بخشش و گذر؛ روش‌های عبور از خاطرات بد گذشته

یک  دکترای روانشناسی و مشاور بالینی با اشاره به اینکه زندگی در لحظه صرفاً یک اصطلاح قشنگ نیست، گفت: لحظه را غنیمت شمردن به ارائه یک شیوه زندگی پربار به افراد ختم می‌شود. زندگی در لحظه‌ یعنی از آن چه در همین لحظه در حال رخ‌دادن هست از جمله احساسات، افکار و حواس چندگانه خود آگاه باشیم که در نهایت به کاهش استرس و افسردگی کمک چشمگیری می‌کند.

محمد ترکمان در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با بیان اینکه زمان حال نقطه‌ای بین گذشته و آینده و تنها زمانی است که در آن قرار داریم، در بیان روش‌های فراموش کردن خاطرات تلخ گذشته افزود: برای این مهم از دو روش کوتاه‌مدت و بلندمدت استفاده می‌کنیم. اولین راهکار کوتاه‌مدت این است زمانی که خاطرات بد به ذهن شما می‌رسد ذهن خود را به خاطرات خوشایند معطوف کنید. می‌توان از خاطرات روشن و شفاف لذت‌بخش مانند تعطیلات نوروز و خیال‌پردازی‌ها نسبت به آنها که توجه ما را از خاطرات بد برگرداند استفاده کنیم.

ترکمان در خصوص دومین راهکار کوتاه‌مدت افزود: زمانی که خاطرات بد به ذهن خطور کرد بهتر است آن کارهایی را که دوست دارید از جمله حل جدول و پازل و یا بازی انجام دهید. سومین راهکار تمرین‌های ذهنی هستند. مثل اینکه از عدد هزار، هفت تا هفت کم کنید و یا جانوران و یا حیواناتی را به خاطر بیاورید که با حروف خاص شروع شوند. راهکار موثر دیگر توجه روی اشیاء خاص است اینکه بر روی یک شیئی متمرکز شوید و با جزییات هرچه بیشتر برای خود آن را تشریح کنید.

این مشاور مرکز مشاوره سپیدار همدان راهکارهای کوتاه‌مدت را موقتی و مسکن دانست و گفت: برای اینکه به شکل بلندمدت خاطرات تلخ را فراموش کنیم می‌توان از فن عبور استفاده کرد. در واقع یک بخش مهم رهایی از خاطرات گذشته این است که از حوادث تلخ گذشته عبور کنیم.

این دکترای روانشناسی در توضیح شیوه‌های اساسی دستیابی به اعتماد به نفس برای عبور از خاطرات گذشته گفت: دو روش مؤثر فراموش‌کردن خاطرات گذشته بخشش و گذر است. تأکید کنم که راهکار اول بخشیدن طرف مقابل است. شاید در مقابل شما یک نفر یا افراد زیادی وجود داشته باشند که لازم است آنها را ببخشید.

لزوم نوشتن نامه بخشایش

وی افزود: به فرد یا افرادی که از آنها دلخور هستید یک نامه بخشش بنویسید. نامه‌ای که با این محتوا شروع شود: «فلانی ... تو را به خاطر فلان کاری که انجام دادی می‌بخشم». قرار نیست این نامه را برای کسی پست کنید. بنابراین هرچه در دل شما می‌گذرد را صادقانه بنویسید و به تمام جزییات اشاره کنید. می‌توانید پس از نوشتن کامل جزییات، آن را بسوزانید و یا پاره کنید.

ترکمان تأکید کرد: نامه بخشایش است و نباید خود را سرزنش کنید. زمانی که نامه تمام می‌شود هنوز باید یک نفر دیگر را نیز باید مورد ببخش قرار دهید که خودتان هستید. در زمان بروز حادثه یا اتفاق شاید کاری را انجام دادید که بعداً خود را سرزنش کردید اما باید بپذیرید در آن شرایط شما بهترین کار ممکن را انجام داده‌اید. هر اتفاقی افتاده شما باید خودتان را ببخشید چرا که نمی‌توان گذشته را تغییر داد. فقط می‌توانید از آن درس بگیرید و قوی‌تر شوید.

تغییر ذهنی در افکار با بخشش

این روانشناس در خصوص آثار بخشیدن دیگر بر فرد بخشنده گفت: بخشش به عنوان اولین مرحله از اهمیت زیادی برخوردار است. بخشش تغییر ذهنی در افکار ایجاد می‌کند. در این صورت فرد از حیطه اتهام خارج می‌شود و صاحب اختیار زندگی خود می‌شود و بر سرنوشت خود کنترل دارد.

او افزود: شما هستید که باید تصمیم بر ببخش بگیرید. شما هستید که می‌توانید در زندگی خود تصمیم بگیرید. نوبت آن است که به جای عکس‌العمل‌های نابجا، یکسری رفتارهای بجا انجام دهید که دوباره قدرت خود را به دست آورید و نقش اول داستان زندگی خودتان باشید.

تسلط بر تمام افکار با گذشت از دیگران

این دکترای روانشناسی گفت: در سایه ببخش، کنترل تمام افکار تماماً بر عهده خودتان است. حتماً این روش را امتحان کنید و آثار آن را بر زندگی خود ببینید.

ترکمان مرحله پس از ببخش را گذر کردن خواند و گفت: شاید گذرکردن از مرحله ببخش نیز سخت‌تر باشد. شاید گفتن این جمله برای برخی‌ها راحت باشد اما ممکن است قلباً نتوانید آن فرد را ببخشید و از او کینه‌ای به دل داشته‌باشید. در این صورت، معمولاً فردی را می‌بخشیم دوباره در مورد آن کاری که فرد در حق ما کرده فکر کرده و مدام خودمان را سرزنش می‌کنیم.

گذر کردن به معنای خاتمه‌دادن به خشم و نفرت

وی ادامه داد: مشکل زمانی به وجود می‌آید که ما به طور مخفیانه عمل آن فرد را در ذهن خودمان نگه داشته و مدام آن را مرور می‌کنیم. ببخش واقعی این است که هیچ اثری از عمل فرد در ذهن و قلب ما باقی نماند و از آن به طور کامل گذر کرده و خودمان را از آن واقعه جدا کنیم. گذر کردن به معنای خاتمه‌دادن به خشم و نفرت است. گاهی وقت‌ها آن قدر از یک نفر متنفر می‌شویم و از دست آن عصبانی هستیم که احساس می‌کنیم هیچ کاری نمی‌توانیم انجام دهیم.

این مشاور بالینی افزود: وقتی در چنین شرایطی قرار بگیرید عصبانیت در باطن شما رشد پیدا کرده و از درون نابود فرد را می‌کند. عصبانیت پیامدهای زیادی دارد بعضی از پیامدهای آن شامل اختلالات گوارشی، اعتیاد به مواد مخدر، استفاده از مشروبات الکلی، خودآزاری و مواردی از این قبیل است.

ترکمان گفت: مطمئن باشید ببخش و گذشتن از دیگران یک‌ شبه اتفاق نمی افتد. اما لازم است که ما شروع کننده این کار باشیم. ببخش ذات و گوهر معنویت نیز هست. چرا که برای آزادی نهایی خودمان لازم است که دیگران را ببخشیم و از آنها بگذریم. اگر فرد قدرت کنترل زندگی خود را در دست بگیرد، اجازه می دهد خشم از درون او را بپوساند.

کد خبر: 69285

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =