پرداخت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها

براساس جدیدترین آمارها از صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال ۱۴۰۲ میزان تسهیلات پرداختی به متقاضیان این صندوق به رقم ۲۰ هزار و ۱۴۷ میلیارد ریال رسید. این میزان پرداختی وام‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد حدود ۳۲ درصدی داشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، مجموع تسهیلات پرداختی توسط صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال گذشته رشد حدود ۳۲ برابری داشته است و از مبلغ ۶۳۸ میلیارد ریال در سال ۱۴۰۱ به ۲۰ هزار و ۱۴۷میلیارد ریال در سال جاری رسید.

سیاست صندوق بازنشستگی بانک‌ها افزایش تسهیلات پرداختی به افراد متقاضی و به منظور افزایش رفاه مشترکان تحت پوشش است و در همین راستا نیز جمع تسهیلات پرداختی در تمامی طرح‌ها رشد قابل توجهی داشته است.

افزایش مبالغ تسهیلات اعطایی در همه زمینه‌ها از طریق منابع داخلی این صندوق تأمین شده و سهم منابع ناشی از حق عضویت بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش صندوق نیز تقریبا مبلغ ناچیزی است.

پرداخت ۱۷ هزار میلیارد ریال تسهیلات ضروری

صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال گذشته چندین مورد تسهیلات را به متقاضیان از میان شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش پرداخت کرده که شامل تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری، وام ازدواج و دانشجویی می‌شود.

یکی دیگر از تسهیلاتی که این صندوق به متقاضیان پرداخت می‌کند، در بخش تسهیلات ضروری است که در این مدت ۱۷ هزار و ۹۷۷ میلیارد ریال تسهیلات ضروری به متقاضیان اعطا شده که در سال گذشته میزان پرداختی وام در این بخش ۳۴۲ هزار میلیارد ریال بوده است که در این بخش ۵۲ برابر رشد را نشان می‌دهد.

تسهیلات ازدواج نیز یکی دیگر از وام‌های پرداختی این صندوق محسوب می‌شود که در سال جاری یک هزار و ۶۳۲ میلیارد ریال وام ازدواج به متقاضیان پرداخت شده که در این بخش نیز ۴۴ برابر رشد شامل می‌شود.

تسهیلات دانشجویی نیز در صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال جاری ۵۰۰ میلیارد ریال پرداخت شده که ۲۲.۵ برابر رشد نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد.

پرداخت بیش از ۲ هزار میلیارد تومان تسهیلات در صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها

افزایش تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری به ۳۰ میلیون تومان

براساس اطلاعات موجود در این صندوق با موافقت هیات امنای صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها در سال جاری مبنی بر افزایش مبلغ تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری از مبلغ ۱۰ میلیون تومان به ۳۰ میلیون تومان شد و تا آذرماه چهار مرحله از تسهیلات ضروری به افراد متقاضی این نوع وام‌ها پرداخت شد.

بازنشستگان، ازکارافتادگان و همسران وظیفه‌بگیر که حداقل یک سال از عضویت آنان در صندوق تامین رفاه از تاریخ بازنشستگی گذشته باشد، مشمول این تسهیلات می‌شوند؛ همچنین افرادی که در گذشته از تسهیلات ضروری با حداکثر مبلغ ۱۰ میلیون تومان استفاده کرده‌اند، پس از بازپرداخت ۱۲ قسط از تسهیلات قبلی، امکان درخواست مجدد برای تسهیلات ۳۰ میلیون تومانی از این صندوق را دارند.

همچنین هیات ‌امنای صندوق در تیرماه سال جاری با افزایش مبالغ تسهیلات قرض‌الحسنه صندوق تأمین رفاه بازنشستگان و ازکارافتادگان موافقت کرد که بر این اساس مبلغ تسهیلات ازدواج فرزندان از سه به ۳۰ میلیون تومان و تسهیلات دانشجویی از چهار به ۱۰ میلیون تومان افزایش یافت.

در رویکرد جدید صندوق محوریت تمام اقدامات متمرکز بر منافع آینده و تأمین نیازهای حال بازنشستگان و مستمری‌بگیران برنامه‌ریزی شده است. در همین راستا افزایش چند برابری تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری، وام‌های دانشجویی و ازدواج در چارچوب آیین‌نامه صندوق رفاه بازنشستگان و از کارافتادگان در همین راستا صورت گرفته است.

براساس اطلاعات موجود در صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها کارمزد تسهیلات ضروری چهار درصد اما تسهیلات ازدواج و دانشجویی با کارمزد سه درصد به افراد متقاضی پرداخت می‌شود.

متقاضیان برای دریافت تسهیلات قرض‌الحسنه ضروری باید اطلاعات خود را در سامانه خدمات الکترونیک صندوق به نشانی es.sbbiran.ir ثبت کنند؛ در گام بعدی افراد باید با مراجعه به بانک مربوطه نسبت به تنظیم و انعقاد قرارداد اقدام کنند و در نهایت اطلاعات متقاضیان از طریق بانک‌ تایید و به صندوق بازنشستگی بانک‌ها ارسال شود.

بیش از ۲۵۵ هزار شاغل و مستمری‌بگیر تحت پوشش صندوق هستند

براساس آخرین داده‌های آماری تا سال ۱۴۰۱ صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها به عنوان یکی از ۱۸ صندوق بازنشستگی و بیمه‌ای در کشور، بیش از ۲۵۵ هزار شاغل، بازنشسته و مستمری‌بگیر تحت پوشش درد.

طبق آخرین اطلاعات این صندوق، از این تعداد ۱۲۹ هزار شاغل و ۱۰۵ هزار به عنوان بازنشسته و مستمری‌بگیر از خدمات این صندوق همچون تسهیلات پرداختی بهره‌مند هستند.

صندوق بازنشستگی کارکنان بانک‌ها یکی از برنامه‌های کاربردی و راهبردی خود را ارائه برنامه‌ها در بستر الکترونیک برنامه‌ریزی کرده که توسعه میز خدمت الکترونیکی را به عنوان یک ضرورت در دستور کار خود قرار داده است. به همین منظور با طراحی و ارائه سامانه خدمات الکترونیک، مشترکان، شاغلان، بازنشستگان و مستمری‌بگیران می‌توانند بدون نیاز به مراجعه حضوری و در هر بازه زمانی، درخواست خود را ثبت و پیگیری کنند که این موضوع موجب تسهیل فرآیندها و بهبود ارائه خدمات در کوتاه‌ترین زمان خواهد شد.

کد خبر: 68942

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 3 =