تامین اجتماعی در مسیر بهبود ضریب پشتیبانی

چهارم مهرماه سال جاری، «میرهاشم موسوی» مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: در دولت جدید نه ‌تنها بدهی انباشته سال‌های گذشته سازمان تسویه شد بلکه با حمایت دولت و هدایت رئیس‌جمهوری و مساعدت مجلس، تأمین ‌اجتماعی در ۲ سال و نیم اخیر صرفاً از محل پوشش بیمه‌ای بیمه‌شدگان جدید، ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید داشته تا عملاً تبدیل رویکرد آینده‌سوزی به آینده‌سازی آغاز شود.

به گزارش آتیه آنلاین، به گفته‌ مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی «این سازمان در گذشته برای پرداخت حقوق بازنشستگان در قالب استقراض‌ بی‌رویه از نظام بانکی، درواقع آینده‌فروشی و آینده‌سوزی داشته و ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی سازمان در ابتدای فعالیت این دولت، نتیجه این آینده‌فروشی و آینده‌خواری بود».

موسوی از پرداخت ۱۰۶ هزار میلیارد تومان بدهی بانکی سازمان در دولت جدید –ظرف دو سال اخیر- خبر داده که به نوبه‌ی خود اتفاق بسیار بزرگی‌ست؛ این اقدام توانسته تا اندازه‌ زیادی به حفظ تراز مالی سازمان و جلوگیری از بحران منابع و مصارف کمک کند.

تراز مالی سازمان در دولت سیزدهم، به میزان قابل توجهی افزایش یافته و بدون تردید، بالا رفتن این شاخص به جز تلاش دولت برای پرداخت بدهی‌های خود در دو سال اخیر، دلیل موجه دیگری هم دارد: افزایش ورودی‌های عادی سازمان از طریق افزودن بر نرخ بیمه‌شدگان جدید. در این مدت، با ایجاد فرصت‌های شغلی جدید و با تلاش پیگیر سازمان تامین اجتماعی برای جلوگیری از فرارهای بیمه‌ای کارفرمایان، بیش از ۲ میلیون بیمه شده جدید به خیل بیمه‌شدگان سابق سازمان افزوده شده است.

افزایش نرخ بیمه‌شدگان در ۲.۵ سال اخیر

در هجدهم تیرماه سال جاری، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در ارتباط با نرخ بیمه‌شدگان جدید سازمان گفت: «با همت و تلاش همکاران ما در یک سال گذشته، بالغ بر یک میلیون و ۹۲۰ هزار بیمه شده جدید عضو سازمان تأمین اجتماعی شدند و برآوردهای مالی نشان می‌دهد که ماهانه یک‌هزار میلیارد تومان به دارایی‌های سازمان اضافه خواهد شد».

به این ترتیب، در طول یکسال، نزدیک به ۲ میلیون بیمه شده جدید به مشمولانِ چتر حمایتیِ سازمان تامین اجتماعی افزوده شده‌اند؛ که اگر براساس اعلام مدیرعامل این سازمان، این گروه ماهانه هزار میلیارد تومان به دارایی‌های سازمان بیفزایند، آورده‌ی آن‌ها در طول یکسال ۱۲ هزار میلیارد تومان و در طول دو سال، حداقل ۲۴ هزار میلیارد تومان خواهد بود؛ این رقم، رقم قابل ملاحظه‌ای است و اگر عددِ ۴۹ هزار میلیارد تومان منابع جدید سازمان در طول دو سال و نیمِ اخیر را که میرهاشم موسوی در مهرماه عنوان کرده، مبنا قرار دهیم با یک نسبت‌گیری ساده متوجه می‌شویم که نرخ ورودی‌های جدید سازمان در ۲.۵ سال اخیر، چیزی حدود ۳ میلیون نفر یا حتی بیشتر بوده است.

فواید اجتماعی و اقتصادیِ افزایشِ نرخ بیمه شدگان سازمان تامین اجتماعی، بسیار است؛ در نگاه درون‌سازمانی، ورود بیمه شدگانِ جدید موجب افزایش ورودی‌های سازمان و جلوگیری از بحران ناترازی می‌شود.

فواید بیمه شدگان جدید برای تامین اجتماعی

علی دهقان کیا (رئیس کانون بازنشستگان کارگری شهر تهران) در این رابطه به آتیه‌آنلاین گفت: با ورود بیمه‌شدگان جدید به سازمان، منابع ریالی بیشتری به این صندوق بازنشستگی تزریق می‌شود و هرچه نرخ ورودی‌های ماهانه و منظمِ سازمان افزایش یابد، ضریب پشتیبانی این نهاد بیشتر تقویت می‌شود.

او اضافه کرد: شاخص ضریب پشتیبانیِ یک سازمان‌ بیمه‌گر که معیاری برای تعیینِ نسبت ورودی‌ها به خروجی‌های آن‌ است، میزان توانایی سازمان برای عمل به تعهدات مستمر و ماهانه‌ را نشان می‌دهد. در حال حاضر این شاخص برای تامین اجتماعی با حدود ۴۶ میلیون نفر مشمول در سراسر کشور، کمی بالاتر از عدد ۴ است؛ این در حالیست که تراز واقعی یک صندوق بیمه‌ای نیازمند عدد ۵ برای ضریب پشتیبانی است.

رئیس کانون بازنشستگان تهران اضافه کرد: ۴۹ هزار میلیارد تومان آورده‌ جدید از سوی بیمه‌شدگان جدید، راهکاری برای ارتقای ضریب پشتیبانی تامین اجتماعی و جلوگیری از بحران ناترازی منابع و مصارف این سازمان است.

حق بیمه دریافتی ماهانه، مهم‌ترین راه وصول منابع ریالی سازمان است؛ بنابراین وقتی ۳ میلیون بیمه شده جدید توانسته ۴۹ هزار میلیارد تومان آورده نقدی نصیب سازمان ‌کند، اگر ورودی‌های جدید به ۵ میلیون نفر یا بیشتر برسد، ورودی‌های سازمان با شتاب بیشتری افزایش می‌یابد که البته افزایش نرخ بیمه شدگان جدید تا ۵ میلیون نفر، اصلاً دورنمای دور از دسترسی نیست.

۲۱ مردادماه، مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی در سفر استانی به سمنان گفت: « ما یک فرصتی پیش رو داریم که پنجره فرصت جبران ضریب پشتیبانی سازمان است. در مشاغل رسمی چیزی حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر و مجموعاً بالغ بر ۹ میلیون نفر بیمه‌شده جدید را می‌توانیم در هدفگذاری های خود قرار دهیم و این فرصت کمی نیست».

این فرصت می‌تواند در دو سال آینده به سادگی به واقعیت تبدیل شود؛ در آن زمان افتِ ضریب پشتیبانی سازمان با آورده‌ی ریالی منظم و ماهانه بیمه شدگان جدید به خوبی جبران خواهد شد.

فواید بیمه‌شدگان جدید برای بهبود رفاه اجتماعی

اما افزایش نرخ بیمه شدگان به جز حفظ تعادل تامین اجتماعی، مزایای دیگری هم دارد؛ مزایای که در ابعاد کلان اجتماعی در قالبِ افزایش حمایت‌های اجتماعی از شهروندان و بهبود شاخص‌های رفاه اجتماعی قابل طرح است؛ میرهاشم موسوی در نشست خبری هجدهم تیرماه در این رابطه گفت: « پیش از انقلاب تنها ۲۰ درصد از جامعه ایرانی تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار داشتند اما این در حالی است که در نظام جمهوری اسلامی ایران این رقم به ۷۳ درصد رسیده و این پیشرفت بسیار مطلوبی است».

امروز ۷۳ درصد شهروندان کشور تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی قرار دارند و شکی نیست با هدفگذاری و پیگیری سازمان تامین اجتماعی، بسیار دور نخواهد بود که اهداف غایی سیاست‌های کلی تامین اجتماعی محقق شود: همه شهروندان فارغ از نوع اشتغال و میزان درآمد، تحت پوشش حمایت‌های بیمه‌ای قرار بگیرند و از خدمات درمان و مستمری بازنشستگی بهره‌مند شوند.

کد خبر: 64334

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =