تبعات ثابت نگه داشتن نرخ ارز

یک کارشناس اقتصادی معتقد است: مواردی مانند تخصیص‌نیافتن ارز به تمام گروه‌های کالایی یا تعریف ضوابط و قوانین جدید در ارتباط با قاچاق ارز گویای آن است که برای این کالا در بازار تقاضای فراتر از توان تامین وجود دارد و این مسئله گویای آن است که در حال حاضر قیمت ارز با نرخ واقعی آن متفاوت است.

داود سوری در گفتگو با آتیه‌آنلاین، گفت: واقعیت این است که پیش‌بینی نرخ ارز در شرایطی که اطلاعات کافی در برخی زمینه‌ها مانند درآمدهای ارزی و بازرگانی در دست نیست، دولت با کسری بودجه مواجه است، تورم داریم و همچنان نرخ نقدینگی رو به افزایش است کار چندان ساده‌ای نیست و نمی‌توان به‌طور قطعی نرخی را به عنوان نرخ واقعی ارز در نظر گرفت.

وی ادامه داد: مدتی است فروش نفت افزایش یافته اما معلوم نیست درآمد حاصل از فروش آن چه زمانی و چگونه به دست دولت می‌رسد یا ارز بلوکه شده در کشورهای دیگر چه وضعیتی دارد. به هر صورت تمام این موارد در تعیین نرخ واقعی ارز تاثیرگذار است اما با این وجود همیشه بحث ارز بیشتر حالت سیاسی دارد.

این کارشناس اقتصادی افزود: باید دید دولت تا چه زمانی می‌تواند نرخ ارز را در محدوده‌ای خاص ثابت نگه دارد و اجازه گرانی ندهد. به هرحال هرگاه منابع ارزی دولت‌ها با کاهش مواجه شود آنها چاره‌ای جز افزایش نرخ ارز نخواهند داشت. در حال حاضر نیز به نظر می‌رسد حداقل برای تامین نیازهای ضروری و کالاهای اساسی منابع ارزی دولت مناسب است و بر این اساس شاید دولت همچنان توان حفظ نرخ ارز را داشته باشد.

سوری در پاسخ به این سئوال که ثابت نگه داشتن نرخ ارز چه تبعاتی به همراه خواهد داشت، توضیح داد: در مجموع ثابت نگه داشتن نرخ ارز به معنای فراهم کردن منابع ارزی برای کشور است تا دولت بتواند ارز را با قیمت کمتری در اختیار تجار و غیره قرار دهد. این رویکرد نیز سال‌هاست در دولت‌های مختلف مورد استفاده قرار گرفته و استمرار دارد. البته طبق رویه مرسوم هرگاه دولت توان ادامه این مسیر را نداشته باشد به‌طور طبیعی شاهد پرش نرخ ارز خواهیم بود و حال باید دید که دولت سیزدهم تا چه زمانی قادر به کنترل نرخ ارز خواهد بود.

کد خبر: 65000

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =