«حکمرانی در تأمین اجتماعی» از طریقِ تعامل با شرکای اجتماعی

تعامل سازمان تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی، یک ضرورت اساسی است؛ بدون تعامل همه‌جانبه و در سطحی متوازن، اهداف کلان این سازمان محقق نمی‌شود و راهکارهای اساسی برای خروج از بحران‌ها در دستور کار قرار نمی‌گیرد.

به گزارش آتیه آنلاین، «تعامل گسترده و همه جانبه با شرکای اجتماعی و استقرار سه‌جانبه‌گرایی متوازن» همواره یکی از اهداف کلیدی سازمان تأمین اجتماعی بوده است؛ این هدف در راستای ایجاد تحولات گسترده در بخش‌های مختلف این سازمان، در دولت سیزدهم بیشتر از همیشه مورد توجه قرار گرفته است.

۲۳ آبان ماه سال جاری، «محسن تقیانی» مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی در ارتباط با سطح اهمیت و ضرورت تعامل سازمان تأمین اجتماعی با جامعه کارفرمایی، کارگری، بازنشستگان و مستمری‌بگیران به عنوان شرکای اجتماعی این سازمان، تعامل با شرکای اجتماعی را یک مسأله‌ای راهبردی دانست.

مدیرکل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی اضافه کرد: با توجه به ماهیت اجتماعی تأمین اجتماعی و ارتباط گسترده این سازمان با شرکای خود، برنامه‌های مختلفی در حوزه تکریم شرکای اجتماعی به ویژه جامعه کارفرمایان، برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است.

او همچنین تاکید کرد: تکریم جامعه کارفرمایان را به عنوان یکی از ارکان اساسی شرکای اجتماعی تأمین اجتماعی در همه حوزه‌ها مورد توجه داریم و در این ارتباط، توصیه ما به تمامی مدیران و کارکنان سازمان، تکریم همواره این بخش از جامعه کار و افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی است.

در همین راستا، ایجاد «دبیرخانه شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی» یکی از برنامه‌های اساسی برای برقراری تعامل سازمان با شرکای اجتماعی است. این دبیرخانه از ابتدای سال جاری با هدفِ «کسب نظرات جامعه کارفرمایی، کارگری، بازنشستگان و مستمری‌بگیران و تاثیرگذاری آن در تصمیمات کلان» تشکیل شده است.

«دبیرخانه شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی با حضور تأمین اجتماعی، جامعه کارفرمایان، کارگران و بازنشستگان با هدف هم‌افزایی گسترده و بهره‌مندی از نظرات تخصصی و تجربی شرکای اجتماعی راه‌اندازی شده است که از آن می‌توان به عنوان یکی از سازوکارهای تکریم تمام شرکای اجتماعی به ویژه کارفرمایان اجرایی نام برد».

یکی از برنامه‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای تعامل با شرکای اجتماعی، ارائه آموزش‌های بیمه‌ای به کارفرمایان است که قرار است نشست‌ها و دوره‌های آموزشی با همین منظور برگزار شود. اما به گفته علی‌اکبر عیوضی، دبیر کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی استان تهران، «سازمان تأمین اجتماعی باید با کارگران و بازنشستگان در حوزه‌های مربوط به معیشت، درمان و خدمات بیمه‌ای، تعامل گسترده داشته باشد».

او در گفت‌وگو با آتیه آنلاین اضافه کرد: «شنیدن نظرات و پیشنهادهای نمایندگان جامعه کارگری می‌تواند تأمین اجتماعی را در ارائه تعهدات مستمر یاری دهد؛ اگر دغدغه‌ها و پیشنهادهای کارگران شاغل و بازنشسته در قالب برگزاریِ کارگروه‌ها و نشست‌های منظم و ادواری شنیده شود، تأمین اجتماعی می‌تواند خدمات باکیفیت‌تر و رضایت‌بخش‌تری به جامعه هدف خود ارائه دهد و از این طریق، سطح رضایت بیمه‌شدگان افزایش می‌یابد».

این فعال صنفی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی با تاکید بر اینکه «سه‌جانبه‌گرایی یک اصل کلیدی در صندوق‌های بیمه‌ای است که باید در سطوح مختلف به رسمیت شناخته شود»، استقرارِ «نظام تأمین اجتماعی چندلایه مبتنی بر سیاست‌های کلان تأمین اجتماعی» را یکی از اهداف غایی نظام تأمین اجتماعی کشور دانست و اضافه کرد: «برای استقرار و پیاده‌سازی تأمین اجتماعی چندلایه که منجر به حفظ استقلال و ایستایی این سازمان و ارائه خدمات تأمین اجتماعی به گروه‌های مختلف شهروندان می‌شود، باید از راهکارها و نظرات شرکای اجتماعی همانند کارگران، بازنشستگان و کارفرمایان استفاده شود؛ باید بدانیم راهکارهای یکجانبه معمولاً کارآمد نیست و نتیجه‌ اقناع‌بخش به بار نمی‌آورد».

بدون تردید، تأمین اجتماعی نیازمندِ تعامل بیشتر با شرکای اجتماعی در سطوح مختلف است؛ «دبیرخانه شورای راهبردی شرکای اجتماعی سازمان تأمین اجتماعی» به عنوان یک نهاد نوپا می‌تواند در این زمینه مثمر ثمر باشد و بسیاری از کاستی‌های موجود را برطرف سازد؛ شورای راهبردی شرکای اجتماعیِ سازمان تأمین اجتماعی و دبیرخانه آن، زیرساخت مناسب برای شنیدن نظرات کارفرمایان، کارگران، بازنشستگان و مستمری‌بگیران را فراهم می‌آورد ولی کار نهادی بدون برگزاری نشست‌های منظم و ادواری برای برقراری ارتباط دوطرفه با شرکای اجتماعی، به نتیجه مطلوب نمی‌رسد.

تیرماه سال گذشته، میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به مناسبت هفته تأمین اجتماعی و در دیدار با نمایندگان شرکای اجتماعی تاکید کرد «حکمرانی مطلوب در تأمین ‌اجتماعی با مدیریت تعاملات با شرکای اجتماعی قابل تحقق است».

موسوی افزود: « شرکای اجتماعی برای سازمان تأمین ‌اجتماعی اهمیت ویژه دارند. گفت‌وگو با شرکای اجتماعی را برای خود مغتنم می‌دانیم و از نظرات این عزیزان استفاده می‌کنیم. حکمرانی مطلوب تأمین ‌اجتماعی بدون تعامل با شرکای اجتماعی ممکن نیست. در کنار توجه به مطالبات و نظرات شرکای اجتماعی، نقش حاکمیتی نیز در مدیریت تأمین ‌اجتماعی باید همواره مورد توجه قرار گیرد و تعامل مناسب با دولت برای تأمین ‌اجتماعی اهمیت بسیار بالایی دارد».

بی‌تردید برای تحققِ «تأمین اجتماعی مطلوب و کارآمد» شنیدن مطالبات و نظرات شرکای اجتماعی اهمیت بسیار دارد. علی‌اکبر عیوضی به عنوان نماینده بازنشستگان کارگری تاکید کرد: «حکمرانی مطلوب در تأمین اجتماعی معنایی جز این ندارد که حق مشارکت شرکای اجتماعی در تمام تصمیم‌سازی و تحولات به رسمیت شناخته شود، بدون این مشارکت، حکمرانی مشارکتی و مطلوب میسر نمی‌شود».

نویسنده: مریم محمدی

کد خبر: 68605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 3 =