گسترش خدمات تأمین اجتماعی با اجرای طرح هوشمندسازی

هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی مسیری دیگر از خدمات همه‌جانبه این نهاد بیمه‌گر برای توسعه فعالیت‌های الکترونیکی و غیرحضوری و کاهش خدمات حضوری در شعب بیمه‌ای و حتی درمانی محسوب می‌شود. اکنون بزرگترین سازمان بیمه‌گر گام بزرگ خود را در راستای گسترش این خدمات برداشته است.

به گزارش آتیه آنلاین، توسعه خدمات غیرحضوری با اجرای هوشمندسازی سازمان تأمین اجتماعی زمینه‌های بهره‌مندی بهتر بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش را فراهم کرده است تا جامعه هدف بدون مراجعه حضوری در بستر فضای الکترونیک خدمات خود را به بهترین شیوه دریافت کنند.

در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی با استفاده از سامانه خدمات غیرحضوری، سامانه ارتباطی ۱۴۲۰ و برنامه کاربردی تأمین من به بیمه‌شدگان، بازنشستگان و کارفرمایان تحت پوشش ارائه خدمت در بستر فضای الکترونیک ارائه می‌دهد. به گونه‌ای که اکنون ۵۷ خدمت در سامانه و ۵۳ خدمت در برنامه تأمین من به مخاطبان و ذینفعان ارائه می‌شود.

هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی با اهدافی همچون تسهیل‌گیری و کاهش مداخلات انسانی برای تعاملات با بیمه‌شدگان و کارفرمایان، ایجاد شفافیت و توسعه زمینه‌های کنترل مدیریت منابع و مصارف در همه زمینه‌ها دنبال شده تا همه افراد تحت پوشش از این منافع بهره‌مند شوند.

اجرای مرحله اول هوشمندسازی تأمین اجتماعی با طرح ۳۰۷۰

اجرای طرح ۳۰۷۰ به عنوان یکی از مراحل اولیه اجرای هوشمندسازی خدمات تأمین اجتماعی بود که این طرح از سال ۱۳۹۴ به صورت رسمی اجرایی شد تا با ارائه ۳۰ سرویس غیرحضوری، به تعداد ۷۰ میلیون بار کاهش مراجعه افراد به مراکز درمانی و بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی را شاهد باشیم. اکنون این خدمات به شیوه‌ای کاملا اصولی و هدفمند در سال‌های اخیر گسترش یافته است.

با توسعه خدمات غیرحضوری به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در قالب ۵۷ خدمت در امانه خدمات غیرحضوری و ۵۳ خدمت در برنامه کاربردی تأمین من، اکنون نگاه تأمین اجتماعی ارائه همه سرویس‌های خدمات در بخش‌های مختلف به شکل غیرحضوری به شمار می‌رود.

توسعه هوشمندسازی تأمین اجتماعی اثرات مثبت، سازنده و کارساز برای ارائه خدمات بهتر در بستر فضای الکترونیک به دنبال دارد تا مخاطبان و ذینفعان این سازمان بتوانند با گسترش این خدمات، بهترین خدمت در بخش خدمات غیرحضوری دریافت کنند.

طبق آخرین آمارها حدود ۱۶۰ میلیون مراجعه غیرحضوری به سامانه خدمات غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی در سال گذشته صورت گرفته و در این بخش ۴۴ میلیون خدمت غیرحضوری نیز به مخاطبان ارائه شد.

گسترش خدمات تأمین اجتماعی با اجرای طرح هوشمندسازی

۷.۵ میلیون خدمت مشاوره‌ای در سامانه ۱۴۲۰

همچنین تا سال ۱۴۰۰ حدود ۴۳ خدمت به‌صورت غیرحضوری در سازمان تأمین‌اجتماعی ارائه می‌شد که این عدد امروز به ۵۷ خدمت رسیده است. به‌طور میانگین سالانه بیش‌از ۷.۵ میلیون مشاوره غیرحضوری از طریق سامانه ۱۴۲۰ به بیمه‌شدگان سازمان داده می‌شود.

مرکز ارتباطات مردمی سازمان تأمین اجتماعی «۱۴۲۰» همچنین اکنون بیش از ۲۰ هزار مشاوره حضوری و غیرحضوری به صورت روزانه به مخاطبان و ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی ارائه می‌دهد.

البته یکی از برنامه‌های تحولی سازمان تأمین اجتماعی در حوزه فناوری اطلاعات کاهش نقش عامل انسانی در فرایندهای سازمان، الکترونیکی ‌کردن فرایندهای بعد از دریافت لیست حق‌بیمه تحت عنوان پروژه «لیست هوشمند» است.

سازمان تأمین اجتماعی با توجه به ارائه خدمت به حدود ۵۳ درصد جامعه با جمعیت ۴۶ میلیون نفری، نیازمند حرکت به سمت تأمین اجتماعی هوشمند برای سهولت در دسترسی به خدمات بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران است. در صورت ارائه خدمات غیرحضوری به این جامعه بزرگ، بخش زیادی از رفت‌وآمدها برای دریافت خدمت، بار مالی در راستای خدمات‌رسانی کارکنان شعب و مراکز درمانی این نهاد بیمه‌گر به ذینفعان و مخاطبان تحت پوشش سازمان و هزینه‌های ناشی از ارائه این خدمات کاسته خواهد شد.

مزایای توسعه هوشمندسازی در سازمان تأمین اجتماعی

غلامحسین عابدی‌روش، رییس شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران در گفت‌وگو با آتیه آنلاین به تاثیر بالای فناوری در توسعه خدمات و اهتمام تأمین اجتماعی به گسترش ارائه کمی و کیفی خدمات در قالب هوشمندسازی و ضرورت توسعه بهره‌مندی از بسترهای فناوری در راستای ارتقای جایگاه سازمان تأمین اجتماعی اشاره کرد.

عابدی‌روش ادامه داد: ما در قالب فعالیت‌های شعبه استفاده از فناوری را به عنوان یک فرصت مورد توجه داده‌ایم. در واقع بستر فناوری از زمان شناسایی بیمه‌شده تا ارائه تعهدات تأمین اجتماعی در حوزه تأمین اجتماعی شکل گرفته است.

او بیان کرد: افزایش کیفیت خدمات، کاهش هزینه‌های اداری، رشد رضایتمندی ذینفعان ناشی از دریافت خدمات غیرحضوری، پیش‌بینی و برآورد وضعیت ارائه خدمات و تعهدات با استفاده از بسترهای الکترونیک و برنامه‌ریزی مرتبط، هوشمندی خدمات و شفاف‌سازی حساب‌های انفرادی در رابطه با جزییات خدمات ارائه شده از سوی سازمان بخشی از مزایای توسعه هوشمندسازی در سازمان تأمین اجتماعی به‌شمار می‌روند.

رییس شعبه ۱۸ تأمین اجتماعی تهران گفت: در آینده استفاده از فناوری‌های موجود در حوزه‌های ارائه بهتر خدمات درمانی و خدمات حوزه بیمه‌ای، مزایای گسترده‌تری در اختیار جامعه بازنشستگان قرار می‌دهد.

با توجه به ارائه خدمات تأمین اجتماعی به ۵۳ درصد جامعه و حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر توسعه خدمات غیرحضوری در بستر فضای الکترونیک می‌تواند برای همه ذینفعان و مخاطبان بسیار تاثیرگذار در راستای دریافت بهتر خدمات باشد.

کد خبر: 67281

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 9 =