خشونت علیه زنان زاده به رسمیت نشناختن حقوق انسانی 

یک وکیل پایه یک دادگستری و دکترای حقوق جزا و جرم‌شناسی سرچشمه خشونت‌های روا شده علیه زنان را عدم به رسمیت شناختن حقوق انسانی آنان دانست و گفت: شناسایی زن و مرد و درک تفاوت‌ها و شباهت‌های آنان و ضرورت اعطای حقوق انسانی برابر صرف نظر از جنسیت آنها از گام‌های موثری است که باید در مسیر مبارزه با خشونت علیه زنان برداشته شود.

محمدرضا دهقانی سانیچ در گفت‌وگو با آتیه‌آنلاین با اشاره به اینکه اعمال خشونت علیه زنان و بدرفتاری با آنها از رایج‌ترین جرایم اجتماعی در جهان امروز است، گفت: این نوع از خشونت در تمام طبقات و گروه‌های اجتماعی به چشم می‌خورد. در اغلب جوامع امروزی خشونت در خارج از خانواده جرم به شمار می‌رود، اما به محض اعمال خشونت در خانواده قوانین و اخلاقیات حاکم با سکوت و بی‌توجهی به تداوم آن یاری می‌رساند.
این وکیل پایه یک دادگستری افزود: آینده حقوق بشری برای همگان وابسته به احترام به حقوق انسانی زنان است، زیرا اگر حقوق انسانی نیمی از بشریت را بتوان دست کم گرفت، نه تنها از بابت آن زیان خواهند دید بلکه حقوق انسانی نیز برای همگان رو به فنا خواهد رفت.
او با بیان اینکه «خشونت همان اندازه که برای مردان غیرقابل تحمل است، برای زنان نیز خارج از تحمل خواهد بود»، گفت: حقوق زنان جدا از حقوق بشر نیست و پسوند زنان در کنار آن برای تأکید بر محرومیت زنان و وجود مرزبندی‌های جنسیتی در دستیابی به حقوق انسانی است. پافشاری بر نابرابری، برتر دانستن انسان‌های ذکور و عدم اعطای حقوق حقه زنان، نتیجه‌ای جز قرار گرفتن زنان در فرایند خشونت نخواهد داشت.
این دکترای حقوق جزا و جرم شناسی تأکید کرد: عدالت اقتضا می‌کند که تمام افراد بشر با در نظر گرفتن تفاوت‌های زیستی و روانیشان از برابری در حقوق، نه تشابه مطلق، برخوردار باشند.
وی افزود: مهم آن است که زنان را از حقوقی که مستلزم انسانیت‌شان است و ارتباطی به زنانگی‌شان ندارد، محروم نسازیم، بلکه برای آنان همانند مردان، برابری در حق حیات، حق آموزش، بهداشت و سلامتی، ازدواج، آزادی بیان و اندیشه و سایر حقوق خانوادگی، اجتماعی، سیاسی و اقتصادی را قائل شویم و البته که تفاوت در این‌باره نیز تا آنجا که انسانیت زن را پایمال نکرده و او را موضوع برخوردهای شی‌مآبانه قرار ندهد، پذیرفتنی و غیرقابل انکار خواهد بود.
کد خبر: 67283

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =