پرداخت به‌هنگام حق بیمه با هدف رعایت حقوق کارگران

کارفرمایان به عنوان بخش اعظمی از گروه‌های فعال در بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی، وظایف مهمی همچون بیمه کارگران از روز اول فعالیت کاری و پرداخت به‌هنگام حق بیمه برای رعایت بهتر حقوق این گروه از فعالان عرصه فضای کسب‌وکارها به عهده دارند.

به گزارش آتیه آنلاین، جامعه کارفرمایان و کارگران فعال در حوزه اقتصادی، تولیدی و فضای کسب‌وکار بخش اعظمی از وصول منابع پایدار سازمان بزرگ بیمه‌ای کشور را پرداخت می‌کنند. پرداخت حق بیمه‌های حوزه کارفرمایی مسیر تحقق تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت این سازمان و رسیدن به حقوق قانونی نیروی کار را فراهم می‌کند.
بنابراین چنانچه کارفرمایان در موعد مقرر و در روزهایی به غیر از روزهای پایانی ماه حق بیمه خود و کارگران را پرداخت کنند به نوعی کمک به تأمین منابع سازمان تأمین اجتماعی و پرداخت به موقع حقوق جامعه کارگری را محقق خواهند کرد.

بیش از ۱۵ میلیون بیمه‌پرداز اصلی تحت پوشش تأمین اجتماعی
سازمان تأمین اجتماعی در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار بیمه‌شده اصلی تحت پوشش دارد که کارفرمایان موظف به پرداخت حق بیمه این افراد در زمان مشخص و پیش از رسیدن به روزهای پایانی ماه است. نباید بیمه‌پردازی همه گروه‌های هدف با تاخیر پرداخت شده یا در پایان ماه نسبت به این موضوع اقدام کنند.
اقدام کارفرمایان در بیمه‌پردازی نیروی کار در زمان مشخص شده علاوه بر اینکه امکان ارائه تعهدات در زمان تعیین شده را می‌دهد، افراد شاغل در حوزه تولید ‌ کار را بهره‌مند از خدمات چندجانبه این نهاد بیمه‌گر می‌کند.
براساس داده‌های آماری در حال حاضر ۸۵ تا ۹۰ درصد منابع سازمان تأمین اجتماعی از محل وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده اصلی این سازمان تأمین می‌شود تا این نهاد بیمه‌ای هم بتواند سالانه به بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان تعهدات خود عمل کند.
بنابراین کارفرمایان باید علاوه بر آگاهی داشتن درباره مقوله حقوق کارگران، به اجرای قوانین سازمان تأمین اجتماعی اهتمام ویژه داشته باشند تا با پرداخت حق بیمه در موعد مقرر، این گروه از فعالان را در عرصه اقتصادی و تولیدی یاری کنند.

مسیرهای دریافت خدمات غیرحضوری کارفرمایان
سازمان تأمین اجتماعی جهت سهولت در دسترسی کارفرمایان به انواع خدمات، در قالب سامانه خدمات غیرحضوری مسیری را برای بیمه‌پردازی را در بستر الکترونیک این گروه از جامعه هدف برنامه‌ریزی کرده است.
در سامانه خدمات غیرحضوری در بخش کارفرمایان خدمات گسترده‌ای برای حوزه کارفرمایی بخش خدمات کارفرمایان، واگذارندگان، بازرسی‌های کارگاهی، لیست حق بیمه، مکاتبات و ابلاغ‌ها، مطالبات کارگاهی، بازرسی دفاتر قانونی، مدیریت بدهی و دریافت گواهی پرداخت حق بیمه ساختمانی تعریف شده است.
کارفرمایان در این بخش‌ها به صورت تفکیک شده می‌توانند خدمات غیرحضوری موردنیاز خود را دریافت کنند اما مهمترین موضوع در این زمینه ارسال لیست حق بیمه در این سامانه است که بارها از سوی سازمان تأمین اجتماعی اعلام شده که نباید به روزهای پایانی ماه موکول شود.
از آنجا که همه امور مربوط به لیست‌های ارسالی حق بیمه کارفرمایان فقط از طریق سامانه خدمات غیرحضوری به نشانی es.tamin.ir انجام می‌شود بنابراین حوزه کارفرمایی موظف به رعایت این موارد و ارسال حق بیمه جامعه کارگری در موعد مقرر است.
کارفرمایان برای کاهش حجم ترافیک لیست‌های ارسالی در پایان هر ماه، لیست‌های بیمه را پیش از بیستم هر ماه ارسال کنند تا از بروز مشکلات احتمالی ناشی از ترافیک سنگین در پایان هر ماه کاسته شود.

پرداخت حق‌بیمه کارگران از تکالیف قانونی کارفرمایان است
عمران نعیمی، مدیرکل امور حقوقی و قوانین سازمان تأمین اجتماعی گفت: پرداخت حق‌بیمه کارگران از تکالیف قانونی کارفرمایان است و آنان مکلف هستند در زمان پرداخت مزد یا حقوق و مزایای کارگر، سهم بیمه شده را از آن کسر و سهم خود را بر آن افزوده و به سازمان تأمین‌اجتماعی پرداخت کنند. در واقع کارفرما مکلف است این اقدام را هر ماه حداکثر تا آخرین روز ماه بعد انجام و لیست حق‌بیمه را به سازمان تأمین‌اجتماعی ارسال کند.
او ادامه داد: کارفرمایان با انجام به‌موقع این وظیفه قانونی به سازمان تأمین‌اجتماعی به ‌عنوان بزرگترین صندوق بیمه‌ای کارگران کمک و حقوق قانونی نیروی کار در اختیار خود را رعایت می‌کنند. در همین ارتباط و جهت اطلاع بیمه‌شدگان از وضعیت بیمه‌ای خود، برنامه کاربردی (اپلیکیشن) «تأمین من» به ‌عنوان جامع‌ترین و تنها اپلیکشین بیمه‌ای مورد تأیید سازمان تأمین‌اجتماعی طراحی شده که امکان ارائه خدمات رایگان غیرحضوری بر بستر تلفن همراه و وب‌اپلیکیشن (رایانه و گوشی تلفن همراه هوشمند) را داراست.
نعیمی ادامه داد: برای استفاده از این برنامه کاربردی، دارا بودن حساب کاربری در سامانه خدمات غیرحضوری تأمین‌اجتماعی الزامی است و در صورت نداشتن حساب کاربری، استفاده‌کننده باید پس از ثبت‌نام و اخذ نام کاربری، مجدداً وارد برنامه «تأمین من» شود. در مجموع باید گفت کارگران و بیمه‌شدگان می‌بایست با مراجعه به این برنامه کاربردی و مشاهده لیست حق‌بیمه ارسالی مربوط به خود، در صورت عدم تطابق لیست‌های ارسالی حق‌بیمه آنان با واقعیت، ظرف ۶ ماه از تاریخ ارسال لیست، مراتب را به تأمین‌اجتماعی اعلام کنند تا ضمن با ارائه مدارک و مستندات در این‌باره تصمیم‌گیری صورت گیرد.
تأمین اجتماعی که ۵۳ درصد جامعه در قالب حدود ۴۷ میلیون نفر را تحت پوشش دارد، به دنبال تسهیل دسترسی خدمات غیرحضوری و گسترش این نوع خدمات به همه گروه‌های تحت پوشش است. در حال حاضر نیز برای دریافت به‌هنگام حق بیمه کارگران و خود کارفرمایان، ارسال لیست هوشمند را تعریف کرده است.

کد خبر: 67448

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 9 =