به زودی شاهد افزایش تعداد پروازهای بین ایران و آذربایجان خواهیم بود

وزیر راه وشهرسازی گفت: با توافقات صورت گرفته بین ایران و آذربایجان، به زودی شاهد افزایش تعداد پروازهای بین این دو کشور خواهیم بود.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مهرداد بذرپاش گفت: ایران راه یکی از کلان پروژه های دولت مردمی است و در راستای تکمیل زنجیره های کریدور شمال-جنوب و شرق غربی این روزها در دولت تلاش وافری دارد. یکی از گذرگاه های اصلی که در دستور کار وزارت راه وشهرسازی بوده گذرگاه ارس است و در کشور آذربایجان برای آن حضور داشتیم.

به گفته وزیر راه وشهرسازی، در مجاورت رودخانه ارس و پل آغبند در کشور آذربایجان پلی احداث شده و همچنین جاده ای قرار است احداث شود و گذرگاه ارس یکی از گذرگاه های اصلی و راهبردی است که مورد تایید هر دو طرف بوده و عملیات اجرایی آن رسما آغاز شد.

او گفت: همچنین مقرر شد که در کنار پل آغبند خط آهنی احداث شود که از طریق آن بتوانیم مسیر ریلی را ادامه دهیم. برای ساخت خط ریلی بر روی رود ارس توافق کلی در آستارا انجام و یادداشت تفاهم نوشته شده، اگر طرف آذربایجانی آمادگی داشته باشد می‌توانیم طی امروز و فردا تفاهم‌نامه را امضا کنیم و یک مرحله به انعقاد قرارداد نزدیک شویم.

بذرپاش بیان کرد: گذرگاه اصلی از گذشته وجود داشته و این پل ظرف یک سال به اتمام خواهد رسید پایانه های گمرکی هم در این بخش فعالیت های خود را آغاز خواهند کرد.

وزیر راه وشهرسازی بیان کرد: در کنار کمیسیون مشترک جلسه ای هم برگزار شده و جلسه ای هم با رئیس جمهور آذربایجان داشته ایم که پروژه آستارا - آستارا به بهره برداری برسد تا ظرفیت ترانزیتی در این حوزه افزایش یابد.

او بیان کرد: افزایش پروازهای بین دو کشور هم در راستای تعامل و رفت و آمدهای تجاری در دستور کار قرار گرفت. از سوی دیگر هم توافقات بخش نظامی و توافقات در بخش نیرو که شامل ساخت چند سد بوده هم صورت گرفت و عملیات آبگیری چند سد شروع شده است.

بذرپاش بیان کرد: مقاوم‌سازی پل قدیمی فلزی آستارا از دیگر موضوعاتی بود که در این دیدارها بررسی و مقرر شد که بازسازی و مقاوم‌سازی این پل در ایران انجام شود اما از طرف جمهوری آذربایجان اقدامی نشده که خواستار این اقدام هستیم.

بذرپاش گفت: سد خدآفرین قابلیت آبگیری تا ٧٠٠ میلیون مترمکعب را دارد و برای رسیدن به حجم نرمال خود، باید نیروگاه در دو طرف احداث شود ضمن اینکه سد قیز قلعه سی تا سه ماه آینده قابل بهره‌برداری است و متناسب با اجرا موضوع مالی هم باید نهایی شود.

او بیان کرد: مقرر شد تعرفه ترجیحی بین دوکشور مشخص شود و لیست کالا در این حوزه نهایی شده و باوضع تعرفه ترجیحی بر کالاها شاهد تجارت آسان تر و ارزان تر خواهیم بود.

کد خبر: 64367

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 4 =