از نایاب شدن کپسول گل مغربی تا قیمت‌های چند میلیونی فارماتون

معضل کمبود دارو در ماه‌های گذشته به امری رایج تبدیل شده و حتی داروهای ساده را هم در بر گرفته است؛ حال در غیاب این داروها نمونه‌های خارجی آنها با قیمتی گزاف در بازار و سایت‌های اینترنتی به فروش می‌رسد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، شاید عجیب باشد اما در شرایطی که به دلیل کمبود ارز واردات اقلام درمانی متعدد ممنوع شده و بسیاری داروها حتی در داروخانه‌ها هم یافت نمی‌شوند، چندی پیش در یک سوپرمارکت نه چندان بزرگ در حوالی یکی از میدان‌های شناخته شده شهر تهران، چندین بسته از یک مکمل دارویی برای فروش گذاشته شده بود.

وقتی از فروشنده درباره این داروها پرسیدم، با اطمینانی خاص گفت بسته ۶۰ تایی فارماتون اصل سوئیس است که با قیمت دو میلیون و ۶۰۰ هزار تومانی برای فروش گذاشته است.

از او پرسیدم که فروش دارو در سوپرمارکت؟ و با خونسردی گفت این قرص‌ها در بازار پیدا نمی‌شود و یکی از مشتریان آنها را از خارج آورده و ما هم برای فروش گذاشته‌ایم.

اگرچه آقای فروشنده بسیار ساده درباره این موضوع صحبت می‌کرد اما قطعا بحثی مانند خرید دارو به این سادگی‌ها هم نیست و در شرایطی که بحث‌هایی مانند مسمومیت دارویی یا داروهای تقلبی و تاریخ مصرف گذشته جان افراد را تهدید می‌کند قطعا حتی برای خرید دارو از داروخانه هم نیاز است دقت بسیار شود چه رسد به یک فروشگاه که هیچ نظارتی هم روی دارویی که در آن عرضه می‌شود، نیست.

بعدها برایم سئوال شد که آیا این دسته داروهایی که ممکن است به اشکال مختلفی از قاچاق گرفته تا چمدانی وارد شده به داروخانه‌ها نیز راه پیدا کرده‌اند؟ بر همین اساس از چندین داروخانه سراغ همین داروی خاص را گرفتم اما در نهایت همه آنها به معرفی نمونه ایرانی با بهایی کمتر از ۲۰۰ هزار تومان پرداختند و برخی نیز تاکید کردند کپسول‌هایی که با قیمت گزاف و به اسم سوئیسی یا انگلیسی به فروش می‌رسند اغلب تقلبی هستند و باید برای خرید این نمونه‌ها خیلی دقت کرد.

قیمت فارماتون چقدر است؟

در فضای مجازی هم جستجویی کوتاه درباره "فارماتون" نشان می‌دهد که انواع این کپسول با قیمت‌های متنوعی به فروش می‌رسد. بر این اساس ارزان‌ترین نمونه بسته ۱۰۰ عددی این کپسول‌هاست که مشخص نشده تولید کدام کشور است و با قیمت ۹۹۰ هزار تومان برای فروش گذاشته شده است.

سایت دیگری مولتی ویتامین ۱۰۰ عددی انگلیسی را یک میلیون و ۲۸۰ هزار تومان قیمت زده و برخی دیگر نمونه سوئیسی این کپسول را با قیمت‌های یک میلیون و ۸۰۰ هزار تومان، یک میلیون و ۴۰۰ هزار تومان گذاشته‌اند و برخی بر اصل بودن این دارو نیز در آگهی‌های خود تاکید کرده‌اند.

سایت دیگری نیز ۳۰ عدد کپسول ترکیه‌ای را ۸۸۰ هزار تومان قیمت زده‌اند در حالیکه خرید بسته ۶۰ عددی این مکمل در کشور ترکیه کمتر از ۲۰۰ لیر است که حتی با احتساب لیر سه هزار تومانی قیمت ۶۰ قرص این مکمل کمتر از ۶۰۰ هزار تومان خواهد بود.

البته این تمام ماجرا نیست و برخی سایت‌ها بدون اشاره به جزئیات برای بسته ۱۰۰ عددی این مکمل قیمت‌هایی معادل دو میلیون و ۹۰۰ هزار تومان، چهار میلیون و ۴۰۰ هزار تومان نیز ذکر شده است.

بیشتر بخوانید:

خداحافظی با کمبود آنتی‌بیوتیک در داروخانه‌ها

فارماتون چیست؟

کپسول فارماتون در رده مکمل‌های غذایی مولتی ویتامینه قرار می‌گیرد که در بزرگسالان موجب افزایش انرژی و بهبود عملکردهای سیستم داخلی بدن می‌شود. این دارو که اغلب در بسته بندی‌های ۳۰ و ۱۰۰ عددی به فروش می‌رسد، این مکمل که ساخت کشور سوئیس است حدود ۲۰ نوع ویتامین، مواد معدنی و عناصر کمیاب را در بر گرفته و می‌تواند به موارد زیر کمک کند:

  1. -رفع خستگی
  2. -افزایش انرژی
  3. -پیشگیری و درمان پوکی استخوان
  4. -افزایش منیزیم و آهن بدن
  5. - رشد مو
  6. - افزایش توده عضلانی در بدن‌سازان
  7. -افزایش انرژی بدن

ماجرای کمیاب شدن کپسول گل مغربی در داروخانه‌ها

اما این وضعیت تنها به فارماتون محدود نمی‌شود و در ماه‌های گذشته در موارد متعدد اخباری درباره کمبود دارو در بازار منتشر شده است. مثلا سال گذشته همه به خاطر داریم که چطور کمبود انواع آنتی‌بیوتیک‌ها مردم را به دردسر انداخته بود. البته در سال جاری گفته می‌شود برای تامین این دسته از داروها برنامه‌ریزی‌های بسیار شده و تامین آنها با مشکلی مواجه نمی‌شود اما همچنان بسیاری از داروها هستند که مردم برای تهیه آنها با مشکلات متعدد مواجه می‌شوند. یکی از این موارد کپسولی به نام " گل مغربی" است که احیانا اغلب خانم‌ها با آن آشنا هستند.

این دارو که در گذشته به وفور و با قیمتی نه چندان بالا در تمام داروخانه موجود بود اما اکنون چند ماهی است که برای یافتن آن باید از هفت خوان رستم گذشت و معلوم هم نیست در نهایت شما شانس تهیه این دارو را داشته باشید یا نه.

کپسول گل مغربی برای چیست؟

کپسول روغن گل مغربی محصولی است که از سندروم پیش از قاعدگی جلوگیری می‌کند و در عین حال برای بهبود اختلالات یائسگی نقشی موثر دارد. این دارو که مواد موثره ای مانند گل مغربی دارد دارای محتوای اسید گاما لینولنیک (GLA) است که از اسیدهای چرب امگا۶ بوده و دارای خاصیت ضد التهابی بسیار قوی است.

این کپسول در عین حال حاوی ویتامین E بوده و در بهبود سلامت جنسی و رفع دردهای مفصلی نقش موثری دارد.

گل مغربی برای زنان باردار می‌تواند کمکی موثر برای زایمان طبیعی باشد و باعث کاهش سفتی دهانه رحم شده و به زایمان راحت‌تر کمک کند.

همچنین بسیاری از زنان برای بهبود عوارض سندروم پیش از قاعدگی از این دارو استفاده می‌کنند و از سوی دیگر از این کپسول برای رفع اختلالات یائسگی نیز استفاده می‌شود.

البته این دارو تنها مختص خانم‌ها نبوده و با افزایش میزان تستوسترون به عملکرد طبیعی غدد جنسی مردان نیز کمک می‌کند.

قیمت گل مغربی به میلیون تومان نزدیک شد

این دارو در گذشته به وفور در داروخانه‌ها یافت می‌شد و یکی از تجویزهای اصلی بود که پزشکان برای رفع کیست‌های چربی سینه تجویز می‌کردند اما حالا پیدا کردن این کپسول کاری بسیار دشوار شده است و نه تنها در داروخانه‌ها بلکه حتی در سایت‌های اینترنتی هم اثری از این دارو نیست.

تنها در برخی سایت‌ها نمونه آمریکایی آن با قیمت ۹۹۵ هزار تومانی برای ۳۰ عدد کپسول در نظر گرفته شده و برای سایر نمونه‌ها و انواع آن تماما از عبارت ناموجود استفاده شده است.

در نهایت با توجه به این شرایط و نظر به اینکه نظارت بر تمام اماکنی که ممکن است اقدام به فروش غیر مجاز دارو کنند، امری غیر ممکن به نظر می‌رسد شاید بهترین راهکار این باشد که مردم به دلیل نبود برخی داروها در بازار به هر فردی برای تهیه آنها اعتماد نکرده و روی این موضوع دقت لازم را داشته باشند. البته این امر بدین معنا نیست که مسئولان هم تشدید نظارت بر این بخش‌ها و در عین حال تامین داروهای مورد نیاز را مورد توجه جدی قرار دهند.

نویسنده: محبوبه نقره‌خامه

کد خبر: 65802

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 10 =