فاینانس کشورهای خارجی برای تأمین مالی نهضت ملی مسکن

حضور شرکت‌ها و کشورهای خارجی در برنامه نهضت ملی مسکن تأیید شد. از زمان اجرای این برنامه، ارتباط با کشورهای دیگر برای فعالیت در نهضت ملی مسکن بیشتر به منظور صنعتی‌سازی و ورود تکنولوژی ساخت مطرح بود.

به گزارش آتیه آنلاین به نقل از روزنامه ایران، محمدمهدی حیدری، معاون وزیر راه و شهرسازی و سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی خبر داد که ورود کشورهای دیگر به نهضت ملی مسکن برای تأمین مالی است چون شرکت‌های داخلی توان و تکنولوژی صنعتی‌سازی را دارند و نیازی به حضور شرکت‌های خارجی برای تأمین تکنولوژی صنعتی‌سازی نداریم.

روز گذشته حسن تیزمغز مشاور وزیر راه و شهرسازی، اعلام کرد که «با ۸ کشور خارجی برای ورود تکنولوژی نوین ساخت به کشور توافق شده است.» اما معاون وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد: حضور هر شرکت داخلی یا خارجی برای صنعتی‌سازی و ورود تکنولوژی ساخت در همه برنامه‌های ساخت و ساز و همچنین نهضت ملی مسکن باید به تأیید مرکز تحقیقات راه و مسکن برسد.

وی افزود: در این زمینه تا کنون تعدادی شرکت داخلی که شامل شرکت‌های دانش بنیان هم می‌شود، برای ورود به نهضت ملی مسکن توسط مرکز تأیید شده‌اند و در واقع صنعتی‌سازی و تکنولوژی نوین به نهضت ملی مسکن وارد شده و اکنون چند پروژه مانند پروژه مسکن یک طبقه یزد، پروژه مهرگان قزوین، نهضت ملی کرج و چند پروژه دیگر با تکنولوژی نوین در حال ساخت است.

حیدری گفت: در حوزه صنعتی‌سازی، در کشور شرکت‌های توانمندی داریم و دانش فنی صنعتی‌سازی در کشور وجود دارد، شرکت‌های زیادی در حوزه صنعتی‌سازی ورود کرده‌اند و با تأیید ما این شرکت‌ها به پروژه‌های نهضت ملی مسکن وصل شده‌اند. البته ما با شرکت‌های خارجی نیز مذاکره کرده‌ایم اما تأکید می‌کنم که این شرکت‌ها از نظر فنی و توانمندی صنعتی‌سازی نسبت به شرکت‌های داخلی برتری ندارند اما از نظر تأمین لجستیک، مدیریت پروژه و مدیریت ساخت، شرکت‌های خارجی توانمندی بیشتری دارند ولی از نظر فنی، شرکت‌های داخلی برتری دارند.

به گفته معاون وزیر راه و شهرسازی، مذاکره با شرکت‌ها و کشورهای خارجی، برای تأمین مالی نهضت ملی مسکن پیش می‌رود و بخشی از این تأمین مالی به‌صورت فاینانس خواهد بود.

حیدری گفت: در بخش ساخت مسکن صنعتی و با کیفیت، نیاز فنی به کشورهای دیگر نداریم، مذاکره با کشورهای خارجی با هدف سرمایه‌گذاری در طرح نهضت ملی مسکن است و در ارتباط با خدمات فنی و مهندسی از شرکت‌های داخلی استفاده می‌کنیم. اولویت‌ اجرای نهضت ملی مسکن بهره‌مندی از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است. نگاه مجموعه وزارت راه و شهرسازی و مرکز تحقیقات در بحث نهضت ملی مسکن این است که سه محور کیفی سازی، ارزان‌سازی و افزایش سرعت ساخت در دستور کار قرار گیرد. برای اجرای تعهد دولت در ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال راهکار ما بحث صنعتی‌سازی و استفاده از فناوری‌های نوین در حوزه ساختمان‌سازی است.

سرپرست مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تأکید بر اینکه در طرح نهضت ملی مسکن یکی از راهبردهای اصلی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی است، گفت: به منظور دستیابی به اهداف مدنظر برای توسعه صنعتی‌سازی سیاست ما مبنی بر بهره‌مندی مضاعف از فناوری‌های نوین و دانش‌بنیان در انجام نهضت ملی زمین و مسکن است.

در برنامه نهضت ملی مسکن، دولت قصد دارد با کمک بخش خصوصی 4‌میلیون مسکن بسازد و به بازار مصرف عرضه کند. مشاور وزیر راه و شهرسازی نیز بر این موضوع تأکید دارد که «در دولت سیزدهم تلاش کردیم تکنولوژی جدید را وارد ساخت و ساز کنیم. در کنار بهره‌مندی از تکنولوژی نوین ساخت از نیروی انسانی داخل کشور بهره گرفته خواهد شد، در برنامه است چندین کارخانه پیش‌ساخته راه‌اندازی کنیم و در این کارخانجات از نیروی داخل استفاده خواهد شد.»

روح‌الله اکبری، دستیار ویژه وزیر راه و شهرسازی نیز تأکید کرد که «عملیات ساخت ۴ میلیون مسکن در دولت سیزدهم آغاز شده و در ساخت و سازها موضوع کیفیت و کمیت هر دو با هم مورد توجه قرار دارد.»

فناوری جدید ساخت و ساز در نهضت ملی مسکن

سیاست دولت در نهضت ملی مسکن، افزایش کیفیت ساخت و ساز همزمان با افزایش سرعت ساخت با استفاده از صنعتی‌سازی است. در این خصوص اقبال شاکری، عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی از تسهیلگری دولت برای ساخت و ساز خبر داد و گفت: ۱۰ نوع فناوری و روش نوین ساخت شناسایی شده است.

وی افزود: در توافق با وزارت راه و شهرسازی مقرر شده ساخت نهضت ملی مسکن در قالب نظام فنی و اجرایی عملیاتی شود. حدود ۱۰ نوع فناوری جدید و روش‌های صنعتی‌سازی تصویب شده که قابلیت ساخت در کشور و در قالب طرح نهضت ملی مسکن را دارد. مجلس تلاش دارد قوانینی را به تصویب برساند که ضمن تسهیلگری در ساخت و ساز منجر به کاهش قیمت تمام شده مسکن برای متقاضیان واقعی مسکن شود.

کد خبر: 65602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 11 =