کاهش میزان مهاجرت به شهرها با حمایت از سرمایه‌گذاری در مناطق محروم

مدیرعامل مجتمع تولید چینی بهداشتی نوین سرام‌کویر (از کارفرمایان منتخب سازمان تامین اجتماعی) دستیابی به اهداف اولیه و عالیه زندگی را از علل مهاجرت به شهرها خواند و گفت: معیشت، رفاه، شغل جدید، درآمد بیشتر و رفع فقر و بیکاری از اهداف اولیه افراد برای مهاجرت به شهرها به شمار می‌آیند، بنابراین اگر امکانات و تسهیلات بیشتر به سرمایه‌گذاران در مناطق کم برخوردار و محروم تخصیص شود قطعا از میزان مهاجرت به شهرها کاسته خواهد شد.

سید محمدعلی حقی در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به انگیزه فراتر از برآوردن نیازهای اولیه و ابتدایی افراد برای مهاجرت به شهرها گفت: دسته ای از افراد به دنبال برآورد احتیاجات فرهنگی – اجتماعی و تحصیل، بالا بردن سطح فرهنگ و تمایل به زندگی در نقاط خاص به ترک زادگاه و مهاجرت به شهرهای بزرگتر مجبور می شوند.

حقی با اشاره به پیامدهای متعدد مهاجرت به شهرها، تأکید کرد: عدم آشنایی با رسوم و فرهنگ حاکم بر شهر، خالی شدن روستاها از نیروی کار، افزایش نیروی کار در شهرها و حاشیه‌نشینی در اطراف شهرها از عمده‌ترین پیامدهای مهاجرت به شهرها است. در نهایت این پیامدها به توسعه‌ بدون برنامه و اتفاقی و جمعیت متراکم و پرتردد در شهرها منجر خواهند شد.

او درباره راهکارهای مهم ایجاد رغبت سرمایه‌گذاری در مناطق کمتر برخوردار گفت: تغییر نظام پرداخت بیمه سهم کارفرما یکی از راهکارهای عمده می‌تواند باشد. همچنین بهبود نظام پرداخت بهای برق، گاز، آب و تلفن مصرفی، یکسان‌سازی درصد و شرایط پرداخت وام در تمام کشور و حذف معافیت مالیاتی نیز می‌توانند سرمایه‌گذاران را به سرمایه‌گذاری در مناطق کم برخوردار ترغیب کنند.

حقی ضمن تأکید بر ضرورت بهبود نظام پرداخت سهم بیمه کارفرما به عنوان عامل مؤثر در توسعه سرمایه گذاری و رونق تولید کشور گفت: اگر در مناطق محروم کشور سهم بیمه کارفرما از ۲۳ درصد به ۵ درصد و در مناطق متوسط به ۱۰ درصد کاهش پیدا کند و در مقابل در مناطق برخوردار سهم کارفرما از ۲۳ درصد به ۳۰ درصد افزایش پیدا کند به نظر می‌رسد شاید از این طریق بتوان کارفرمایان را بیشتر به سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار و محروم ترغیب و تشویق کرد.

او بهبود نظام پرداخت بهای برق، آب، گاز و تلفن را از موارد انگیزشی در سرمایه‌گذاری در مناطق کم‌برخوردار و محروم دانست و افزود: کاهش هزینه بهای مصرفی در مناطق محروم، تعدیل هزینه در مناطق متوسط و افزایش هزینه در مناطق برخوردار نیز می‌توانند از عوامل انگیزه‌بخش برای سرمایه‌گذاری در مناطق محروم باشد.

حقی با بیان اینکه در حال حاضر معافیت مالیاتی در نظرگرفته شده دولت برای تولیدکننده کارگشا نیست، گفت: تولیدکننده سال اول تا سوم فعالیت خود مشغول تولید مواد اولیه و شناسایی محصول در بازار است. با توجه به اینکه سال هشتم تولید اولین سال سوددهی مثبت تولیدکننده است و از سال اول تولید تا هشتمین سال فعالیت خود در شرایط غیر از معافیت مالیاتی به علت زیان انباشته، واجد شرایط اخذ مالیات نیست.

او در ادامه گفت: با توجه به اینکه در معافیت مالیاتی زیان انباشته قابل انتقال به سال‌های بعد از معافیت نیست. این رویه معافیت مالیاتی دولت به دلیل بی‌توجهی به سود و زیان کارگاه‌ها تا رسیدن به بهره‌وری درست نیست.

حقی درباره تبعات کاهش هزینه‌های تولید در مناطق محروم گفت: ایجاد اقبال و رغبت سرمایه‌گذار برای تولید در مناطق محروم، ایجاد اشتغال مستقیم در محل استقرار کارخانه، جلوگیری از مهاجرت به مراکز استان‌ها به ویژه تهران، کمک به رفع مشکل حاشیه‌نشینی شهرهای بزرگ از عمده‌ترین پیامدهای کاهش هزینه‌های تولید در مناطق محروم هستند.

وی افزود: از دیگر ره‌آوردهای کاهش هزینه‌های تولید در مناطق محروم می‌توان به مهاجرت معکوس به شهرستان‌ها و روستاها، کاهش هزینه‌های دولت بابت تأمین امنیت در مناطق حاشیه‌نشین، کاهش هزینه‌های دولت بابت تأمین امنیت در مناطق مرزنشین و تقسیم عادلانه کار و اشتغال در سطح کشور یاد کرد.

کد خبر: 67881

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =