ژاپن پساب مواد هسته‌ای را در اقیانوس رها خواهد کرد

علی‌رغم مخالفت‌ها از طرف همسایگان، ژاپن پساب مواد رادیواکتیو نیروگاه فوکوشیما را در سواحل اقیانوس آرام رها خواهد کرد. هر چند آژانس بین‌المللی انرژی اتمی معتقد است که این زباله‌های رقیق شده تاثیر ناچیزی بر مردم خواهد داشت اما از تایید چنین اقدامی خودداری کرده است. چین، کره جنوبی و هنگ کنگ این اقدام ژاپن را محکوم کرده و آن را خطری برای سلامت و حیات اقیانوسی می‌دانند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از آژانس خبری آنادولو؛ اپراتور نیروگاه اتمی فوکوشیما در ژاپن آماده است تا روز پنجشنبه آب تصفیه شده این نیروگاه را با وجود مخالفت‌ها آزاد کند. به گزارش شبکه خبری «ان اچ کی نیوز»، شرکت برق توکیو (TEPCO) تاسیساتی چاه عمودی تخلیه خود را با آب تصفیه شده و رقیق شده رآکتور پر کرده است. بر این اساس هر تن آب تصفیه شده با حدود ۱۲۰۰ تن آب دریا مخلوط شده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در اینباره گفته است که انتشار زباله‌های هسته‌ای «تأثیر رادیولوژیکی ناچیزی بر مردم و محیط‌زیست» خواهد داشت، اما از تأیید تصمیم توکیو خودداری می‌کند». سازمان دیده‌بان انرژی اتمی نیز به طور مرتب اطلاعاتی را در مورد تخلیه آب رادیواکتیو تصفیه شده منتشر خواهد کرد.

توکیو به دلیل این اقدام از سوی همسایگان خود، به ویژه چین، با انتقادات گسترده‌ای مواجه شده است. به گفته پکن و بنابر روزنامه «گلوبال تایمز»، با استناد به گزارش تحقیقاتی دانشگاه «تسینگ‌هوا»، پساب آلوده به موادهسته‌ای که از نیروگاه هسته‌ای فوکوشیما در ژاپن آزاد می‌شود، ۲۴۰ روز پس از تخلیه در دریا به آب‌های ساحلی چین خواهد رسید و به سواحل آمریکای شمالی نیز نفوذ می‌کند و تقریباً کل اقیانوس آرام شمالی را در ۱۲۰۰ روز تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

تروریسم آبی

یکی دیگر از همسایه‌های معترض ژاپن به این برنامه کره‌ جنوبی است. حزب دموکرات اصلی اپوزیسیون در کره جنوبی روز چهارشنبه برنامه‌های توکیو برای تخلیه آب رآکتور فوکوشیما در دریا را محکوم کرد. «یونهاپ نیوز» مستقر در سئول به نقل از «لی جائه میونگ»، قانونگذار حزب دموکرات گزارش داد: «ما تروریسم آبی آلوده ژاپن را به شدت محکوم می‌کنیم». وی گفت: انتشار آب‌های آلوده به مواد هسته‌ای توسط ژاپن به عنوان جنگ دوم اقیانوس آرام ثبت خواهد شد. همچنین هنگ کنگ واردات غذاهای دریایی را از حداقل ۱۰ منطقه در ژاپن ممنوع خواهد کرد.

ژاپن در فاز اول برنامه خود، ۷۸۰۰ تن از آب تصفیه شده را با آب دریا رقیق می‌کند و آب رقیق شده طی ۱۷ روز متوالی آزاد می‌گردد. در کل حدود ۱.۳ میلیون تن آب تصفیه شده در مجتمع TEPCO وجود دارد و ظرفیت ذخیره‌سازی آن در حال اتمام است که همین موضوع ژاپن را مجبور به رهاسازی آب در اقیانوس کرده است.

در مارس ۲۰۱۱، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۹ ریشتر باعث سونامی عظیمی در سواحل ژاپن شد که منبع برق پشتیبان نیروگاه فوکوشیما در شمال شرقی سواحل اقیانوس آرام ژاپن را تحت تاثیر قرار داد و منجر به ذوب شدن سه رآکتور آن شد. اکنون بار دیگر یک وحشت آبی منطقه را فرا گرفته است که می‌تواند هزینه بالایی برای همگان داشته باشد.

کد خبر: 64733

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 2 =