بارورسازی ابرها راهکار موفقی برای فرار از خشکسالی نیست

رئیس سازمان هواشناسی گفت: ممکن است بارورسازی ابرها سبب افزایش ۱۰ درصدی بازده بارش‌ها شود، اما راهکار عملی و موفقی برای فرار از خشکسالی به‌ویژه برای مناطقی مثل ایران محسوب نمی‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از سازمان هواشناسی کشور،«سحر تاج‌بخش مسلمان» در این‌باره گفت: چند روز قبل برخی رسانه ها در نقل قولی نادرست و اشتباه موضوع بارورسازی ابرها را به سازمان هواشناسی کشور منسوب کرده بودند که اینگونه نیست.

وی افزود: همان‌طور که به‌تازگی در نشست تخصصی حکمرانی آب عنوان شد، برخی کشورها بر روی بارورسازی ابرها کار می کنند که در ایران نیز سازمانی در وزارت نیرو مدت هاست که روی این موضوع کار می کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد: برخی رسانه‌ها این محتوا را تغییر داده و عنوان کردند که سازمان هواشناسی روی بارورسازی ابرها مشغول فعالیت است، در حالی که این موضوع درست نیست.

تاج‌بخش مسلمان گفت: این موضوع را به رسانه‌ها اعلام کردیم که برخی از آنها این خبر را اصلاح کردند و برخی دیگر همکاری نکردند.

وی ادامه‌داد:‌ به طور کلی بارورسازی ابرها یک موضوع علمی است که در برخی کشورهای دنیا نیز در حال انجام است، اما سازمان جهانی هواشناسی تا کنون برای اینکار توصیه ای نداشته است.

رئیس سازمان هواشناسی کشور گفت: ممکن است بارورسازی ابرها سبب افزایش ۱۰ درصدی بازده بارش شود، اما راهکار عملی و موفقی برای فرار از خشکسالی به ویژه برای مناطقی مثل ایران محسوب نمی شود.

تاج‌بخش مسلمان ادامه‌داد: با توجه به کم بارشی های پیاپی کشور و در کنار همه راهکارهای موجود برای بهبود شرایط، توصیه ما، مدیریت منابع آب، صرفه جویی در همه بخش ها و برنامه ریزی برای تاب آوری با انواع سناریوهای بارشی است.

کد خبر: 67273

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =