تصمیم جدید دولت برای کارت سوخت و قیمت بنزین

وزیر نفت از اعمال راهکارهای غیر قیمتی برای کنترل مصرف سوخت خبر داد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، تنها دو روز از پایان تعطیلات سیزده روزه نوروز می‌گذرد و در این مدت نیز چندین بار اعلام شد که در تعطیلات نوروزی رکورد مصرف بنزین شکسته شده است.

از سال‌ها پیش و به دنبال تحریم‌های صورت گرفته تولید بنزین در کشور به پالایشگاه‌های داخلی سپرده شد و اعلام شد از واردات بنزین بی‌نیاز شده‌ایم اما مدتی است با افزایش مصرف، همواره گمانه‌زنی‌هایی درباره واردات یا تهاتر بنزین صورت می‌گیرد و به کرات نیز اخباری غیر رسمی درباره افزایش قیمت این حامل انرژی منتشر شده و در قالب آنها پیش‌بینی می‌شود که قیمت سوخت افزایش داشته باشد.

البته در این مدت مسئولان مختلف دولت به کرات تاکید کرده‌اند که قرار نیست در قیمت سوخت تغییری داشته باشیم و به عبارتی گرانی بنزین شایعه‌ای بیش نیست. حال در اولین روزهای کاری سال جدید وزیر نفت به صراحت اعلام کرده که قرار است مصرف بنزین با روش‌های غیرقیمتی کنترل شود.

خرید بنزین تنها با کارت سوخت شخصی

جواد اوجی امروز (چهارشنبه، 15 فروردین) در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران تاکید کرد: بزودی سوخت‌گیری تنها از طریق کارت‌ شخصی انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مصرف بنزین در ایام ۱۴ روز عید، تقریباً نزدیک ۶ تا ۷ میلیون لیتر نسبت به سال گذشته بیشتر شده است، گفت: ما در ایام نوروز روزهایی تجربه کردیم که نزدیک ۱۵۲ میلیون لیتر مصرف بنزین را شاهد بودیم. تولید ما نیز روزانه ۱۱۴ تا ۱۱۵ لیتر در روز است. تمام پالایشگاه‌های ما ۲۴ ساعته در حال فعالیت هستند.

این عضو کابینه دولت افزود: قانونگذار در قانون بودجه ۱۴۰۳، وزارت نفت را مکلف کرده تا ۹۵ درصد عملیات سوخت‌گیری از طریق کارت‌های سوخت شخصی افراد انجام شود و ما مکلف به اجرای این قانون هستیم.

اوجی درباره زمان اجرای این طرح نیز چنین اعلام کرده که بعد از پایان تعطیلات نوروزی در این باره اطلاع‌رسانی‌های لازم صورت گرفته و این روند اجرایی خواهد شد.

بیشتر بخوانید:

همه چیز درباره قیمت بنزین در سال ۱۴۰۳

رکوردمصرف بنزین شکسته شد

صدور کارت سوخت در یک تا دو هفته

وزیر نفت با بیان اینکه این اقدام در هفته‌های آتی با هدف مدیریت مصرف بنزین انجام می‌شود، افزود: نزدیک ۱۹ و نیم میلیون کارت سوخت برای خودروهای شخصی صادر شده و اکنون نیز همکاران ما در کوتاه‌ترین زمان کارت سوخت را صادر می‌کنند، بنابراین خواهش می‌کنم هموطنان برای عملیات سوخت‌گیری از کارت سوخت شخصی استفاده کنند.

وی ادامه داد: به همکاران گفته‌ایم یک هفته تا ۱۰ روز این موضوع اطلاع‌رسانی شود و هر هموطنی با کارت سوخت شخصی خود عملیات سوخت‌گیری را انجام دهد. نزدیک یک سال است ما در زمینه صدور کارت سوخت خودرو اطلاع‌رسانی کردیم و روند صدور آن را از یک ماه به کمتر از دو تا یک هفته کاهش دادیم.

آیا قرار است بنزین گران شود؟

حال و در شرایطی که مدت‌هاست شایعاتی درباره افزایش قیمت بنزین مطرح می‌شود، وزیر نفت تاکید کرده که اجرای این قانون ارتباطی با افزایش قیمت این سوخت نداشته و وزارت نفت از روش‌های غیرقیمتی استفاده می‌کند تا مصرف سوخت را کنترل کند.

اوجی در عین حال مردم را دعوت به گازسوز کردن خودروها کرده و با تاکید بر اینکه خودروهای دوگانه‌سوز حتماً از سهمیه گاز خود استفاده کنند، گفت: به خودروسازان هم اعلام می‌کنیم که به گازسوزکردن خودروها در کنار هیبریدکردن خودروها توجه کنند. امروز ظرفیت جایگاه‌های CNG روزانه تا ۳۵ میلیون مترمکعب است، اما مصرف روزانه، عدد ۲۰ تا ۲۲ میلیون مترمکعب را نشان می‌دهد.

وی در پایان از حرکت وزارت نفت برای گازسوز کردن رایگان خودروهای عمومی خبر داد و از خودروسازان خواست که در این زمینه برای تولید خودروی گازسوز با وزارت نفت همکاری کنند.

کد خبر: 69384

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =