بانک رفاه کارگران سرمایه‌ای ارزشمند برای کارگران و بیمه‌شدگان

بانک رفاه کارگران که در راستای اجرای تبصره ماده ۳۹ قانون بودجه سال ۱۳۳۸ کشور و ماده ۳۸ سازمان بیمه‌های اجتماعی برای سرمایه‌گذاری و بهره‌برداری از وجوه بیمه کارگران و اهدافی همچون کمک به تأمین رفاه و ایجاد تسهیلات لازم برای رفع نیازمندی‌های طبقه کارگر روز ۲۷ مرداد سال ۱۳۳۹ تشکیل شده است اکنون به عنوان سرمایه‌ای عظیم و ارزشمند برای بیمه‌شدگان و کارگران تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود.

به گزارش آتیه آنلاین، بانک رفاه کارگران به همین منظور فعالیت رسمی خود را با افتتاح شعبه مرکزی در تهران و اصفهان در روز ششم فروردین سال ۱۳۴۰ با سرمایه اولیه ۴۰۰ میلیون ریال با تأمین آن از سوی سازمان تأمین اجتماعی آغاز کرد.

اکنون این بانک تحت عنوان یک بانک تجاری شناخته شده و با بیش از ۶۲ سال تجربه، ۱۰ هزار و ۴۸۳ نیرو شامل یک هزار و ۸۸۳ نفر زن و هشت هزار و ۶۰۰ مرد، یک هزار و ۱۵ شعبه در سراسر کشور دارد. میزان تحصیلات کارکنان بانک رفاه کارگران از گروه‌های زیردیپلم تا دکتری هستند که پنج هزار و ۲۱۶ نفر از این نیروها دارندگان مدرک لیسانس با بیشترین جامعه آماری و ۵۶ نفر با کمترین جامعه آماری، دارندگان مدرک دکترا در این بانک را شامل می‌شوند.

همچنین اساسنامه جدید این بانک در مهرماه ۱۳۹۰ توسط شورای پول و اعتبار مصوب شد و روز بیستم خرداد سال ۱۳۹۱ با ثبت این سامانه در اداره ثبت شرکت‌ها و موسسات غیرتجاری، بانک رفاه کارگران به صورت رسمی خصوصی شد و سرمایه بانک از ۸۹۵ میلیارد ریال به چهار هزار میلیارد ریال رسید. با این اقدام در راستای افزایش سرمایه و از محل تجدید دارایی‌ها به ۱۰ هزار میلیارد ریال، زمینه برای افزایش فعالیت‌ها و خدمات مطلوب‌تر از طریق یک هزار و ۳۰۰ شعبه و واحدهای خدماتی فراهم شده است.

ضرورت حفظ و ارتقاء ذخایر بیمه‌ای در بانک رفاه کارگران

با توجه به اینکه بانک رفاه کارگران به عنوان یک بانک خصوصی و غیردولتی به عنوان یکی از سرمایه‌های عظیم جامعه کارگران و بیمه‌شدگان سازمان تأمین اجتماعی محسوب می‌شود، مدت‌هاست درباره واگذاری این بانک بحث‌ها و موضوعاتی مطرح است که مورد مخالفت بسیاری از کارشناسان و فعالان حوزه تأمین اجتماعی قرار گرفته است.

اخیرا نیز کانون عالی کارمندان بازنشسته سازمان تأمین اجتماعی در نامه‌ای به مجلس شورای اسلامی تأکید کرده‌ است که این بانک غیردولتی است و نباید واگذار شود. زیرا مفهوم غیردولتی در تأمین اجتماعی به دلیل متکی نبودن به منابع مالی از خارج، صددرصد واقعی است و از منابع داخلی خود اداره می‌شود.

با توجه به اینکه در راستای اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و سایر قوانین و مقررات تلقی دولتی بودن به بانک رفاه کارگران باعث شده این بانک که متعلق به ذینفعان سازمان تأمین اجتماعی است، مکلف به واگذاری ۶۷ درصد سهام به اشخاص حقیقی و حقوقی شود، در حالی که سهام این بانک مشمول دولتی نمی‌شود.

همچنین با توجه به بند سه سیاست‌های کلی تأمین اجتماعی مبنی بر «پایبندی به حقوق و رعایت تعهدات بین‌نسلی و عدم تحمیل طرح‌های فاقد تضمین مالی بین نسلی، تأمین منابع پایدار، رعایت محاسبات بیمه‌ای و تعادل بین منابع و مصارف و حفظ و ارتقاء ارزش ذخایر سازمان‌ها و صندوق‌های بیمه‌گر اجتماعی به عنوان اموال متعلّق حق مردم با تأکید بر امانت‌داری، امنیت، سودآوری و شفافیت با ایجاد ساز و کار لازم» و با توجه به تداوم خدمات‌رسانی به بیمه‌شدگان و مستمری‌بگیران مشمول تأمین اجتماعی و ضرورت حفظ و ارتقاء ذخایر بیمه‌ای، باید این سازمان بیمه‌ای مجاز به حفظ کل سهام بانک رفاه کارگران باشد.

بانک رفاه متعلق به جامعه کارگری و بیمه‌شدگان است

علی دهقان‌کیا، رئیس کانون بازنشستگان تأمین اجتماعی تهران پیشتر در گفت‌وگو با آتیه آنلاین درباره بانک رفاه کارگران گفت: بر اساس دستور مجلس شورای اسلامی قرار است تا پایان سال‌جاری تمام سهام این بانک به سازمان تأمین اجتماعی واگذار شود. البته به دنبال تصمیم‌سازی و برنامه‌ریزی درباره واگذاری کامل سهام بانک به تأمین اجتماعی، این بانک متعلق به جامعه کارگری و بیمه‌شدگان این سازمان است.

او با تاکید بر مخالفت جامعه کارگران و بازنشستگان با واگذاری سهام بانک رفاه، اموال و دارایی‌های در اختیار این بانک را متعلق به مردم، بیمه‌شدگان و حق‌الناس دانست و افزود: به‌روزرسانی ذخایر بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی توسط بانک رفاه کارگران صورت می‌گیرد. همچنین تاسیس بانک رفاه کارگران با هدف سرمایه‌گذاری اموال و ذخایر بیمه‌شدگان بوده و این بانک سرمایه بین نسلی تأمین اجتماعی و منبع سرمایه‌گذاری سازمان به شمار می‌رود.

دهقان‌کیا با تاکید بر هدف چابک‌سازی نهاد دولت از طریق واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و اشاره به طرح واگذاری ۶۷ درصد از سهام بانک رفاه در برنامه پنجم توسعه، این اقدام را دارای تبعاتی دانست و ادامه داد: برخی قوانین و مقررات نامتوازن حوزه رفاه و تأمین اجتماعی، شرایط سختی برای راهبری این حوزه موجب شده است.

او با اشاره به اینکه سرمایه بانک رفاه کارگران به عنوان یکی از ذخائر جامعه تحت پوشش تأمین اجتماعی، بخشی از منابع سازمان به شمار می‌رود، افزود: در رای سال ۱۳۸۹ دیوان عدالت اداری درباره واگذاری‌های اصل ۴۴ قانون اساسی و مشمولیت بانک رفاه کارگران در این موضوع، واژه «بانک همه» به «بانک رفاه کارگران» برگردانده و ۹۷.۳ سهام این بانک نیز مربوط به سازمان تأمین‌اجتماعی تشخیص داده شد.

اکنون با توجه به اینکه بانک رفاه به عنوان یکی از سرمایه‌های ارزشمند بیمه‌شدگان، مستمری‌بگیران و جامعه کارگری محسوب می‌شود، انتظار این جامعه تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی واگذاری همه سهام این بانک به این نهاد بیمه‌ای با حدود ۴۷ میلیون بیمه‌شده تحت پوشش است زیرا این سازمان از منابع دولتی برای اجرای تعهدات کوتاه‌مدت و بلندمدت خود با رقم ۴۶۰ هزار میلیارد تومان در سال استفاده نمی‌کند.

کد خبر: 64074

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =