هزینه ۴۰ هزار میلیارد تومانی تأمین اجتماعی برای پرداخت تعهدات به مستمری‌بگیران

پرداخت تعهدات سازمان تأمین اجتماعی در قبال بازنشستگان و مستمری‌بگیران ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان برای مستمری‌بگیران و بازنشستگان هزینه دربردارد که اکنون با تدابیر درست مدیریتی به بهترین شیوه در حال انجام است تا افراد بازنشسته بتوانند به موقع از مستمر خود بهره‌مند شوند.

به گزارش آتیه آنلاین، یکی از مهمترین موضوعات در راستای اجرای تعهدات بازنشستگان و مستمری‌بگیران داشتن منابع کافی برای انجام این اقدام و پرداخت به هنگام مستمری و حقوق این افراد با جامعه آماری چهار میلیون و ۲۰۰ هزار نفر به شمار می‌رود موضوعی که در گذشته با استقراض از نظام بانکی به سرانجام رسید.

پرداخت ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان تعهدات برای ارائه خدمات حوزه مستمری مبلغ هنگفتی است زیرا باید به صورت ماهانه این مبلغ در راستای به موقع پرداخت شدن مستمری و حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین شود تا این گروه از جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی هم بتواند در زمان مقرر از این حقوق بهره‌مند شوند.

افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر پس از ۳۰ فعالیت کاری در حوزه اشتغال اکنون انتظار دارند که در زمان و موعد مقرر به حق قانونی خود یعنی دریافت مستمری دست یابند که به همین منظور سازمان تأمین اجتماعی با انتخاب مسیر درست نسبت به انجام این تعهدات اقدامات اساسی و برنامه‌ریزی شده انجام می‌دهد.

پرداخت ۳۲۰ هزار میلیارد تومان مستمری در هشت ماه گذشته

میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی با اشاره به رقم بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان تعهدات و پرداختی‌های ماهانه این سازمان، از پرداخت هشتمین ماه مستمری نزدیک به ۵ میلیون نفر بازنشسته و مستمری‌بگیر این سازمان بدون استقراض از نظام بانکی برای تأمین منابع خبر داد و گفت: مجموع مبالغ پرداختی تأمین‌اجتماعی در این ۸ ماه بیش از ۳۲۰ هزار میلیارد تومان بوده است.

او بیان کرد: در ابتدای این دولت و ابتدای آغاز به‌کار مدیریت جدید سازمان تأمین‌اجتماعی، ابعاد ناترازی منابع و مصارف سازمان به‌ حدی بود که برخی پیش‌بینی کرده بودند دولت جدید و مدیریت جدید سازمان حتی برای چند ماه هم قادر به تأمین منابع برای پرداخت به موقع و کامل مستمری بازنشستگان نخواهد بود.

مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: با همراهی دولت خدمتگزار و مجلس انقلابی، در این دوره نه تنها توانستیم بدهی انباشته بانکی به مبلغ بالغ بر ۱۰۶ هزار میلیارد تومان را تسویه کنیم و حتی یک روز هم در پرداخت مستمری‌ها تأخیر نداشتیم؛ بلکه در هشت ماهی که از ابتدای سال جاری تاکنون گذشته است، توانسته‌ایم تعهدات ماهانه بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومانی سازمان را بدون استقراض از نظام بانکی پرداخت کنیم. استقراض بی‌رویه از نظام بانکی در یک سازمان بین‌النسلی در واقع نوعی آینده‌خواری و آینده‌سوزی بود؛ اما با تسویه بدهی کلان ۱۰۶ هزار میلیارد تومانی که از سال ۹۳ تا ۱۴۰۰ ایجاد شده بود، همچنین مدیریت مصارف و جذب بالغ بر ۲ میلیون نفر بیمه‌شده جدید در این دوره، اکنون در مسیر آینده‌سازی قرار گرفته‌ایم.

تأمین ۸۶ درصد منابع تأمین اجتماعی از وصول حق بیمه

سازمان تأمین اجتماعی اکنون به ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی خدمات سه‌گانه بیمه‌ای، درمانی و بازنشستگی ارائه می‌دهد. این افراد به عنوان بزرگترین منبع تأمین منابع این سازمان برای ارائه خدمات به مستمری‌بگیران و بازنشستگان تحت پوشش محسوب می‌شوند.

طبق داده‌های آماری اکنون ۸۶ درصد منابع این سازمان بیمه‌ای از محل وصول حق بیمه افراد بیمه‌شده اصلی تأمین می‌شود که در راستای ایفای تعهدات در قبال مستمری‌بگیران هزینه می‌شود. البته بخشی دیگر از منابع تأمین اجتماعی از محل سرمایه‌گذاری شرکت‌های سرمایه‌گذاری این سازمان است.

اجرای به موقع تعهدات نیازمند همکاری بیشتر شرکای اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون نفر افراد تحت پوشش و ارائه خدمات هجده‌گانه خود در بخش تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت نیازمند همکاری و همراهی بیشتر شرکای اجتماعی به ویژه کارفرمایان بخش دولتی و خصوصی است تا در تأمین منابع موردنیاز مستمری‌بگیران و بیمه‌شدگان جهت دریافت خدمات، این همراهی‌ها کمک‌کننده باشد.

از آنجا که کارفرمایان دولتی و خصوصی در راستای تأمین منابع این سازمان بیمه‌گر نقش اساسی دارند بنابراین پرداخت به موقع حق بیمه در راستای ایفای تعهدات تأمین اجتماعی در قبال افراد تحت پوشش بسیار کارساز و اثرگذار است زیرا ارائه خدمات ۴۰ هزار میلیارد تومانی نیاز به تأمین به موقع منابع دارد.

اکنون سازمان تأمین اجتماعی مبالغ هنگفتی از کارفرمایان بخش خصوصی و دولتی طلب دارد که در صورت پرداخت این مطالبات و به روزرسانی پرداخت حق بیمه از سوی حوزه کارفرمایی، به طور یقین این نهاد بیمه‌ای نیز برای ارائه خدمات به جامعه هدف به بهترین شیوه عمل خواهد کرد.

۴۷۵ هزار میلیارد تومان ارزش خدمات تأمین اجتماعی در سال ۱۴۰۱

ارزش نهایی خدمات سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای تعهدات خود به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران در سال ۱۴۰۱ طبق داده‌های آماری سامانه تأمین نما ۴۷۵ هزار و ۳۲۲ میلیارد و ۸۵۸ میلیون تومان بوده است.

همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون ارزش این خدمات ارائه شده توسط این نهاد بیمه‌ای ۴۷۷ هزار و ۲۷۵ میلیارد تومان بوده است که نشان از افزایش ارزش این خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران تحت پوشش دارد.

کد خبر: 65895

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 2 =