برخورداری بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی از خدمات اروتز و پروتز

سازمان تأمین اجتماعی با حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده و مستمری‌بگیر تحت پوشش خدمات و تعهدات بلندمدت و کوتاه‌مدت را به بیمه‌شدگان تحت پوشش ارائه می‌دهد که برخورداری جامعه هدف از خدمات کمک پزشکی مانند اروتز و پروتز به عنوان یکی از این همه خدمت ارائه شده از سوی این نهاد بیمه‌گر به شمار می‌رود.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در راستای ارائه تعهدات کوتاه‌مدت به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران خدماتی همچون غرامت دستمزد ایام بیماری، کمک هزینه دوران بارداری یا مرخصی زایمان، کمک هزینه ازدواج، هزینه‌های مربوط به سفر، کفن و دفن و اروتز و پروتز را در برنامه‌ریزی خود دارد.

با توجه به اینکه پوشش هزینه‌های درمانی یکی از تعهدات سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود این نهاد برای کاهش هزینه از جیب افراد تحت پوشش نسبت به پرداخت هزینه‌های اروتز و پروتز اقدام کرده تا بیمه‌شدگان نیازمند به این خدمات بدون پرداخت هزینه از این وسایل کمکی استفاده کنند.

براساس داده‌های آماری اکنون حدود ۱۵۲ قلم وسیله کمک پزشکی تحت پوشش خدمات بیمه‌ای قرار دارد و افراد بیمه‌شده و مستمری‌بگیر در صورت نیاز و با تأیید پزشک متخصص می‌توانند از این اقلام کمک پزشکی استفاده کنند.

جبران نقص جسمانی با ارائه وسایل کمک پزشکی

امیرعباس قدرتی، رئیس اداره بیمه بیکاری و تعهدات کوتاه مدت اداره کل امور بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی درباره تعهد پرداخت کمک هزینه پروتز و اروتز گفت: وسایل کمک پزشکی (پروتز و اروتز) به منظور اعاده سلامت یا برای جبران نقص جسمانی یا تقویت یکی از حواس به افراد داده می‌شود.

قدرتی عینک طبی، دندان مصنوعی، سمعک، ویلچر را از جمله این وسایل عنوان کرد و افزود: مدارک مورد نیاز برای این تعهد نیز شامل اصل گواهی پزشک معالج مرتبط مشتمل بر مشخصات بیمار، نوع پروتز و اروتز، تاریخ تجویز و علت استفاده و فاکتور خرید حاوی مشخصات بیمار و درج نوع وسیله در آن و ممهور به مهر فروشنده است.

پرداخت کمک هزینه پروتز و اروتز در اولویت تأمین اجتماعی

سازمان تأمین اجتماعی که سال گذشته برای اجرای تعهدات همه‌جانبه خود بیش از ۴۶۰ هزار میلیارد تومان هزینه کرده است در راستای اجرای این تعهدات به صورت ماهانه ۴۰ هزار میلیارد تومان هزینه به عهده دارد تا از این طریق بتواند خدمات خود را برای جامعه هدف گسترش دهد.

به همین منظور تأمین اجتماعی به عنوان بزرگترین سازمان بیمه‌ای یکی از اولویت‌های اصلی خود را پرداخت تعهدات کوتاه‌مدت همچون ارائه وسایل کمک پزشکی همچون اروتز و پروتز قرار داده تا در صورت نیاز افراد بیمه شده بتوانند از این کمک هزینه‌ها برخوردار شوند.

ارائه روزانه حدود ۲ هزار و ۱۶۰ خدمت کمک هزینه اروتز و پروتز به بیمه‌شدگان

داده‌های آماری سازمان تأمین اجتماعی در تارنمای تأمین‌نما نشان‌دهنده ارائه خدمات به روز و برنامه‌ریزی شده از سوی این نهاد بیمه‌ای است تا با استفاده از این سامانه آماری و به روزرسانی خدمات خود جامعه هدف و مردم از همه خدمات کوتاه‌مدت و بلندمدت سازمان اطلاع داشته باشند.

اکنون تأمین اجتماعی با جامعه آماری ۵۳ درصدی جمعیت کشور یکی از بزرگترین سازمان‌های بیمه‌ای برای ارائه تعهدات و خدمات به حدود چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته، ۱۵ میلیون و ۳۰۰ هزار بیمه شده اصلی و در مجموع حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده، مستمری‌بگیر و افراد تحت پوشش محسوب می‌شود.

در راستای ارائه این خدمات به جامعه هدف، تعداد خدمات اروتز و پروتز در سال جاری به رقم ۳۹۰ هزار و ۱۲۰ مورد وسایل کمک پزشکی به افراد نیازمند این خدمات رسیده است.

براساس داده‌ها و آمارهای موجود در سامانه تأمین نما سازمان تأمین اجتماعی به طور متوسط هر دو دقیقه سه خدمت، هر ساعت ۹۰ خدمت و هر روز به طور متوسط ۲ هزار و ۱۶۰ خدمت به افراد نیازمند وسایل کمک پزشکی اروتز و پروتز ارائه می‌شود که این نهاد بیمه‌گر این خدمات را در طول سال به همه بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران براساس ضرورت و با تشخیص پزشکان اعطا می‌کند.

طبق این آمارها، ارزش این خدمات وسایل کمک پزشکی از سوی سازمان تأمین اجتماعی در سال جاری ۴۵۵ میلیارد تومان برای ارائه خدمات اروتز و پروتز برآورد شده است.

همچنین در سال گذشته ۳۷۰ میلیارد تومان برای این نوع خدمات به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران از سوی سازمان تأمین اجتماعی در راستای حمایت از افراد تحت پوشش هزینه شد.

گسترش خدمات غیرحضوری تأمین ‌اجتماعی به شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده است که افراد نیازمند این نوع خدمات برای درخواست پوشش هزینه‌های اروتز و پروتز نیازی به مراجعه حضوری به شعب این سازمان ندارند و تنها با مراجعه به سامانه es.tamin.ir تقاضای خود را به ثبت می‌رسانند و با درج اطلاعات و شماره حساب بانکی، هزینه بیمه‌ای وسایل کمک‌پزشکی خود را دریافت کنند.

البته در مواردی که پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی نیاز به تایید مرجع پزشکی داشته باشد، تنها یک ‌بار باید به مرکز درمانی مربوطه مراجعه کنند.

کد خبر: 64364

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =