پاسخ به پرسش‌ها درباره مستمری از کارافتادگی

میزان مستمری ماهانه از کارافتادگی کلی به این صورت می باشد که یک سی‌ام متوسط حقوق ماهانه بیمه شده ضرب‌در سنوات پرداخت حق بیمه که از صد در صد متوسط حقوق ماهانه او بیشتر و از ۵۰ درصد حقوق ماهیانه او کمتر نباشد. به طور مثال کارگر از کارافتاده‌ای که یک سی‌ام مزد او ۵۰ هزار تومان است و ۱۵ سال سنوات دارد، میزان مستمری از کارافتادگی او ۷۵۰ هزار تومان است. در مورد بیمه شدگانی که افراد تحت تکفل دارند و همسر، فرزند، پدر یا مادر تحت سرپرستی دارند در صورتی که مستمری استحقاقی آنان، از ۶۰ درصد حقوق متوسط آن ها کمتر باشد علاوه بر آن معادل ۱۰ درصد مستمری استحقاقی به عنوان کمک، مشروط بر آنکه جمع مستمری و کمک به وی از ۶۰ درصد تجاوز نکند پرداخت می شود.

با توجه به اینکه بعد از تأیید کارافتادگی کلی غیر ناشی از کار بیمه ‌شده در کمیسیون پزشکی تأمین‌اجتماعی‌، شرط اصلی برقراری مستمری کارافتادگی کلی، داشتن شرایط ماده (۷۵) قانون تأمین اجتماعی است (ماده ۷۵‌: بیمه ‌شده باید ظرف ۱۰ سال قبل از وقوع حادثه ناشی از کار و یا شروع بیماری حداقل یک سال و در یک سال آخر قبل از حادثه یا بیماری حداقل ۹۰ روز سابقه پرداخت حق بیمه داشته باشد.) من که فقط شش ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارم و به علت آتش‌سوزی در محیط کارگاه دچار سانحه و مصدومیت شده‌ام و بعد از شرکت در کمیسیون پزشکی‌، میزان کارافتادگی من ۶۷ درصد اعلام شد. چون هردو شرط ماده (۷۵) را ندارم آیا می‌توانم از مستمری کارافتادگی کلی بهره‌مند شوم‌؟

بله. طبق ماده (۷۱) قانون تأمین اجتماعی اگر کارافتادگی کلی بیمه ‌شده در اثر حادثه ناشی از کار باشد (مثل شما) رعایت ماده (۷۵) قانون تأمین اجتماعی الزامی‌ نخواهد بود و بیمه ‌شده حادثه دیده با هر میزان سابقه پرداخت حق بیمه‌، مشمول دریافت مستمری ازکارافتادگی کلی ناشی از کار خواهد بود. لازم به یادآوری است بیمه‌شدگانی که در اثر بیماری حرفه‌ای نیز طبق نظریه کمیسیون پزشکی کارافتاده کلی شوند نیازی به رعایت ماده (۷۵) قانون ندارد.

هنگام بازگشت از محل کار به منزل در اثر برخورد با یک وسیله نقلیه مصدوم شدم. بعد از تأیید حادثه ناشی از کار توسط بازرس فنی تأمین اجتماعی و انجام خدمات درمانی لازم‌، توسط شعبه تأمین اجتماعی به کمیسیون پزشکی معرفی شدم و کمیسیون پزشکی میزان ازکارافتادگی من را ۳۰ درصد تعیین کرد. خواستم بدانم مستمری ماهیانه ازکارافتادگی من چقدر است‌؟

طبق بند «ج» ماده (۷۰) قانون تأمین‌اجتماعی‌، اگر میزان ازکارافتادگی حادثه ناشی از کار بیمه ‌شده بین ۱۰ درصد تا ۳۳ درصد باشد، مستمری ماهیانه برقرار نمی‌شود و صرفاً غرامت مقطوع نقص عضو به صورت یکجا به بیمه ‌شده پرداخت می‌شود و نحوه محاسبه آن عبارت است از: مستمری استحقاقی کارافتادگی کلی ضربدر میزان درصد کارافتادگی ضربدر عدد ۳۶

پاسخ به پرسش‌ها درباره مستمری از کارافتادگی

به علت بیماری صعب‌العلاج طبق گواهی پزشک معالج‌، توسط شعبه تأمین اجتماعی برای کارافتادگی کلی به کمیسیون پزشکی معرفی شدم و کمیسیون پزشکی به میزان ۶۷ درصد کارافتادگی کلی را تأیید کرد اما طبق ماده (۷۵) قانون تأمین اجتماعی من به جای یک سال سابقه ظرف ۱۰ سال ‌، فقط ۱۱ ماه سابقه پرداخت حق بیمه دارم اما در آن دوره ظرف ۱۰ سال دو ماه نیز غرامت دستمزد ایام بیماری دریافت کرده‌ام آیا سوابق دریافت غرامت دستمزد در احراز ماده (۷۵) قانون تأمین اجتماعی مؤثر است یا خیر؟

بله. غیر از سوابق بیمه اجباری‌، سوابق دیگری از قبیل سابقه پرداخت بیمه اختیاری‌، بیمه صاحبان حرف و مشاغل آزاد (فقط نرخ ۱۸ درصد)‌، غرامت دستمزد ایام بیماری ( مثل شما ) و بارداری‌، ایام دریافت مقرری بیمه بیکاری‌، خرید خدمت سربازی و حضور در جبهه‌، بیمه ایرانیان خارج از کشور (فقط نرخ ۱۸ درصد) بیمه‌های توافقی‌، سوابق انتقالی از سایر صندوق‌های بازنشستگی به صندوق تأمین اجتماعی (بعد از پرداخت مابه‌التفاوت مربوطه) در احراز شرایط ماده (۷۵) قانون تأمین اجتماعی مؤثر هستند.

در اثر حادثه ناشی از کار چون میزان ازکارافتادگی من ۴۰ درصد بود مشمول دریافت کارافتادگی جزیی شده‌ام. آیا می‌توانم ضمن دریافت مستمری کارافتادگی جزیی از درمان تأمین اجتماعی نیز بهره‌مند شوم‌؟

خیر. چون از مستمری کارافتاده جزیی مبلغی بابت درمان کسر نمی‌شود؛ لذا مستمری‌بگیر مشمول استفاده از درمان تأمین اجتماعی نخواهد بود. البته نظر به اینکه کارافتاده جزیی مجوز اشتغال به کار مجدد را دارد در صورت اشتغال و ارسال لیست و پرداخت حق بیمه توسط کارفرمای جدید حق استفاده از درمان تأمین اجتماعی را خواهد داشت.

کد خبر: 64385

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =