایی مقرری بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۱ برای افراد تحت پوشش رقم ۱۴ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان بوده که در سال ۱۴۰۲ بیش از ۱۷ هزار میلیارد تومان مقرری بیمه بیکاری به افراد متقاضی پرداخت شد.
با توجه به اینکه پرداخت بیمه بیکاری در راستای حمایت مالی از افراد بیکارشده و تثبیت امنیت خاطر برای افراد در زمان بیکاری به افراد دارای شرایط پرداخت می‌شود. سازمان تأمین اجتماعی از سالیان گذشته برای حمایت از این گروه‌ها نسبت به پرداخت این مقرری اقدام کرده است.
تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌گر کشور در راستای حمایت از نیروی کار پرداخت مقرری بیمه بیکاری را در دستور کار قرار داده تا جامعه کارگری بتوانند در زمان بیکاری اجباری همچنان از خدمات این نهاد بیمه‌گر بهره‌مند باشند.
سازمان تأمین اجتماعی ۴۷ میلیون نفر را در قالب ۵۳ درصد تحت پوشش دارد که ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از آنان را بیمه‌شدگان اصلی تشکیل می‌دهند.

کد خبر: 69490

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 0 =