ضریب پرداختی مبنای برقراری حقوق بازنشستگی باشد

اصغر آهنی‌ها، نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار گفت: آورده نیروی کار بیمه‌پرداز سازمان تأمین اجتماعی باید با برداشت آنان از منابع این نهاد بیمه‌ای در قالب ضریب تطبیق داشته شود. در همین راستا ضریب پرداختی می‌تواند مبنای برقراری حقوق و مستمری بازنشستگی محسوب شود.

آهنی‌ها در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: به این معنی که اگر میانگین پرداخت سهم حق بیمه نیروی کار به سازمان تأمین اجتماعی در دوران کاری وی (معادل هفت‌دهم) حداکثر حقوق بود، باید به همین میزان به صورت مادام‌العمر حقوق بازنشستگی از سازمان دریافت کند.

او ادامه داد: این محاسبه را باید با ضریب، مورد سنجش قرار دهیم زیرا برآورد و ارزیابی میزان پرداخت و برداشت بیمه‌شدگان از تأمین اجتماعی بر اساس اعداد منطقی نیست.

تأمین منابع تأمین اجتماعی با محاسبه میانگین سال‌های بیمه‌پردازی بیشتر

نماینده کارفرمایان در شورای‌عالی کار بیان کرد: تحقق این موضوع و دریافت حقوق بازنشستگی جامعه بیمه‌شدگان متناسب با میزان آورده و واریزی سهم حق بیمه آنان به سازمان تأمین اجتماعی در واقع عدالت دستمزد، حق بیمه و حقوق بازنشستگی را برای سازمان و جامعه کارگران بیمه‌پرداز به دنبال خواهد داشت.

او ادامه داد: برآورد میزان حقوق بازنشستگی بیمه‌پردازان به صورت میانگین حقوق دریافتی دو سال پایانی بیمه‌پردازی با اتکای به پرداخت‌های متفاوت در سالهای متمادی منطقی و علمی به نظر نمی‌رسد.

آهنی‌ها افزود: طبیعتاً در شرایط امروز امکان محاسبه میانگین حقوق و دستمزد نیروی کار بیمه‌پرداز تحت پوشش تأمین اجتماعی در قالب میانگین ۳۰ ساله وجود ندارد. اما حتی در شرایط امروز و با وجود محاسبات میانگین دو سال آخر بیمه‌پردازی، امکان اعمال شیب ملایم محاسباتی با تعداد بیشتری از سالها باید مورد توجه باشد.

او بیان کرد: این میزان افزایش و نوع محاسبه حقوق بازنشستگی افراد، علاوه بر ارسال حق بیمه‌ها به صورت تک لیستی، منابع و آورده مناسبی را در اختیار سازمان تأمین اجتماعی قرار خواهد داد. در این صورت تأمین اجتماعی نیز قادر به ارائه خدمات گسترده‌تر و بهتری به شرکای اجتماعی و پیاده‌سازی ضریب منطقی در حقوق بازنشستگی افراد خواهد بود.

یک فرد بازنشسته باید براساس میانگین پرداخت حق بیمه در ۱۵ سال مستمری دریافت کند

آهنی‌ها افزود: اساسا مطابق محاسبات بیمه‌ای و بر مبنای عدالت دستمزدی و بازنشستگی نیروی کار بیمه‌پرداز باید مطابق آورده سهم حق بیمه واریزی خود به سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌ای بتواند در دوران بازنشستگی از حقوق و مزایای متناسب برخوردار باشند.

نماینده کارفرمایان در شورای عالی‌کار ادامه داد: زمانی که یک فرد به عنوان بیمه‌پرداز در بیش از ۲۰ سال فعالیت کاری خود براساس حداقل حقوق، حق بیمه خود را به سازمان‌های بیمه‌ای پرداخت می‌کند، همچنین در دو سال پایانی اشتغال حداکثر حقوق را دریافت می‌کند، باید میزان مستمری این فرد در دو یا سه سال آخر بیمه‌پردازی پرداخت شود. بنابراین این موضوع فشار مشاعفی به صندوق‌های بازنشستگی وارد خواهد کرد.

آهنی‌ها گفت: به همین منظور باید اصلاح صندوق‌ها و سازمان‌های بازنشستگی در دستور کار و اولویت قرار گیرد تا یک فرد بازنشسته براساس میانگین پرداخت حق بیمه در ۱۵ سال گذشته مستمری خود را از این نهادهای بیمه‌گر دریافت کند نه اینکه حقوق و مستمری فرد براساس دو یا سه سال پایانی بیمه‌پردازی پرداخت شود.

کد خبر: 67187

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =