لزوم پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات سازمان تأمین اجتماعی

دولت قرار است در ماه‌های پیش رو ۷۰ هزار میلیارد تومان از بدهی خود به سازمان تأمین اجتماعی را بپردازد؛ بدون تردید رد دیون دولت در کوتاه‌ترین زمان ممکن، کمک بزرگی به صندوقی است که تعهدات ماهانه و مستمر در قبال حدود ۴۶ میلیون نفر از جمعیت کشور دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، عملکرد دولت سیزدهم در زمینه رد دیون انباشته به صندوق‌های بازنشستگی و به طور مشخص سازمان تأمین اجتماعی، مثبت ارزیابی می‌شود. در بیست و ششم تیرماه سال جاری، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی از پرداخت ۱۸۰ هزار میلیارد تومان بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی در ۱.۵ سال اول فعالیت دولت خبر داد و گفت: «پیش‌بینی می‌شود امسال هم حداقل ۸۰ هزار میلیارد تومان از بدهی دولت به سازمان تأمین اجتماعی تسویه شود».

به نظر می‌رسد در ماه‌های تابستان امسال، بخشی از مراحل اداری کار انجام شده و تنها تایید نهایی دولت باقی مانده است. هشتم مهرماه، صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این رابطه گفت: «دولت در لایحه بودجه ۱۴۰۲ در سال گذشته پیش‌بینی کرده بود که برای رفع بخشی از دیون دولت به سازمان تامین اجتماعی ۷۰ هزار میلیارد تومان در سال جاری بپردازد که در حال حاضر کارهای کارشناسی آن و مصوبات اولیه در کارگروه‌های تخصصی گذرانده شده و امیدواریم هرچه سریع‌تر در صحن دولت هم به تصویب برسد و نهایی شود».

« نهایی شدن کار و تصویبِ پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان هرچه زودتر به سرانجام برسد به نفع سازمان تأمین اجتماعی و بیمه‌شدگان آن است و می‌تواند خطر ناترازی را از این صندوق دور کند»؛ علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی شهر تهران با بیان این مطلب به آتیه آنلاین گفت: دولت هرچه سریع‌تر بخشی از بدهی خود به این سازمان را بپردازد زیرا در این صورت سازمان برای عمل به تعهدات خود کمتر با مشکل کمبود نقدینگی مواجه خواهد شد.

پیش‌بینی پرداخت ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی در بودجه

دهقان‌کیا افزود: در لایحه بودجه سال جاری، پرداخت حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان از مطالبات تأمین اجتماعی پیش‌بینی شده؛ امروز در نیمه‌های ماه هشتم سال هستیم و بهتر بود تاکنون به این تعهد قانونی عمل می‌شد؛ حالا بعد از چندین ماه تاخیر، انتظار داریم هرچه زودتر دست به کار شوند و تایید پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان را در اولویت برنامه‌های هیات دولت قرار دهند.

او با بیان اینکه «براساس آمارهای رسمی در حال حاضر سازمان تأمین اجتماعی ۴۲ هزار میلیارد تومان حقوق و مستمری در هر ماه پرداخت می‌کند» اضافه کرد: این اعداد و ارقام نشان می‌دهد که مصارف ماهانه تأمین اجتماعی به شدت سنگین است و به گفته مقامات وزارت کار و مدیرعامل سازمان، این پرداخت سنگینِ ماهانه بدون استقراض از نظام بانکی کشور صورت می‌گیرد بنابراین رد دیون دولت هرچند در نهایت کمتر از دو ماه مصارف سازمان تأمین اجتماعی آنهم فقط در بحث حقوق و مستمری است، اما باز هم می‌تواند در حفظ تعادل و ایستایی سازمان بسیار موثر باشد.

رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهر تهران با بیان اینکه «در زمستان سال قبل با همت و رایزنی تشکل‌های صنفی بازنشستگان و کارشناسان تأمین اجتماعی، حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی در لایحه بودجه منظور شد» اضافه کرد: در آن زمان، در رایزنی‌ها با نمایندگان مجلس و دولت، بر ضرورت پرداخت سریع این مبلغ تاکید شد؛ یک مساله، زمان پرداخت است که انتظار داریم تاخیر بیش از این به طول نینجامد اما مساله مهم دیگر، نحوه پرداخت است.

دهقان‌کیا اضافه کرد: بدیهی‌ست که با شرایط فعلیِ دولت، امکان پرداخت نقدی وجود ندارد و پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان از طریق واگذاری سهام صورت می‌گیرد اما ما انتظار داریم دولت سهام شرکت‌های سودآور و در مسیر رشد را به تامین اجتماعی واگذار کند.

به گفته وی، سازمان تامین اجتماعی در هر ماه به بیش از ۴۲ هزار میلیارد تومان پول نقد برای انجام تعهدات مستمر خود نیاز دارد بنابراین باید سهامی به این صندوق واگذار شود که نقدشوندگی و سودآوری بالا داشته باشد؛ سهامی که بتواند برای تامین اجتماعی بخشی از نقدینگی مورد نیاز را به صورت مداوم فراهم سازد.

عملکرد مثبت دولت سیزدهم در بحث رد دیون

این فعال صنفی بازنشستگان در ادامه گفت: در بحث رد دیون، عملکرد دولت سیزدهم تا امروز مثبت بوده است. با پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز یک گام بلند به پیش برداشته خواهد شد اما باید بپذیریم ۷۰ هزار میلیارد تومان، تمام بدهی جاری دولت به تأمین اجتماعی نیست.

او افزود: بدهی جاری دولت به تامین اجتماعی در سال ۱۴۰۲، رقمی بالغ بر ۲۰۰ هزار میلیارد تومان است. کافی است ۲۶ گروه بیمه شده خاص و سهم دولت از بابت حق بیمه این گروه‌ها را در نظر بگیریم تا ببینیم بدهی دولت به تأمین اجتماعی چقدر است. به همین دلیل، گرچه پرداخت این ۷۰ هزار میلیارد تومان اهمیت بسیار دارد، ولی این رقم فقط بخشی از بدهی دولت و کمتر از مصارفِ سازمان برای ۲ ماه است.

دهقان‌کیا تاکید کرد: تأمین اجتماعی نیاز به نقدینگی مستمر دارد و نمی‌تواند انجام تعهدات ریالی را چند ماه معطل بگذارد تا کارهای اداریِ تایید رد دیونِ دولت تمام شود؛ بنابراین توقع داریم مراحل و مقدمات کار نهایتاً تا پایان پاییز به اتمام برسد و خیلی زود پرداخت تحقق یابد.

کد خبر: 65102

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 6 =