کاهش ۴.۱ درصدی نرخ بیکاری در خراسان شمالی

مدیر توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی گفت: نرخ بیکاری تابستان امسال در استان ۴.۱ درصد گزارش شد که این رقم نسبت به مدت مشابه پارسال به همین میزان کاهش یافت.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از ایرنا، محمد اربابی با بیان اینکه خراسان شمالی جزو دو استان برتر به لحاظ پایین بودن نرخ بیکاری است گفت: نرخ بیکاری استان در تابستان سال گذشته ۹.۲ درصد گزارش شده است.

وی افزود: احیای واحدهای تولیدی غیرفعال در استان، ایجاد بنگاه‌های خرد و کلان اقتصادی، پرداخت تسهیلات اشتغال‌ و پرداخت تسهیلات مشاغل خانگی از دلایل کاهش نرخ بیکاری در استان بوده است.

مدیر توسعه کارآفرینی اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی خراسان شمالی ادامه داد: نرخ بیکاری کشور در تابستان امسال ۷.۹ درصد و در تابستان پارسال ۸.۹ درصد گزارش شده است که بر این اساس جمعیت بیکار در میان افراد ۱۵ ساله و بیشتر در سال جاری یک درصد کاهش یافته است.

وی درباره نرخ مشارکت اقتصادی در استان گفت: تابستان امسال نرخ مشارکت اقتصادی استان ۴۱.۷ درصد ثبت شده است که این رقم در تابستان پارسال ۴۳.۶ درصد بود.

اربابی با اشاره به اینکه نرخ مشارکت اقتصادی در استان همواره از کشوری بالاتر است گفت: نرخ مشارکت اقتصادی در کشور در تابستان امسال ۴۱.۶ درصد بود که این رقم نسبت به فصل مشابه سال قبل ۰.۶ درصد افزایش یافته است.

نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، به معنی نسبت جمعیت فعال(شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار و به عبارتی جمعیت جویای کار به جمعیت درسن کار است.

نرخ بالای مشارکت اقتصادی نشان دهنده افراد جویای کار بیشتر است و در عین حال وجود اشتغال ناقص سبب شده تا با وجود اشتغال و کاهش نرخ بیکاری، درآمد کسب شده مردم کفایت معیشت را نداشته و سرانه درآمد خانوارها در این استان نیز به نسبت استان های دیگر پایین باشد.

خراسان شمالی با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در شمال شرق کشور واقع است و ۴۴ درصد از جمعیت آن در روستاها سکونت دارند.

کد خبر: 64888

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 13 =