تأمین‌اجتماعی در مسیر تغییر ریل از رویکرد آینده‌سوزی به آینده‌سازی

«میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر اینکه تأمین‌اجتماعی چالش دارد ولی نگاه امیدوارانه یعنی اینکه توان غبله بر مشکلات را داریم، گفت: اگر با مدل مدیریت قبلی پیش می‌رفتیم الان به ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی قبلی، ۱۲۰ هزار میلیارد تومان دیگر هم اضافه شده بود. یعنی حداقل ماهانه بین ۸ تا ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری نقدینگی و سر جمع بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان بدهی می‌داشتیم. عددها و آمارهای رسمی گویای وضعیت سازمان تأمین‌اجتماعی هستند.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی، موسوی در آخرین نشست شورای معاونان این سازمان در سال ۱۴۰۲ با حضور معاونان، مدیران ستادی و حضور ویدئوکنفرانسی مدیران کل و مدیران درمان تأمین‌اجتماعی استان‌ها بیان کرد:

این اتفاق بزرگی است که وضعیت پرداخت ماهانه ۲۷ هزار میلیارد تومان حقوق با کسری ۴ تا ۵ هزار میلیارد تومانی در ابتدای این دوره، در حال حاضر به پرداخت ۴۴ هزار میلیارد تومان تعهدات ماهیانه حقوق و بخشی از تعهدات دیگر، بدون استقراض از نظام بانکی تبدیل شده است. ارقام این تحول بزرگ تماماً توسط بانک رفاه اعلام شده و این بانک رسماً تائید کرده که اضافه برداشتی وجود نداشته است. ما نمی‌خواهیم به قیمت تأمین امروز و گذران امروز، آینده را بسوزانیم، بلکه قصد داریم علاوه بر مدیریت وضعیت حال حاضر، آینده را هم بسازیم.

وی افزود: لحظه به لحظه ماه مبارک رمضان، برکت و رحمتی است که بر همگان نازل می‌شود. در این ماه، امساک و ترک معصیت، نزدیک شدن به خداوند را برای مؤمنان و روزه‌داران راحت‌تر و شیرین‌تر کرده است. این ماه عید اولیای خداست. ماه مبارک رمضان فضیلت بسیاری دارد ولی اگر ما آنها را درک نمی‌کنیم به خاطر این است که حجاب و فاصله‌مان زیاد شده است. اگر این حجاب‌ها کنار برود آن وقت فضیلت شب‌های قدر و برکت‌های زیاد آن را درک می‌کنیم. در ادعیه ویژه این ماه هم آمده است که معصیت است که ایجاد حجاب و انسان را خوار می‌کند. این خاصیت معصیت است که انسان را بی‌مقدار می‌کند. هر مقام و رتبه‌ای از علم و ثروت را هم داشته باشیم با معصیت بی‌ارزش و بی‌مقدار می‌شویم. بر عکس آن هم هست که وقتی در مسیر درست قرار بگیریم ارزش ما بالاتر می‌رود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در تشریح دستاوردها و توفیقات این سازمان؛ ضمن تصریح بر ضرورت رصد و پایش دقیق شاخص‌های آماری گفت: باید با شاخص‌های عملکردی درباره میزان رشد حرف بزنیم. کلی‌گویی درباره موضوعات فایده ندارد بلکه باید در گزارش‌ها اعداد را نشان داد که از کجا به کجا رفته و تغییر کرده‌اند و چقدر رشد یا سقوط کرده‌اند. البته با توجه به تنوع مأموریت‌ها و خدمات سازمان تأمین‌اجتماعی، حتی حفظ و نگهداشت این حجم از خدمت هم خود ارزشمند است و همین که خدمات و تعهدات کوتاه‌مدت و معیشتی و حقوق و مستمری را در سطح مطلوب نگه داریم و ادامه دهیم خودش تحول و رشد است، ولی نباید به این حد بسنده کرد.

موسوی اضافه کرد: این کار به همت همکاران و دوستانی انجام شد که همه از پایین‌ترین سطح تا بالاترین سطح دست به دست همه دادند. ارقام این تحول بزرگ تماماً توسط بانک رفاه اعلام شده و این بانک رسماً تائید کرده که اضافه برداشتی وجود نداشته است. این اتفاق در حوزه حکمرانی تأمین‌اجتماعی اتفاق بسیار بزرگی است.

او ادامه داد: هر مدیری می‌تواند دو رویکرد داشته باشد. یک رویکرد این است که به اقتضائات وضع موجود پاسخ دهیم. به این شکل باید ببینیم منابع‌مان چیست و وضعیت پرداخت و خدمت‌رسانی ما چیست و چگونه است و امور را مدیریت کنیم. این کار در سازمان تأمین‌اجتماعی به خوبی تحقق یافته و کارهای بزرگی انجام شده است به‌نحوی‌که برخی، کارهای انجام شده و توفیقات حاصل شده را باور نمی‌کنند. خوشبختانه مستندات بانک‌ها وجود دارد و مشخص است که در این دوره وامی و استقراضی صورت نگرفته و بانک رفاه می‌تواند این موضوع را تائید کند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: رویکرد دوم مدیریتی این است که علاوه بر توجه به وضع موجود و تعهدات کنونی، مسئولیت آینده را هم بردوش بگیریم. وقتی از روز اول گفتیم «تحول، اعتماد، عدالت» شعار ماست، از همان زمان نگاه ما این بوده که فقط نمی‌خواهیم مسئولیت وضعیت موجود را داشته باشیم بلکه می‌خواهیم تعهدات آینده و بین‌نسلی آینده را هم بر دوش بگیریم.

وی همچنین تأکید کرد: در این حالت موقع رفتن و ترک مسئولیت باید بتوانیم کارهای انجام شده برای آینده این سازمان را در درمان، منابع، بانک، بیمه‌ای، حقوقی و ... با شاخص و عدد و رقم برشماریم. چون ما در قبال آینده سازمان هم مسئولیت داریم، به خاطر همین نباید به رویکرد اول مدیریتی بسنده کنیم. به عبارتی ما نمی‌خواهیم به قیمت تأمین امروز و گذران امروز، آینده را بسوزانیم، بلکه قصد داریم علاوه بر مدیریت وضعیت حال حاضر، آینده را هم بسازیم. این تمام مطالبه من در این دوره است و البته پاسخگویی ما به مخاطبان و به پیشگاه خداوند متعال هم همین است که می‌خواهیم آینده‌سازی بکینم. یعنی هم مسئولیت الان را داریم و هم تعهد و مسئولیت برای آینده را.

موسوی با تأکید بر ضرورت فعالیت بر اساس اسناد بالادستی و به اقتضای شرایط و وضعیت گفت: بالاترین سند مورد توافق و مطالبه ما و شما و اجزای این سازمان، بعد از اسناد بالادستی مانند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، برنامه هفتم توسعه و برنامه کلان پنج ساله سازمان تأمین‌اجتماعی، سند بودجه سالانه است. این اولویتی است که برای سال آینده به همکاران تأکید می‌کنیم بر سند بودجه باید متمرکز شویم که با همین رویکرد تهیه و تنظیم شده است؛ تا هم وضیعت حال حاضر را مدیریت کنیم و هم در ریل آینده‌سازی که قرار گرفته‌ایم تکلیف خودمان را برای مسئولیت آینده سازمان انجام بدهیم. لذا اولین تاکید من این است که همکاران به سند بودجه و تعهدات آن باید پایبند باشند. تمام رویکردهای تحولی هم در آن در نظر گرفته شده و رویکردهای هشتگانه تحولی با جزئیات در آن لحاظ شده است.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: با مدل‌های سنتی نمی‌توان کار تحولی انجام داد. ما برای کارهایمان به ابزار مناسب نیاز داریم. با شیوه گزارش‌دهی سنتی نمی‌توان بر کلیت کار اشراف پیدا کرد. باید ابزار سیستمی داشته باشیم و در سیستم بخوانیم و ببینیم وضعیت چگونه است. تأمین‌اجتماعی نهاد بزرگی است که بیمه، درمان، املاک، پروژه‌های متعدد، حساب‌های مالی گسترده و صدها مورد دیگر دارد که با مدیریت سنتی نمی‌توان آنها را نظارت و راهبری کرد. هوشمندسازی برای همین است که سیستم چشم و گوش من و شما باشد.

موسوی افزود: پایدارسازی یعنی از ابتدای سال ۱۴۰۱ تا انتهای سال ۱۴۰۲ تعداد دو میلیون و ۳۰۰ هزار نفر بیمه‌شده جدید وارد شده که ۷۸ هزار میلیارد تومان منابع حاصل از آنها است. تأمین‌اجتماعی چالش و مشکلات دارد ولی نگاه امیدوارانه یعنی این‌که توان آن را در خودمان ببینیم که می‌توانیم بر مشکلات غلبه پیدا کنیم و به این منظور تلاش کنیم.

او در ادامه گفت: در گزارش‌های مالی گاهی به سادگی از روی این اعداد رد می‌شوند؛ در حالی‌که این عدد نشان می‌دهد تأمین‌اجتماعی در دوره جدید چقدر روی کنترل و مهار تورم مؤثر بوده است.

موسوی افزود: راهی جز این نداریم که برای آینده‌سازی صندوق بر حوزه سرمایه‌گذاری سازمان تأمین‌اجتماعی متمرکز شویم و علاوه بر افزایش سرمایه و دارایی‌ها، بهره‌وری دارایی‌ها را هم به استانداردهای جهانی نزدیک کنیم. استاندارد سهم صندوق از حوزه سرمایه‌گذاری در جهان ۱۸ تا ۲۰ درصد است. باید تغییر پرتفوی بدهیم و سرمایه‌گذاری‌های جدید کنیم و ساختار سهامداری و بنگاه‌داری اصلاح شود تا خروجی مناسبی از سود سهام شرکت‌ها داشته باشیم.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با تأکید بر ضرورت مولدسازی دارایی‌های این سازمان بیان کرد: ما هنوز نتوانسته‌ایم بر ظرفیت‌های موجود و در دسترس و بر منابع خودمان در حوزه بیمه‌ای و سرمایه‌گذاری، تسلط کامل مدیریتی داشته باشیم. با وجود این که همکاران ما در بخش‌های مختلف کاری کارستان کرده‌اند و در این زمینه سربلند هستیم که بدهکار بانک‌ها نشده‌ایم و حقوق‌ها را به‌موقع پرداخت می‌کنیم اما تا شرایط آرمانی فاصله داریم.

موسوی ادامه داد: از روز اول شعار ما توسعه تعهدات و خدمات بوده و امروز خود بازنشستگان هم می‌گویند که وضعیت درمان و بقیه خدمات چقدر رشد کرده است هرچند تورم باعث شده تا قدرت خرید بازنشستگان تحت تأثیر قرار بگیرد. در زیرساخت‌ها رشد خوبی انجام پذیرفته است. در زیرساخت‌های ساختمانی از جمله حوزه درمان، بیش از ۴۰ بیمارستان و درمانگاه افتتاح کردیم که برخی از آنها از ابتدا در این دوره آغاز شده بود. یکی از کارهای عقب‌افتاده که باید سال آینده بر آن متمرکز شویم این است که در سال آینده نباید هیچ پروژه ناتمامی داشته باشیم. به وزیر کار قول داده‌ایم که مولدسازی دارایی‌ها و عقب‌افتادگی پروژه‌ها را پیگیری کنیم و به انجام برسانیم. به این منظور سامانه‌ای هم طراحی شده تا کارهای عقب‌افتاده به اتمام برسند.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: در توسعه زیرساخت فناوری کارهای ارزشمندی انجام شده هر چند اشکالاتی هم وجود دارد. در ابتدای کار مشکلات زیادی در نسخه الکترونیک و خدمات غیرحضوری داشتیم ولی الان کارها خیلی بهتر و روانتر شده و سرعت پاسخ‌دهی به حوزه‌های تخصصی بالا رفته است. مثلاً ظرف دو سه ماه سیستمی برای بیماران صعب‌العلاج راه‌اندازی شد در حالی که قبل از آن تبدیل به یک معضل شده بود.

کد خبر: 69200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =