سرمایه‌گذاران سهام کالاهای لوکس اروپایی را در چین خریداری می‌کنند

مدیران صندوق و تحلیلگران اعتقاد دارند که تیرگی اقتصادی ادامه خواهد داشت، اما باید نسبت به سقوط سهام چین همچنان محتاط بود.

در این شرایط، سرمایه گذاران در حال خرید سهام کالاهای لوکس اروپایی و سایر بخش‌ها در چین هستند، چرا که معتقدند این کار راه مطمئن‌تری برای سود بردن از بهبود احتمالی دومین اقتصاد بزرگ جهان نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سهام بیمار سایر جاها خواهد بود.

شاخص Stoxx Luxury ۱۰ - که طبق برآورد بارکلیز، حدود ۲۶ درصد از درآمد چین را به خود اختصاص می‌دهد، امسال ۹.۳ درصد افزایش یافته است که بسیار بالاتر از رشد ۰.۸ درصدی در Stoxx Europe ۶۰۰ است. حتی در بازار سهام اروپا در سایر بخش‌های سهامی مانند خودروسازان و مراقبت‌های بهداشتی نیز عملکرد بهتری از این داشته‌اند.

استراتژیست‌ها معتقدند نشانه‌های اولیه‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد اقتصاد در حال رشد چین که سال گذشته شاهد یکی از کندترین رشدهای اقتصادی خود بود، به زودی بهبود خواهد یافت، اما با وجود این، این تحلیل‌گران معتقدند سقوطی که نزدیک به ۲ تریلیون دلار از ارزش بازار سهام چین را حذف کرد، آن را به مکانی خطرناک برای سرمایه گذاری تبدیل می‌کند.

در مقابل، فلوریان ایلپو، رئیس بخش کلان در Lombard Odier Investment Managers گفته که سهام اروپایی "روشی امن‌تری" برای سرمایه‌گذاری در مقابل چین است و بیشتر بخش‌های اروپایی می‌توانند از بهبود چین سود ببرند اما این بهبود هنوز قیمت‌گذاری نشده است. او معتقد است اگر نمی‌خواهید در معرض مشکلات ساختاری قرار بگیرید، اما همچنان خواهان بهبود و سود دوره‌ای هستید، بازارهای اروپایی راه بهتری برای سرمایه‌گذاری خواهند بود. همچنین او اضافه می‌کند که سهام لوکس و همچنین سرمایه‌گذاری در سهام مراقبت‌های بهداشتی، خودروسازان و صنایع، مکان «بدیهی» برای سرمایه‌گذاری هستند.

سهام لوکس اروپا در هفته‌های اخیر به دلیل درآمدهای LVMH و Hermes که پیش‌بینی‌های تحلیلگران را پشت سر گذاشتند، افزایش یافتند و برخی از معامله‌گران را متقاعد کرده که ارزش‌گذاری‌ها به دلیل تیرگی اقتصاد چین به شدت کاهش یافته است. سهام LVMH امسال ۹.۲ درصد افزایش یافته است، در حالی که هرمس ۱۱.۸ درصد افزایش یافته است.

اکسل دوما، مدیر عامل هرمس، نگرانی‌ها در مورد کاهش رشد مصرف‌کنندگان چینی را در هفته گذشته نادیده گرفته و گفته است که در آخرین بازدید خود از کشور متوجه ترافیک کمتری در مراکز خرید شده اما این مسئله در آمار و ارقام سه ماهه چهارم شرکت منعکس نشده است.

امانوئل کائو، رئیس استراتژی سهام اروپا در بارکلیز، گفته که در برخی موارد، احتمال منفی شدن سهام چین خصوصا در بخش‌های لوکس بسیار زیاد است. البته سهام خودروسازان مرسدس بنز و فولکس واگن - که بر اساس برآوردهای بارکلیز، هر دو بیش از ۳۰ درصد از سود را از چین کسب می کنند - از ابتدای سال به ترتیب ۶.۹ و ۱۴ درصد افزایش یافته است.

بر اساس آمار رسمی پکن، اقتصاد چین در سال گذشته ۵.۲ درصد رشد کرده که کمی بالاتر از هدف تعیین شده بود اما همچنان یکی از کندترین نرخ‌های رشد در دهه‌های اخیر بوده است. برخی از اقتصاددانان بر این باورند که این رقم ممکن است بیش از حد برآورد شده باشد، زیرا پکن به دنبال رفع نگرانی سرمایه‌گذاران است، علاوه بر این، چین همچنان به مبارزه با بحران املاک و خطرات کاهش تورم ادامه می‌دهد. با این حال، برخی از استراتژیست‌ها می‌گویند که علائم اولیه‌ای وجود دارد که ممکن است فعالیت اقتصادی در این کشور در حال افزایش باشد. داده‌ها نشان می‌دهد که بخش خدمات و ساخت و ساز چین در ژانویه افزایش یافته و شاخص مدیران خرید غیر تولیدی به بالاترین سطح خود از سپتامبر رسیده است. در واقع تولید همچنان به انقباض ادامه خواهد داد، اما با سرعت کمتری نسبت به ماه قبل.

مقامات چین همچنین اخیرا تلاش‌هایی را برای تقویت اعتماد بازار، با به اصطلاح «تیم ملی» مؤسسات مالی وابسته به دولت، آغاز کرده‌اند که پول به بازار تزریق می‌کند و به همین خاطر محدودیت‌های فروش کوتاه مدت را تشدید کرده‌اند.

باید در نظر داشت که شاخص CSI۳۰۰ چین نسبت به بالاترین رکورد خود در سه سال گذشته ۴۳ درصد کاهش یافته است، اما اخیراً به دنبال مداخلات پکن شروع به افزایش کرده است. با این حال، سرمایه گذاران بین المللی بسیار دراین زمینه محتاط هستند.

به گفته تحلیلگران، بخش‌های اروپایی که بیشتر در معرض چین هستند، از جمله کالاهای لوکس و صنایع، می‌توانند از رشد در مناطق دیگر، به‌ویژه در ایالات متحده سود ببرند و در نتیجه در صورت وخامت اقتصاد چین، از سرمایه‌گذاران در برابر ضررهای شدید محافظت کنند.

توماس ویلدک، اقتصاددان در سرمایه‌گذار T Rowe Price، اعتقاد دارد که بازیابی در سهام اروپا شرط متنوع‌تری نسبت به سرمایه‌گذاری مستقیم در چین است. شرط‌بندی‌های غیرمستقیم بر روی بهبود اقتصاد چین ممکن است باعث شود سرمایه‌گذاران در پی تغییرات سیاسی در آمریکا و بهم ریختن روابط دیپلماتیک بین پکن و واشنگتن - به ویژه در سال انتخاباتی که دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان قبلاً تعرفه‌های سنگینی را بر صادرات چین پیشنهاد کرده است، دچار آسیب شوند. بنابراین برای کسانی که نسبت به اقتصاد چین بدبین‌تر هستند، برخی از سهام اروپایی هنوز گزینه ارزانی برای بهبود غیرمنتظره در اقتصاد این کشور ارائه می دهند.

کد خبر: 68480

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =