اعلام جزئیات نحوه برقراری مستمری معلولان و زنان سرپرست خانوار

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: متقاضیان دریافت مستمری باید برای تشکیل پرونده به ادارات بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند و در صورت احراز شرایط، براساس بُعد خانوار، مستمری یا خدمات لازم را دریافت خواهند کرد.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از ایرنا، سیدجمال رحمانی با تشریح جزئیات تشکیل پرونده مستمری و خدمات برای افراد دارای معلولیت و زنان سرپرست خانوار افزود: تشکیل پرونده برای مددجویان بیشتر در دو بخش حوزه توانبخشی و اجتماعی صورت می‌گیرد؛ در حوزه توانبخشی افراد دارای معلولیت در طیف‌های مختلف جسمی و حرکتی، نابینایان، افراد کم بینا، ناشنوایان و افراد کم شنوا، بیماران روان و مزمن اعصاب که سابقه مکرر درمانی توانبخشی و بستری دارند همچنین افراد کندذهن و افرادی که به لحاظ هوشی با تاخیر رشدی مواجه هستند، می‌توانند برای تشکیل پرونده اقدام کنند.

وی اضافه کرد: متقاضیان برای تشکیل پرونده باید به ادارات بهزیستی شهرستان خود مراجعه کنند به طور مثال متقاضیان در شهر تهران می‌توانند به ادارات تهران، شمیرانات و شهرری مراجعه کرده و مدارک و مستندات نشان دهنده معلولیت را ارائه دهند؛ این اسناد و مدارک در کمیسیون پزشکی توانبخشی بررسی می شود و در آنجا میزان، نوع و شدت معلولیت مشخص می‌شود. سپس فرد براساس مستندات و مشاهده از نزدیک و معاینات لازم تحت پوشش قرا می‌گیرد یا آنکه پذیرفته نمی‌شود.

۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان؛ سقف مستمری بهزیستی

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: افرادی که تحت پوشش خدمات بهزیستی قرار می‌گیرند در دو بخش مستمر و غیرمستمر هستند؛ خدمات مستمر مانند مستمری ماهیانه و خدمات غیرمستمر مانند کمک هزینه معیشت است. مبلغ مستمری ماهیانه براساس پرونده در کمیته توانبخشی و همچنین براساس گزارشات مداخلات مددکاری بسته به بُعد خانوار تعیین می‌شود.

رحمانی گفت: مستمری این افراد به صورت ماهانه برای خانواده‌های تک نفره ۷۶۴ هزار تومان، برای خانواده‌های دو نفره یک میلیون و ۹۲ هزار تومان، برای خانواده‌های ۳ نفره یک میلیون و ۵۲۸ هزار تومان، برای خانواده‌های چهار نفره یک میلیون و ۹۶۵ هزار تومان و برای خانواده‌های پنج نفر و بالاتر، ۲ میلیون و ۴۰۲ هزار تومان است.

وی اضافه کرد: خدمات غیرمستمر برای افراد دارای معلولیت ذهنی شامل مراقبت، آموزش و توانبخشی در مراکز روزانه و برای افراد دارای معلولیت جسمی و حرکتی شامل اعطای تجهیزات توانبخشی مانند ویلچر، کمک به تامین مسکن و اشتغالزایی است.

سه گروه از زنان مشمول مستمری می‌شوند

رئیس اداره پذیرش و هماهنگی گروه‌های هدف سازمان بهزیستی کشور گفت: در بخش اجتماعی زنان سرپرست خانوار با توجه به شرایط می‌توانند مستمری بگیر بهزیستی شوند. زنانی که همسر آنها فوت کرده است یا از همسر خود جدا شده اند یا زنانی که تشخیص داده شوند به حمایت نیاز دارند، پس از بررسی در کمیته‌های اجتماعی در چرخه خدمات مستمر و غیرمستمر قرار می گیرند.

رحمانی با بیان اینکه خدماتی مانند کمک به تحصیل فرزندان (مانند پرداخت شهریه دانشگاه)، توانمندسازی، ایجاد فرصت های شغلی و اعطای تسهیلات اشتغالزایی به زنان سرپرست خانوار ارائه می‌شود، افزود: مبالغ مستمری زنان سرپرست خانوار نیز مطابق همان مبالغ مستمری برای افراد دارای معلولیت بر اساس بُعد خانوار است که با توجه به طبقه بندی دهک‌های آنها توسط کمیته‌های تخصصی و گزارشات مددکاری در نظر گرفته می‌شود.

وی با اشاره به تغییر درآمدی خانواده‌ها از "دهک" به "صدک" در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: این تغییرات در شاخص های بهزیستی بیشتر خودش را نشان می‌دهد و بر اساس این دسته‌بندی درآمدی، جامعه هدف بهزیستی به شکل عادلانه تری تعیین می‌شود چراکه هزینه های معلولیت و زن سرپرست خانوار در این صدک‌ها دیده شده است.

کد خبر: 67525

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 14 =