پرداخت ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان از سوی تأمین اجتماعی 

تأمین معیشت و توجه به مسایل رفاهی از جمله اقدامات اثربخش سازمان تأمین اجتماعی در حوزه مستمری‌بگیران به عنوان خدماتی ماندگار در این دوره مدیریتی بود. پرداخت ۵۰ درصد هزینه بیمه تکمیلی گروه بازنشستگان و افراد مستمری‌بگیر خدمت بزرگی به این جامعه هدف برای دریافت خدمات بیشتر در حوزه درمانی محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین،‌ با توجه به تحت پوشش قرار داشتن چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر از جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران که با افراد خانواده و تبعی آنها، در مجموع هشت میلیون نفر از این سازمان بیمه‌گر خدمات درمانی، بیمه‌ای و بازنشستگی دریافت می‌کنند که در بخش درمانی و بیمه تکمیلی این موضوع کمک بزرگی به این گروه‌ها از افراد تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است.
تأمین اجتماعی حدود ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور را در بخش‌های بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی خدمات‌رسانی می‌کند و تعهدات بالای این سازمان در قبال این گروه‌های هدف به صورت خاص ادامه دارد. اینکه در حال حاضر این نهاد بیمه‌گر ۵۰ درصد سهم بیمه تکمیلی افرد بازنشسته را پرداخت می‌کند، کمک بزرگی به این جامعه برای دریافت بهتر خدمات در بخش‌های دولتی و خصوصی است.

هشت هزار میلیارد تومان هزینه بیمه تکمیلی بازنشستگان
احمد اسفندیاری، معاون فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی درباره خدمات سازمان به مستمری‌بگیران گفت: بیش از ۴۰۰ مرکز درمانی در کل کشور شامل بیش از ۸۰ بیمارستان تخصصی و فوق‌تخصصی و تعداد زیادی دی‌کلینیک و کلینیک به افراد تحت پوشش خدمات ارائه می‌دهند. در بخش درمان غیرمستقیم تأمین‌اجتماعی بزرگترین خریدار خدمات سلامت از وزارت بهداشت و بخش درمان خصوصی با بیش از ۵۷ هزار مطب، بیمارستان و مرکز درمانی و تشخیصی است. در مناطقی که تأمین‌اجتماعی بخش بستری ملکی ندارد، برای افراد کمتر از هفت سال و بالای ۶۵ سال تمامی خدمات بستری در بیمارستان‌های دانشگاهی و دولتی نیز رایگان است.
او ادامه داد: سازمان تأمین‌اجتماعی بیش از چهار و نیم میلیون خانوار بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد که نیمی از هزینه بیمه تکمیلی درمان این گروه را پرداخت می‌کند. هزینه این خدمت در سال جاری بیش از هشت هزار میلیارد تومان شده که تأمین‌اجتماعی پرداخت کرده است تا بازنشستگان بتوانند با خیال راحت به همه مراکز درمانی مراجعه کرده و در دریافت خدمات درمانی، دغدغه و مشکلات کمتری داشته باشند.

معیشت و درمان اولویت تأمین اجتماعی برای بازنشستگان
تأمین اجتماعی از زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم تاکنون برنامه‌ها و اولویت‌هایی برای حوزه مستمری بگیران داشته است. معیشت و درمان دو موضوع بسیار مهم و مورد تأکید مدیریت سازمان بوده که تاکنون برای تحقق آنها برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌هایی انجام شده است.
از آنجا که بازنشستگان و مستمری‌بگیران بخش اعظمی از جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی را تشکیل می‌دهند، توجه به اولویت‌های آنان یعنی درمان و معیشت به صورت ویژه در دستور کار بوده. براساس برنامه‌ریزی صورت گرفته برای سالمندان بالای ۶۵ سال دریافت خدمات از مراکز درمانی و بیمارستانی دولتی رایگان است.
حوزه درمانی به عنوان مهمترین خدمت برای تأمین اجتماعی به شمار می‌رود که در این بخش نیز بیمه تکمیلی یکی از نیازهای اساسی بازنشستگان و مستمری‌بگیران در حدود سه سال گذشته بیشتر مورد توجه بود. در سال جاری نیز پرداخت سهم ۵۰ درصدی از این نوع بیمه برای افراد مستمری‌بگیر یکی از مزیت‌های اساسی در بخش درمانی و دریافت بهتر خدمات به شمار می‌رود.
ارائه خدمات درمانی به بازنشستگان در مراکز ملکی تأمین اجتماعی، رایگان شدن خدمت درمانی در بیمارستان‌ها و مراکز درمانی برای افراد بالای ۶۵ سال و افزایش سهم این سازمان در پرداخت بیمه تکمیلی به عنوان مهمترین برنامه های این نهاد بیمه‌گر در دولت سیزدهم بوده که تاکنون تحقق یافته است.

افزایش سهم بیمه تکمیلی برای دریافت خدمات بیشتر بازنشستگان
میرهاشم موسوی، ‌مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: علاوه بر پرداخت به موقع مستمری‌ها آن هم در شرایطی که در ابتدای کار دولت با توجه به ناترازی جدی منابع و مصارف حتی در مورد امکان پرداخت مستمری‌ها هم تردیدهایی وجود داشت، کوشیده‌ایم در سایر حوزه‌ها در کنار بازنشستگان باشیم. با وجود مشکلات، مبلغ مشارکت سازمان در پرداخت حق بیمه‌ برای موضوع بیمه تکمیلی بازنشستگان از ۲۳ هزار تومان به ۱۵۲ هزار و ۵۰۰ تومان به ازای هر فرد در دوره جدید افزایش یافته است تا دسترسی بازنشستگان به خدمات درمانی تقویت شود و خدمات بیشتر؛ بهتر و ارزان‌تری دریافت کنند.
مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی در خصوص خدمات رفاهی سازمان به بازنشستگان گفت: در حال حاضر چهار میلیون نفر از بیمه تکمیلی بازنشستگان استفاده می‌کنند که ۵۰ درصد هزینه آن را سازمان می‌پردازد. در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ شاهد افزایش ۸۰ درصدی تعهدات بیمه تکمیلی بازنشستگان و افزایش ۱۲۰ درصد رقم کمک سازمان تأمین اجتماعی در این زمینه بودیم. امسال نیز افزایش ۵۰ درصدی تعهدات را اجرایی کرده‌ایم.

ارائه خدمت به بازنشستگان تکلیف قانونی تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی به دلیل تعداد بالای افراد تحت پوشش از جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران یک وظیفه و تکلیف قانونی برای ارائه خدمت به این گروه‌های هدف را دارد که در این سال‌ها برای خدمات‌رسانی مطلوب به این جامعه تلاش‌های زیادی را به ویژه در بخش‌های درمانی انجام داده است.
اصغر بیات، عضو هیأت‌مدیره کانون عالی کارگران بازنشسته و مستمری‌بگیران تأمین‌ اجتماعی پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین گفت: انعقاد قرارداد بیمه تکمیلی برای بهره‌مندی پنج میلیون نفر بازنشسته و افراد تحت تکفل آنها صورت گرفته است. در این دوره از قرارداد بیمه تکمیلی جامعه بازنشستگان تحت پوشش تأمین اجتماعی، ۵۰ درصد حق بیمه تکمیلی از طرف این سازمان تقبل و پرداخت می‌شود.
او ادامه داد: همچنین با تدابیر انجام شده این دوره از قرارداد بیمه تکمیلی جامعه بازنشستگان و مستمری‌بگیران سازمان تأمین اجتماعی، تعهدات مربوطه افزایش ۲۰ درصدی داشته است. این دوره همچنین قرارداد بیمه تکمیلی با شرکت آتیه سازان حافظ منعقد شده است.
بیات اضافه کرد: قالب این دوره از بیمه تکمیلی بازنشستگان تأمین اجتماعی حرکت بسیار خوب و مناسبی برای بیماران خاص درنظر گرفته شده است. در واقع بیماران خاص مشمول بیمه تکمیلی بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی در این دوره به صورت ویژه مورد توجه قرار دارند. همینطور جراحی های تخصصی در چارچوب بیمه تکمیلی بازنشستگان و مستمری بگیران به صورت ویژه دیده شده است. در این ارتباط سهم ۵۰ درصدی پرداختی بیمه تکمیلی بازنشستگان توسط تأمین اجتماعی با موافق هیأت امنای این سازمان و صندوق‌های تابعه اجرایی شده است.
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر برای ارائه تعهدات قانونی خود به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران به صورت ماهانه ۴۲ هزار میلیارد تومان هزینه دارد. سال گذشته نیز انجام تعهدات در قبال این افراد ۴۶۰ هزار میلیارد تومان برای این نهاد بیمه‌گر هزینه داشت.

کد خبر: 69030

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =