تأمین اجتماعی آینده زنان خانه‌دار را تضمین می‌کند

«بیمه زنان خانه‌دار» عنوان یکی از طرح‌های سازمان تأمین اجتماعی در راستای افزایش پوشش بیمه‌های اجتماعی، رشد بیمه‌شدگان این سازمان، بستر ارائه خدمات به جامعه زنان خانه‌دار و تضمینی برای آینده این بخش از جامعه به‌شمار می‌رود.

به گزارش آتیه آنلاین، نکته این طرح اینجا است که امکان پوشش بیمه‌ای زنان خانه‌دار در شرایطی فراهم شده که موضوع «اشتغال» به عنوان بستر بهره‌مندی از بیمه‌های اجتماعی برای این بخش از جامعه زنان نادیده گرفته شده و به عبارتی «خانه‌داری» در این راستا تعریف و جایگاه شغل دارد.

این مزیت در واقع فرصت دوسویه برای زنان خانه‌دار بدون بیمه غیرشاغل و سازمان تأمین اجتماعی جهت بهره‌برداری از ظرفیت‌های ایجاد شده در این طرح را ارائه کرده است.

خانه‌داری ۲۱ میلیون زن در کشور

بیمه زنان خانه‌دار توسط سازمان تأمین اجتماعی در پوشش طرح بیمه فراگیر خانواده ایرانی، افزدون این بخش از جامعه به بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و ارائه خدمات بیمه‌ای، درمانی، بازنشستگی و تعهدات متنوع کوتاه‌مدت را هدفگذاری کرده است.

مطابق داده‌های آماری سال ۱۴۰۰، تعداد زنان خانه‌دار ۲۱ میلیون نفر برآورد شده که این رقم به نسبت سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود یک میلیون نفر افزایش پیدا کرده است.

این جامعه آماری بزرگ در واقع پنجره جمعیتی و فرصتی برای گسترش بیمه‌های اجتماعی، افزایش جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی است و در کنار آن، طرح بیمه زنان خانه‌دار تکمیل کننده این امکان و سازوکار تحقق عدالت اجتماعی حوزه بیمه، درمانی و بازنشستگی برای این بخش از جمعیت کشور محسوب می‌شود.

در حال حاضر با توجه به هدفگذاری مشخص تأمین اجتماعی در توسعه بیمه‌شدگان در قالب گروه‌های مختلف اجتماعی به‌ویژه اعضای خانواده‌ها، تمامی زنان خانه‌دار و دختران با پرداخت حق بیمه متناسب با شرایط اقتصادی خود، امکان استفاده از پوشش بیمه‌ای این سازمان را دارند. این گروه از جامعه هدف تأمین اجتماعی از طریق پرداخت سهم حق بیمه، ضمن تضمین آینده و امنیت اقتصادی خود، اکنون و در سالهای بازنشستگی یا ازکارافتادگی امکان استفاده از خدمات متنوع این سازمان را خواهند داشت.

خدمات درمانی به صورت اختیاری

طرح بیمه زنان خانه‌دار همچنین دریافت خدمات درمانی را در قالب یکی از مزایای تأمین اجتماعی در اختیار مخاطبان این طرح قرار داده است؛ با توجه به انعطاف طرح مذکور در میزان حق بیمه و انتخاب خدمت درمان، این گروه از جامعه تحت پوشش امکان استفاده اختیاری از این خدمات را دارند.

برخی زنان خانه‌دار به تبع تکفل همسر یا پدر از خدمات درمانی بهره‌مندند و نیازی به پرداخت سرانه درمانی و برخورداری از این خدمت تأمین اجتماعی ندارند؛ اما خدمات درمانی برای افرادی است که با پرداخت سرانه درمان، امکان دریافت این خدمات را برای خود فراهم می‌کنند.

دریافت همزمان دو مستمری بازنشستگی

همچنین دریافت مستمری همسر فوت شده زنان خانه‌دار بیمه شده مانع بیمه‌پردازی جداگانه از سوی این افراد نیست و آنان پس از رسیدن به شرایط بازنشستگی، ضمن استمرار مستمری قبلی تحت عنوان فرد بازمانده، مستمری بازنشستگی خود را نیز دریافت می‌کنند.

به عبارتی زنان در صورت بهره‌مندی از مستمری بازماندگان (همسر فوت شده)، امکان پوشش بیمه زنان خانه‌دار تأمین اجتماعی را نیز دارند؛ این افراد همچنین می‌توانند، از مستمری بازماندگان (پدر یا همسر) و مستمری بازنشستگی به‌صورت همزمان بهره ببرند.

تأمین اجتماعی آینده زنان خانه‌دار را تضمین می‌کند

زنان غیرشاغل بیمه تأمین اجتماعی می‌شوند

یکی از مزایا و اهداف اساسی طرح بیمه‌فراگیر خانواده ایرانی، پوشش گروه‌های حاضر در خانواده حتی بدون وجود شرط اشتغال است که بیمه زنان خانه‌دار با استفاده از این مزیت ویژه باید مورد توجه جامعه زنان قرار گیرد؛ «آذین شفیعی» سرپرست معاونت تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران در ارتباط با امتیازات موجود در طرح بیمه زنان خانه‌دار، به‌ویژه پوشش بیمه‌ای بدون اشتغال به آتیه آنلاین گفت: زنان خانه‌دار با انتخاب یکی از سه نرخ ۱۲ درصد، ۱۴ درصد و ۱۸ درصد به عنوان بیمه شده اصلی، تحت‌پوشش تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

او با اشاره به اینکه بیمه زنان خانه‌دار در راستای رسالت تأمین اجتماعی برای توسعه پوشش بیمه‌ای گروه‌های مختلف اجتماعی اجرا می‌شود، حداقل سن برای بیمه زنان خانه‌دار ۱۸ سال و حداکثر سن ۵۰ سال اعلام کرد و افزود: افراد بالای ۵۰ سال نیز باید معادل سنوات بیش از این سن، سابقه قبلی پرداخت حق‌بیمه داشته باشد. همچنین افراد با ۱۰ سال سابقه بیمه‌پردازی از شرط سنی معاف هستند.

سه نرخ متفاوت حق بیمه‌ زنان خانه‌دار

سرپرست معاونت تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران در ارتباط با نرخ‌ها و میزان پرداختی سهم حق بیمه زنان خانه‌دار بیان کرد: حق ‌بیمه زنان خانه‌دار با نرخ ۱۲ درصد ماهیانه ۶۳۶ هزار تومان شامل بازنشستگی و فوت بعد از بازنشستگی، ۱۴ درصد ماهیانه ۷۴۳ هزار تومان شامل بازنشستگی و فوت قبل و بعد از بازنشستگی و ۱۸ درصد ماهیانه ۹۵۵ هزار تومان مشمول بازنشستگی، فوت و از کار افتادگی است.

وی اضافه کرد: برای استفاده از خدمات درمانی تأمین‌اجتماعی نیز سرانه درمان به ازای هر نفر ۱۱۹ هزار و ۶۰۰ تومان به صورت ماهیانه از متقاضیان بیمه زنان خانه‌دار دریافت می‌شود. همچنین براساس یکی از ویژگی‌های بیمه زنان خانه‌دار، افراد به عنوان بیمه شده تبعی همسر یا والدین، در صورت پوشش تأمین‌اجتماعی؛ می‌توانند از خدمات درمانی این سازمان به عنوان بیمه شده تبعی استفاده و همزمان به عنوان بیمه شده اصلی در بیمه زنان خانه‌دار ثبت‌نام کنند.

زنان خانه‌دار اعضای خانواده را بیمه کنند

شفیعی در ادامه به امکان استفاده از اعضای خانواده زنان خانه‌دار از مزایای بیمه تأمین اجتماعی اشاره کرد و توضیح داد: زنان امکان معرفی فرزندان خود به عنوان افراد تبعی فرد بیمه‌شده را دارند؛ همچنین شوهر، پدر و مادر بیمه شده اصلی نیز در صورت دارا بودن شرایط قانونی و تحت تکفل بودن، امکان استفاده از خدمات تأمین‌اجتماعی به عنوان بیمه شده تبعی را خواهند داشت.

احتساب سوابق مدت استفاده از بیمه زنان خانه‌دار

سرپرست معاونت تعهدات بیمه‌ای اداره‌کل تأمین‌اجتماعی غرب تهران با بیان اینکه بیمه بیکاری و غرامت ایام بیماری و بارداری از مجموع خدمات طرح بیمه زنان خانه‌دار محسوب نمی‌شود، گفت: در صورت قطع بیمه‌پردازی در چارچوب بیمه زنان خانه‌دار، سوابق بیمه‌ای نزد تأمین‌اجتماعی باقی و در زمان رسیدن به شرایط بازنشستگی به سوابق اضافه می‌شود. همچنین در صورت اشتغال زنان خانه‌دار و پوشش بیمه اجباری، سالهای بیمه‌پردازی بیمه زنان خانه‌دار به مجموع سوابق اضافه می‌شود.

او در ادامه درباره سن و سنوات بازنشستگی زنان خانه‌دار توضیح داد: زنان خانه‌دار با داشتن ۳۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و ۴۵ سال سن و یا ۲۰ سال سابقه بیمه‌پردازی و ۵۵ سال سن به شرایط بازنشستگی می‌رسند.

ثبت‌نام غیرحضوری بیمه زنان خانه‌دار

بر اساس اعلام سازمان تأمین اجتماعی، زنان خانه‌دار علاقه‌مند برای استفاده از خدمات بیمه‌ای بدون مراجعه به شعب این سازمان و به صورت غیرحضوری امکان ثبت‌نام و پرداخت حق بیمه انتخابی و بهره‌مندی از پوشش بیمه‌ای دارند. در این راستا متقاضیان پس از مراجعه سامانه غیرحضوری سازمان تأمین اجتماعی به نشانی es.tamin.ir با داشتن شرایط سنی و سابقه حق بیمه، امکان انعقاد قرارداد و پرداخت حق بیمه ماهانه را دارند.

زنان خانه‌دار متقاضی استفاده از این طرح بیمه‌ای می‌توانند از طریق منوی بیمه‌شدگان – بیمه‌شدگان خاص – بیمه فراگیر خانواده ایرانی – انعقاد قرارداد بیمه زنان خانه‌دار و دختران؛ نسبت به انعقاد قرارداد و پرداخت حق‌بیمه اقدام کنند.

تأمین اجتماعی آینده زنان خانه‌دار را تضمین می‌کند

پوشش حدود ۴۹۲ هزار بیمه شده زن خانه‌دار

«محمد محمدی» معاون بیمه‌ای سازمان تأمین اجتماعی پیش از این در گفت‌وگو با آتیه آنلاین در ارتباط با آخرین داده‌های آماری جمعیت زنان بهره‌مند از بیمه زنان خانه‌دار بیان کرد: تا شهریورماه سال‌جاری تعداد ۴۹۱ هزار و ۸۳۲ بیمه‌شده زنان خانه‌دار با ثبت‌نام در این طرح از مزایای آن برخوردار شده‌اند.

وی گفت: با توجه به سیاست‌های کلی تأمین‌اجتماعی مبنی بر ایجاد نظام ‌کارآمد، توانمندساز، عدالت‌بنیان، کرامت‌بخش و جامع برای تأمین‌اجتماعی همگانی که به اهمیت موضوع اشاره دارد، این سازمان با شناسایی گروه‌های بدون بیمه‌ای با ایجاد سازوکارهای لازم و اطلاع‌رسانی در زمینه پوشش بیمه‌ای متناسب با شرایط اجتماعی و جایگاه کاری افراد، در ارتباط با ارائه انواع بیمه‌های اجتماعی با ماهیت اختیاری یا اجباری، نرخ‌ها، تعهدات و مزایای متنوع، اقدام کرده است.

محمدی ادامه داد: بر این مبنا موضوع بیمه فراگیر خانواده ایرانی شامل بیمه زنان خانه‌دار، دانشجویان، صاحبان حرف و مشاغل آزاد و ادامه روند پوشش بیمه‌ای به طور اختیاری از ابتدای سال ۱۴۰۱ در دستور کار سازمان تأمین‌اجتماعی قرار گرفت و این روند در سال ۱۴۰۲ کماکان ادامه دارد.

کد خبر: 66351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =