شکایت از شرکت «متا» به دلیل ایجاد آسیب روانی به کودکان

به دنبال گزارش‌های تندی که در روزنامه‌ها علیه «متا» منتشر شد پروژه شکایت علیه این شرکت کلید خورده است. این شکایت که در یک دادگاه فدرال در کالیفرنیا ارائه شده است مدعی است که شرکت «متا» اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال را بدون رضایت والدین آنها جمع‌آوری می‌کند و با آسیب به سلامت روان نوجوانان به‌رغم آگاهی خود شرکت نسبت به این مسئله، همچنان در مسیر قبلی حرکت و کسب سود می‌کند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از ال پایس؛ گروهی متشکل از ۳۳ ایالت در ایالات متحده از جمله کالیفرنیا و نیویورک از شرکت «متا» به دلیل آسیب رساندن به سلامت روان جوانان و کمک به ایجاد بحران سلامت روان جوانان شکایت کرده‌اند. این شکایت مدعی است که «متا» با طراحی آگاهانه ویژگی‌هایی در «اینستاگرام» و «فیسبوک» کودکان را به این پلتفرم‌ها معتاد می‌کند.

این شکایت که در دادگاه فدرالی در کالیفرنیا ارائه شده است همچنین ادعا می‌کند که شرکت «متا» به طور معمول اطلاعات کودکان زیر ۱۳ سال را بدون رضایت والدین آنها جمع‌آوری می‌کند و این برخلاف قوانین فدرال است. «لتیتیا جیمز»، دادستان کل نیویورک در این‌باره گفت: «کودکان و نوجوانان از سطح بی‌سابقه‌ای اختلالات سلامت روان رنج می‌برند و شرکت‌های رسانه‌ اجتماعی مانند «متا» در این‌باره مقصرند. «متا» با طراحی عمدی پلتفرم‌های خود با ویژگی‌هایی که از طریق دستکاری ذهن کودکان، آنها را به پلتفرم‌های خود معتاد می‌کند و در عین حال عزت نفس آنها را پایین می‌آورد و از این مشکل کودکان سود برده است».

این شکایت گسترده نتیجه تحقیقاتی است که توسط یک ائتلاف دو حزبی از دادستان‌های کل کالیفرنیا، فلوریدا، کنتاکی، ماساچوست، نبراسکا، نیوجرسی، تنسی و ورمونت رهبری می‌شود. شکایت از «متا» به دنبال گزارش‌های تندی در روزنامه‌ها انجام می‌شود که ابتدا توسط وال استریت ژورنال در پاییز ۲۰۲۱ منتشر شد. در این گزارش‌ها مشخص می‌شود که تحقیقات خود متا نشان می‌داد که این شرکت از آسیب‌هایی که اینستاگرام می‌تواند برای نوجوانان ایجاد کند (به‌ویژه دختران نوجوان) و آسیب‌های سلامت روان و بدن به کودکان باخبر بوده است. یک مطالعه داخلی توسط خود «متا» نشان داد که ۱۳.۵ درصد از دختران نوجوان به این اشاره کرده‌اند که اینستاگرام افکار خودکشی را بدتر می‌کند و ۱۷ درصد از دختران نوجوان گفتند که این پلتفرم باعث بدتر شدن اختلالات خوراک می‌شود.

پس از اولین گزارش‌ها، ائتلافی از سازمان‌های خبری، از جمله آسوشیتدپرس، یافته‌های خود را بر اساس اسناد افشا شده از «فرانسیس هاگن»، که به عنوان افشاگر در مقابل کنگره آمریکا و کمیته پارلمانی بریتانیا درباره آنچه که پیدا کرده بود گزارش داد، منتشر کردند.

استفاده از رسانه‌های اجتماعی تقریباً در میان نوجوانان ایالات متحده و بسیاری از نقاط دیگر جهان رایج است. طبق گزارش مرکز تحقیقاتی «پیو»، بیش از ۹۵ درصد از نوجوانان ۱۳ تا ۱۷ ساله در ایالات متحده از یک نوع پلتفرم رسانه اجتماعی استفاده می‌کنند و بیش از یک سوم گفته‌اند که آنها تقریباً به صورت دائم از رسانه‌های اجتماعی استفاده می‌کنند.

برای پیروی از مقررات فدرال، شرکت‌های رسانه‌های اجتماعی کودکان زیر ۱۳ سال را از ثبت‌نام در پلتفرم‌های خود منع می‌کنند، اما نشان داده شده است که کودکان به راحتی ممنوعیت‌ها را دور می‌زنند، چه با رضایت والدینشان و چه بدون رضایت آنها، و به این ترتیب بسیاری از بچه‌های کوچک‌تر دارای حساب‌هایی در رسانه‌های اجتماعی هستند.

سایر اقداماتی که پلتفرم های اجتماعی برای رسیدگی به نگرانی‌های مربوط به سلامت روان کودکان انجام داده‌اند نیز به راحتی دور زده می‌شود. به عنوان مثال، TikTok اخیراً محدودیت زمانی پیش‌فرض ۶۰ دقیقه‌ای را برای کاربران زیر ۱۸ سال معرفی کرده اما پس از رسیدن به این محدودیت، افراد زیر سن قانونی می‌توانند به سادگی یک بار دیگر رمز عبور جدید وارد کنند و به تماشا ادامه دهند. در ماه مه، دکتر «ویوک مورتی»، یک جراح عمومی در ایالات متحده، از شرکت‌های فناوری، والدین و مراقبان خواست تا «اقدام فوری برای محافظت از کودکان» در برابر آسیب‌های رسانه‌های اجتماعی انجام دهند.

کد خبر: 65003

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =