بازگشت دنیا به تلفن‌های «گوشتکوبی»

تلفن‌های هوشمند می‌توانند اثرات مختلفی بر زندگی ما بگذارند. بسیاری از پژوهش‌گران به تاثیرات مثبت و منفی این پدیده پرداخته‌اند اما جدیدا موجی در جهان به راه افتاده که باعث شده تا افراد زیادی به گوشی‌های قدیمی بازگردند. در واقع اهمیت فاصله گرفتن از جهان مجازی برای سلامت روان و پرداختن به تامل بیشتر در انسان، باعث شده تا برخی که معمولا جزو ضدفرهنگ‌های اجتماعی نیز محسوب می‌شوند به گوشی‌های اصطلاحا «گوشتکوبی» بازگشت کنند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از نشریه Elpais؛ آیا تلفن‌های قدیمی خود را به یاد دارید؟ آن دستگاه‌های دکمه‌دار که گاهی به سختی می‌توانستند تماس‌هایی قابل فهم برقرار کنند؟ یا زمانی که اولین گوشی تلفن با قابلیت فرستادن پیام را به دست گرفتید چطور؟ با گذشت زمان، وضعیت ما بهتر شد و ارتباط روشن‌تری با تلفن برقرار کردیم؛ در واقع با آمدن گوشی‌های «بلک بری» و سپس «آیفون» انقلابی در تلفن‌های همراه ایجاد شد و این انقلاب تکنولوژیک منجر به تحقیر و عقب مانده دانستن مدل‌های قدیمی تلفن همراه شد. گوشی‌های قدیمی که برای ارتباط سریع و آسان طراحی شده بودند، بعد از انجام وظیفه‌شان از دست ما خارج شدند و کم کم به خواب عمیقی فرو رفتند.

اما تلفن‌های هوشمند نیاز کاملاً جدیدی را ایجاد کرد: ارتباط بیش از حد؛ ایمیل، پیام‌رسانی فوری و رسانه‌های اجتماعی از طریق این تلفن‌ها دنبال می‌شدند که همین باعث شد تا ما دائماً با هم ارتباط برقرار کنیم. با این حال، این تغییر پیامدهایی را به همراه داشت، زیرا کارشناسان به افزایش مشکلات سلامت روان در میان جوانانی اشاره می‌کنند که برای دسترسی سریع به رسانه‌های اجتماعی آمادگی ندارند. این وضعیت به نام «نوموفوبیا» (ترس بی‌تلفنی) شناخته می‌شود. در واقع «نوموفوبیا» زمانی رخ می‌دهد که تلفن همراه به منبع لذت و اعتیاد تبدیل شود. در حال حاضر، تعداد فزاینده‌ای از کاربران در ایالات متحده که از اتصال بیش از حد خود به شبکه‌های اجتماعی صرف‌نظر می‌کنند و به تلفن‌های همراه اولیه که فقط برای تماس‌های صوتی مناسب هستند، باز می‌گردند.

گوشی گوشتکوبی چطوره؟

«خسوس ترس»، یک نویسنده آمریکایی پس از این که در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرد قصد سم زدایی آن هم از نوع «گوشی هوشمند» را دارد، گفت: «من برای خودم به زمان نیاز دارم». اما «خسوس» یک دفعه از گوشی هوشمند خود فاصله نگرفت؛ او یک «گوشی گوشتکوبی» برای تماس‌هایش دارد و گهگاه به استفاده از گوشی هوشمند خود متوسل می‌شود. «خسوس» اعتراف می‌کند که دلش برای «گوگل مپ» تنگ شده است، اما بدش نمی‌آید که رسانه‌های اجتماعی اعتیادآور را کنار بگذارد. رسانه‌های اجتماعی که او آنها را مانند مشروبات الکلی می‌داند؛ «انگار چیز خوبی بنظر می‌رسد، اما اصلا اینطور نیست».

قطع ارتباط با تکنولوژی جسارت می‌خواهد. «سرجیو بارانکو»، یک معلم موسیقی در کنسرواتوار سن سباستین در اسپانیا، سال‌ها با چسبیدن به تلفن همراه قدیمی‌ خود در برابر فشار گوشی هوشمند مقاومت کرد، اما در نهایت تلفنش خراب شد و گوشی هوشمند خرید. او گفت: «همه از این موضوع خوشحال بودند. اکنون آنها می‌توانند از راه‌های دیگری به جز پیامک یا تماس صوتی با من تماس بگیرند ... برای آنها بسیار راحت‌تر بود.» بارانکو سرانجام تسلیم شد، اما هر بار که با عشق و علاقه خاصی به گوشی قدیمی‌اش نگاه می‌کند، انگار قلبش درد می‌گیرد. او با حس ناراحتی‌ای می‌گوید: «وقتی وارد واتس‌اپ شوید، اوضاع پیچیده می‌شود. از طرف دیگر، شما می‌توانید با افراد بسیار بیشتری صحبت ارتباط بگیرید».

«لارس سیلبرباوئر»، مدیر بازاریابی «نوکیا»، می‌گوید: «ما می‌بینیم که تلفن‌های اولیه با جمعیت‌ها و نسل‌های مختلف همراه هستند». او به «فرسودگی دیجیتالی» در میان جوانانی اشاره می‌کند که یک قدم به عقب برمی‌دارند و به فکر تلفن‌های همراه اولیه بازگشت می‌کنند.

با این که تولیدکنندگان گوشی‌های قدیمی به ندرت آمار دقیق فروش را اعلام می‌کنند، اما شرکت سوئیسی Punkt گزارش کرده است که فروش آن به ویژه در میان جمعیت جوان‌تر افزایش یافته. «آدام توماس»، مسئول ارتباطات Punkt گفت: «فروش در سال ۲۰۲۲ نسبت به سال قبل بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است. با عرضه یک مدل صفحه نمایش لمسی در اواخر سال جاری، ما رشد بیشتری را پیش‌بینی می‌کنیم». به گفته «هیلی داد» از شرکت HMD (سازنده نوکیا)، فروش پایه موبایل در سال ۲۰۲۲ دو برابر شد و این شرکت انتظار رشد پایدار این مدل‌ها در سال ۲۰۲۳ را دارد.

تحقیقات موسسه «کانترپوینت» (Counterpoint) تأیید می‌کند که محبوبیت «گوشی‌های گوشتکوبی» در حال افزایش است. بنابر گزارش‌ها تنها در ایالات متحده، انتظار می‌رود تا سال ۲۰۲۳ حدود ۲.۸ میلیون از این دستگاه‌ها فروخته شود. Counterpoint اشاره می‌کند که افزایش فروش را می‌توان به علاقه به «سم‌زدایی دیجیتال» در میان نسل هزاره و نسل Z نسبت داد.

مثل زندگی در ۱۹۹۹

همه چیز در مورد ارتباطات، روابط و آنلاین بودن است ... یا ما اینطور فکر می‌کنیم. «خسوس»، که از نزدیک تجربه «استبداد آنلاین داده‌ها» را دارد، می‌گفت: «دیگر کسی با من تماس نمی‌گیرد. مردم دیگر نمی خواهند صحبت کنند ... حداکثر پیام‌های صوتی می فرستند». اما او می‌گوید طرد شدن داوطلبانه یک عارضه جانبی بسیار مثبت دارد و آن اینکه «الان کتاب‌های بیشتری می‌خوانم». اما چرا اگر مجبور نیستید بهتر است تا از سرمستی و لذت‌های «واتس اپ» و «تیک تاک» دست بکشید؟

علاوه بر مزایای آشکار برای سلامت روان، تعداد فزاینده‌ای از مردم این دید مثبتی نسبت به تنهایی حاصل از ترک جهان دیجیتال دارند. «گرگوری آلوارز» با توصیف قطع ارتباط (تقریبا) قطعی خود با جهان گوشی‌های هوشمند می‌نویسد: «مثل زندگی در سال ۱۹۹۹ است... نکته جالب این است که اولین توصیه برای این جابجایی از گوشی هوشمند به گوشتکوبی این است که گوشی را به طور کامل تغییر ندهید، بلکه باید گوشی هوشمند خود را حفظ کنید و عملکرد آن را محدود سازید». هر دوی سیستم عامل‌های اندروید و آیفون دارای کنترل‌های مخصوص والدین هستند که عملکرد دستگاه را محدود می‌کنند و حسی شبیه به گوشی‌های قدیمی نوکیا به آن‌ها می‌دهد.

سایر مزایا

«گوشی‌های گوشتکوبی» به‌طور غیرقابل انکاری محکم و قابل اعتماد هستند. چه کسی می‌تواند سقوط حماسی گوشی‌های ماقبل تاریخ نوکیا را فراموش کند؟ آنها اغلب پرواز می‌کردند و بدون خراش از یک سقوط بلند زنده بیرون می‌آمدند. اما فقط یک سقوط کوچک می‌تواند منجر به ترک خوردن صفحه نمایش و خراشیدگی قاب شود گوشی هوشمند شما شود... و قطعاً تعمیرات آن ارزان نیست.

یکی دیگر از مزیت‌های اصلی این نوع دستگاه‌ها این است که صفحه نمایش لمسی رنگی یا پردازنده‌های پیچیده ندارند و در نتیجه عمر باتری طولانی‌تری دارند؛ معمولا کافی است تا آن را یک بار در هفته شارژ کنید. علاوه بر این، آنها کمتر در برابر حملات سایبری آسیب‌پذیر هستند، مسئله‌ای که برای افراد حساس به حریم خصوصی بسیار مهم است. در نهایت، فاکتور هزینه نیز وجود دارد که بطور کلی گوشی‌های قدیمی هزینه کمتری روی دست کاربر می‌گذارند.

«جوآن سالوادور ویلاونگا»، که یک روانشناس است، می‌گوید: «شبکه‌های اجتماعی با استفاده از تاکتیک‌هایی مانند ورق زدن بی‌نهایت و ویدیوهای کوتاه فریبنده که باعث می‌شود پیش خودمان فکر کنیم فیلم بعدی چیست، و «فقط یک بار دیگر»، ما را درگیر خود نگه دارند. آنها ما را از اوقات فراغت سالم محروم می‌کنند و منجر به تحمل کمتر خستگی می‌شوند... و ما بیهوده سعی می‌کنیم با پست‌های کوتاه مدت دیگران را خشنود کنیم» اما به طور خلاصه، «گوشی‌های گوشت‌کوبی» به ما کمک می‌کنند «تا از دنیای مجازی رها شویم تا بتوانیم تمرکز خود را به واقعیت پر جنب و جوشی که ما را احاطه کرده است قرار دهیم و از مزایای آن بهرمند شویم که یکی از آنها سلامت روان است».

کد خبر: 64664

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 14 =