قواعد و چگونگی محاسبه حق بیمه برای کارگران و کارفرمایان

قواعد و میزان حق بیمه معمولاً توسط شرکت‌های بیمه و مقررات قانونی مربوطه تعیین می‌شوند. حق بیمه به عنوان مبلغی است که بیمه‌گذار (فرد یا سازمانی که بیمه می‌خرد) به شرکت بیمه پرداخت می‌کند تا در صورت وقوع خسارت، شرکت بیمه هزینه‌ها و خسارت‌های مربوطه را تحت پوشش قرار دهد.

میزان حق بیمه بستگی به عدة عوامل دارد، از جمله نوع بیمه، میزان پوشش، خطر وقوع خسارت، تاریخچه بیمه‌گذار و سابقه خسارت قبلی، سن، جنسیت و عوامل دیگر. معمولاً شرکت‌های بیمه قواعد خاص خود را برای تعیین حق بیمه و پوشش‌های مختلف اعمال می‌کنند.

در بیمه‌های عمومی مانند بیمه خودرو، بیمه مسکن یا بیمه تجارت، میزان حق بیمه معمولاً براساس ارزش جبران خسارت تعیین می‌شود. به عبارتی دیگر، مالکیت و ارزش مورد بیمه بررسی می‌شود و مبلغ حق بیمه براساس آن تعیین می‌شود. همچنین، عوامل دیگری مانند میزان پوشش و تخفیف‌های احتمالی نیز بر میزان حق بیمه تأثیر می‌گذارند.

قواعد و چگونگی محاسبه حق بیمه برای کارگران و کارفرمایان

دو ماه است با ۴ نفر کارگر، مزرعه پرورش بوقلمون راه‌اندازی کرده‌ام، آیا کارگران من مشمول بیمه تأمین اجتماعی هستند ، میزان حق بیمه و دستمزد روزانه آن‌ها چقدر است؟

پرورش و نگهداری دام و ماکیان جزء کارگاه‌های مشمول قانون تأمین اجتماعی است . همچنین این نوع فعالیت جزء فهرست کارگاه‌هایی است که تا ۵ نفر کارگر از ۲۰ درصد سهم کارفرما معاف است (به شرطی که حق بیمه هرماه تا آخرین روز دو ماه بعدی پرداخت شود )؛ به عبارتی نرخ حق بیمه کارگاه شما ۱۰ درصد است ( ۷ درصد سهم بیمه‌شده و۳ درصد بیمه بیکاری به عهده کارفرما) و حداقل دستمزد روزانه هر کارگردر سال ۱۴۰۲ مبلغ یک‌میلیون و ۷۶۹ هزارو ۴۲۸ ریال و حداکثر تا ۷ برابر حداقل دستمزد ، و کارفرما در لیست های ماهیانه علاوه بردستمزد روزانه ، باید مبلغ ۱۱ میلیون ریال بابت مزایای رفاهی و انگیزه‌ای و ۹ میلیون ریال نیز بابت حق مسکن درج کرده و از این ارقام پرداختی به کارگر، ۱۰ درصد حق بیمه کسر و به‌حساب سازمان تأمین اجتماعی واریز شود. ضمناً اگر کارگران در ساعات غیرموظف اضافه‌کاری انجام دهند، مبلغ اضافه‌کاری نیز مشمول کسر حق بیمه است.

عضو هیئت ‌مدیره شرکت ساختمانی هستم. در رابطه با قرارداد منعقده با واگذارنده کار جهت ساخت یک ساختمان اداری‌، شرکت من را به سرپرستی پروژه انتخاب کرده است. آیا امکان دارد نام من نیز همراه با سایر کارکنان شاغل در قرارداد در لیست ارسالی به سازمان تأمین اجتماعی قیدشده و حق بیمه آن پرداخت شود؟

بله. در قراردادهایی که یک نفر از مدیران‌، شرکاء یا اعضای هیئت‌مدیره به‌عنوان مسئول یا سرپرست پروژه در پیمان اشتغال به کار داشته باشد به شرطی که از بابت این مسئولیت مزد و حقوق دریافت کند با تأیید موضوع توسط واگذارنده کار، ارسال صورت‌مزد و حقوق و پرداخت حق بیمه او همراه با سایر کارکنان شاغل در پروژه بلامانع است.

در مؤسسه حمل‌ونقل بار و کالای بین‌شهری‌، یکی از رانندگانی که حق بیمه خود را بر اساس قانون بیمه رانندگان رأساً پرداخت می‌کند قرار است برای مدتی کوتاه در این مؤسسه شاغل شود، سؤال این است با توجه به اینکه او بیمه رانندگان است‌، مؤسسه مجاز است برای او حق بیمه پرداخت نکند؟

خیر؛ رانندگانی که بر اساس قانون بیمه اجتماعی رانندگان برون‌شهری و درون‌شهری حق بیمه خود را پرداخت می‌کنند اگرراننده بین شهری در کارگاه‌ها و مؤسسات مشمول قانون تأمین اجتماعی اشتغال داشته و از کارفرما مزد و حقوق دریافت کنند از شمول قانون بیمه رانندگان خارج بوده و کارفرما مکلف است طبق مواد (۲۸) و (۳۶) قانون تأمین اجتماعی و با رعایت ماده (۳۹) قانون‌، همراه با سایر کارکنان مؤسسه‌، ضمن ارسال صورت ‌مزد و حقوق راننده شاغل موردنظر به سازمان تأمین اجتماعی، نسبت به پرداخت حق بیمه او اقدام کند.

اخیراً شرکت تولید مواد شوینده راه‌اندازی کرده‌ایم و حق بیمه کارکنان شرکت به‌طور مرتب پرداخت می‌شود. طبق ماده (۴۷) قانون کار مزایایی تحت عناوین پاداش بهره‌وری و افزایش تولید (به‌صورت غیرمستمر) به کارکنان پرداخت می‌شود. آیا این موارد نیز مشمول کسر حق بیمه هستند؟

کلیه حقوق و مزایای پرداختی به بیمه‌شدگان به‌استثناء موارد زیرمشمول کسر حق بیمه هستند: ۱- بازخرید ایام مرخصی ۲- عیدی سالیانه ۳- پاداش بهره‌وری و افزایش تولید (مثل شرکت شما) ۴- پرداخت‌هایی که با عناوین زادروز و اعیاد و مناسبت‌ها پرداخت می‌شود ۵- پرداخت کمک‌هزینه مسکن و خواربار در ایام بیماری بیمه‌شده ۶- هزینه سفر و فوق‌العاده مأموریت با داشتن حکم مأموریت ۷- حق شیر وحق تضمین (کسر صندوق) ۸- خسارات اخراج و مزایای پایان کار (حق سنوات).۸ –پاداش نهضت سوادآموزی ۹ –کمک هزینه عائله مندی (حق اولاد)

ارسال لیست و پرداخت حق بیمه شرکت تولیدی ما در سه ماه آخر سال۱۴۰۱ به علت مشکلات مالی شرکت، صورت نگرفته است. با توجه به اینکه شرکت دارای شخصیت حقوقی است و دفاتر قانونی دارد و حقوق و مزایای کارکنان در سه ماه آخر سال۱۴۰۱ در دفاتر رسمی ‌ثبت‌شده، آیا بر اساس (بخشنامه مربوط به ادعای اشتغال افراد در کارگاه‌ها) جهت احراز سوابق حق بیمه های پرداخت‌نشده کارکنان این شرکت‌، راهکاری وجود دارد؟

در یکی از بندهای بخشنامه جدید مربوط به «ادعای سوابق انفرادی بیمه‌شدگان» اعلام شد که اگر برخی از کارفرمایان صورت مزد و حقوق کارکنان خود را برخلاف مواد (۳۶) و (۳۹) قانون تأمین اجتماعی در مهلت مقرر ارسال و پرداخت نکرده باشند، رسیدگی به ادعای سوابق بیمه‌شدگان به‌صورت گروهی نیز پیش‌بینی شده است. در این ارتباط شرکت‌های با شخصیت حقوقی که دارای دفاتر قانونی معتبر هستند چنانچه مدعی عدم پرداخت حق بیمه چند نفر از پرسنل خود که مربوط به ۱۲ ماه قبل از ماه جاری باشد و شرکت در زمان درخواست بررسی سوابق‌، دایر و فعال است (مثل شرکت شما)، کارفرما می‌تواند با مراجعه به شعبه مربوطه تأمین اجتماعی و تکمیل فرم مخصوص ادعای سوابق گروهی و ارائه فهرست اسامی ‌افرادی که لیست و حق بیمه آن‌ها در دوره موردنظر به سازمان تأمین اجتماعی ارسال نشده شامل نام‌، نام خانوادگی‌، کد ملی‌، شماره بیمه‌شده‌، شغل و میزان حقوق و مزایا، متعاقباً موضوع ادعای کارفرما در کمیته بررسی احتساب سوابق بیمه‌شدگان در شعبه تأمین اجتماعی مورد رسیدگی قرار گرفته و در صورت تأیید موضوع جهت اظهارنظر نهایی به اداره‌ کل استان مربوطه ارسال می‌شود. اگر در کمیته احتساب سوابق استان نیز مورد تأیید قرار گیرد، میزان بدهی دوره مورد ادعا، توسط شعبه محاسبه و به کارفرما ابلاغ شده و بعد از پرداخت و قطعی شدن بدهی‌، سوابق موردنظر برای بیمه‌شدگان در سیستم تأمین اجتماعی ذخیره می‌شود. لازم به یادآوری است در صورت عدم‌تأیید سوابق در کمیته شعبه‌، کارفرما می‌تواند ظرف ۲۰ روز اعتراض خود را جهت طرح در کمیته استان ارائه کند. همچنین بررسی سوابق افرادی که نام آن‌ها در لیست‌های قبل و بعد موجود نباشد و یا در صورت احراز سوابق‌، بیمه‌شده حائز شرایط تعهدات بلندمدت شود. در این حالت لازم است سوابق بیمه‌شدگان به‌صورت ضوابط ادعای انفرادی بیمه‌شده رسیدگی شده و عنداللزوم در کمیته استانی و ستادی بررسی شود.

قواعد و چگونگی محاسبه حق بیمه برای کارگران و کارفرمایان

اخیراً در کرج کارگاه ساخت کابینت آشپزخانه با در چوبی و بدنه فلزی دایر کرده‌ام و چهار نفر کارگر نقاش‌، جوشکار درجه یک‌، نصاب و کارگر ساده دارم‌. سؤالم این است که نرخ حق بیمه کارگاه ما چقدر است؟ همچنین دستمزد مشمول کسر حق بیمه کارگران به چه میزان است؟

کارگاه‌های کابینت‌سازی تا پنج نفر کارگر (مثل کارگاه شما) مشمول تخفیف حق بیمه سهم کارفرما به میزان ۲۰ درصد هستند. به عبارتی نرخ حق بیمه ۱۰ درصد است (هفت درصد حق بیمه سهم کارگر و سه درصد بیمه بیکاری به عهده کارفرما)‌، کارگاه‌های کابینت‌سازی مانند بعضی از صنوف دیگر دارای دستمزد مقطوع هستند، و در سال ۱۴۰۲ دستمزد مقطوع در شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفرجمعیت (مثل کرج) برای نقاش و جوشکار درجه یک دستمزد روزانه معادل ۶/۱ برابر حداقل دستمزد و به میزان ۲ میلیون و ۸۳۱ هزارو ۹۰ ریال‌، دستمزد روزانه نصاب معادل ۳/۱برابر حداقل دستمزد وبه میزان دو میلیون و ۳۰۰ هزار و ۳۰۰ ریال‌، و دستمزد روزانه کارگر ساده طبق حداقل دستمزد وبه میزان یک میلیون و ۷۶۹ هزارو ۴۲۸ ریال است همچنین غیر از دستمزد روزانه باید در لیست های ارسالی برای هر بیمه شده ماهیانه مبلغ ۱۱ میلیون ریال بابت مزایای انگیزه ای و رفاهی و مبلغ ۹ میلیون ریال بابت حق مسکن درج شده و از آنها به میزان ۱۰ درصد حق بیمه کسر گردد.

دو ماه است شرکت استارتاپی و با فعالیت کسب وکارفضای مجازی راه‌اندازی کرده‌ایم و تصمیم داریم پرسنل خودرا بیمه کنیم، شرایط و نرخ حق بیمه به چه میزان است؟

ابتدا لازم است مدیر عامل شرکت با همراه داشتن اساسنامه شرکت، آگهی روزنامه رسمی‌کشور در خصوص ثبت شرکت، اجاره نامه یا سند مالکیت محل فعالیت شرکت و مجوز فعالیت اخذ شده از مراجع مربوطه، جهت تشکیل پرونده مطالباتی به شعبه تأمین‌اجتماعی که شرکت در حوزه عملکرد آن شعبه قراردارد مراجعه و نسبت به تکمیل فرم‌های هویتی برای پروند مطالباتی و ثبت تلفن همراه و ایمیل مدیر عامل یا صاحبان امضای شرکت درسیستم تأمین‌اجتماعی و اخذ رمز عبور جهت روئیت احکام مطالباتی تأمین‌اجتماعی و ارسال لیست‌های بیمه بصورت اینترنتی اقدام کند . در سال ۱۴۰۲ دستمزد روزانه که باید برای بیمه شدگان در لیست ها منظور شود از حداقل دستمزد به میزان یک میلیون و ۷۶۹ هزارو ۴۲۸ ریال تا حداکثر ۷ برابر حد اقل دستمزد است و غیر از دستمزد روزانه باید ماهیانه مبلغ ۱۱ میلیون ریال بابت مزایای رفاهی و انگیزه ای و مبلغ ۹ میلیون ریال نیز به عنوان حق مسکن در لیست ها درج شده و ازآنها ۳۰جمعا درصد حق بیمه ( ۷ درصد سهم بیمه شده و ۲۰ درصد سهم کارفرما و ۳درصد بیمه بیکار ی به عهده کارفرما ) کسر گردد . ضمنا طبق ماده ( ۳۹ ) قانون تأمین‌اجتماعی مهلت ارسال لیست و پرداخت حق بیمه هرماه تا آخرین روز ماه بعدی است البته اگر افرادی از پرسنل شرکت بصورت دورکاری انجام و ظیفه می کنند و برای آن ها نیز لیست وحق بیمه پرداخت میشود لازم است موقع مراجعه بازرس تأمین‌اجتماعی جهت صورت برداری از پرسنل شاغل ، ضمن ارائه مدارک مربوطه به پرسنل دورکار با بازرس سازمان تأمین‌اجتماعی جهت تایید دور کاری آن ها همکاری لازم را بعمل آورید.

کارفرمای کارگاه کلیشه‌سازی و لیتوگرافی هستم. یک ماه است با پنج نفر پرسنل با عناوین شغلی کلیشه‌ساز، عکاس‌، مونتاژکار، کنتاک‌کار و رتوش‌کار، فعالیت می‌کنم (یکی از این پنج نفر نیز جانباز است)؛ چون تصمیم به بیمه کردن کارگران دارم، نرخ حق بیمه و میزان دستمزد آنها چقدر است‌؟

کارگاه‌های چاپخانه که کلیشه‌سازی و لیتوگرافی نیز از زیرشاخه آن محسوب می‌شود جزء صنوفی به شمار می‌آیند که کارفرما تا پنج نفر کارگر از ۲۰ درصد حق بیمه سهم کارفرما معاف است و باید هفت درصد سهم بیمه‌شده (جانبازان شاغل با هر درجه جانبازی با معرفی بنیاد شهید و امور ایثارگران از هفت درصد سهم بیمه‌ شده معاف هستند) و سه درصد بیمه بیکاری جمعاً ۱۰ درصد حق بیمه هر ماه تا آخرین روز دو ماه بعد پرداخت شود. ضمناً چون کارگاه های کلیشه سازی و لیتوگرافی دارای دستمزد مقطوع هستند ، در سال ۱۴۰۲ در شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت دستمزد مقطوع روزانه کلیشه‌ساز معادل ۳/۱ برابر حداقل دستمزد وبه میزان دو میلیون و ۳۰۰ هزارو ۳۰۰ ریال و عکاس و مونتاژکار و رتوش کار معادل ۴/۱ برابر حداقل دستمزد و به میزان دو میلیون و ۴۷۷ هزارو ۲۰۰ ریال و در شهر های کمتر از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب مبلغ دو میلیون و ۱۲۳ هزارو دو میلیون و ۳۰۰ هزارو ۳۰۰ ریال است و غیر از دستمزد های روزانه باید ماهیانه مبلغ ۱۱ میلیون ریال بابت مزایای رفاهی و انگیزه ای و مبلغ ۹ میلیون ریال بابت حق مسکن در لیست ها قید شده و از این ارقام طبق توضیحات بالا حق بیمه کسر شود.

چند روزی است یک کارگاه ریخته‌گری چدن ریز را راه‌اندازی کرده‌ام و سه نفر کارگر قالب‌گیر و کوره‌دار و وردست دارم. قصد دارم آنها را بیمه کنم‌، میزان دستمزد روزانه و نرخ حق بیمه آنها چقدر است‌؟

کارگاه‌های ریخته‌گری جزء صنوفی هستند که کارگران آن دستمزد مقطوع دارند. بدین صورت که در سال ۱۴۰۲ در شهرهای دارای جمعیت کمتر ۵۰۰ هزار نفر، دستمزد روزانه قالب‌گیر معادل ۲۵/۱ برابر حداقل دستمزد و به میزان دو میلیون و ۲۱۱ هزارو ۷۹۰ ریال و دستمزد روزانه کوره دار معادل ۱۵/۱برابر حداقل دستمزد و به میزان ۲ مییلیون و ۳۴ هزارو ۸۴۰ ریال و دستمزد روزانه وردست و پادو معادل ۱/۱ برابر حداقل دستمزد و به میزان یک میلیون و ۹۴۶ هزارو ۳۷۰ ریال است و در شهرهای بیش از ۵۰۰ هزار نفر جمعیت به ترتیب مبلغ دو میلیون و ۳۸۸ هزارو ۷۳۰ ریال و مبلغ دو میلیون ۲۱۱ هزارو ۷۹۰ ریال و مبلغ دو میلیون ۳۴ هزارو ۸۴۰ ریال میباشد ، همانطوریکه در پاسخ سوال های بالا اشاره شده است ، غیر از دستمزد روزانه باید برای همه بیمه شدگان بصورت ماهیانه مبلغ ۱۱ میلیون ریال بابت مزایای رفاهی و انگیزه ای و مبلغ ۹ میلیون ریال بابت حق مسکن در لیست ها قید گردد ضمناًریخته‌گری جزء مشاغلی است که کارفرما تا پنج نفر کارگر از حق بیمه ۲۰ درصد سهم کارفرمایی معاف است به عبارتی نرخ حق بیمه ۱۰ درصد است ( ۷ درصد سهم بیمه شده و ۳ درصد بیمه بیکاری به شرطی که ارسال لیست و پرداخت حق بیمه هر ماه حداکثر تا دو ماه بعد پرداخت شود.

کد خبر: 64145

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =