جنگ مواد معدنی بین چین و کشورهای توسعه‌یافته

چین کنترل صادرات بر ۲ فلز مورد استفاده در دستگاه‌های الکترونیکی و پنل‌های خورشیدی را اعمال می‌کند. چین حدود ۸۰ درصد از گالیوم جهان و حدود ۶۰ درصد ژرمانیوم را تولید می‌کند، طبق داده‌های گمرک چین که روز چهارشنبه منتشر شد، این کشور هیچ یک از این عناصر را در ماه گذشته و در بازارهای بین المللی نفروخته است.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ دولت چین اعلام کرده است که خریداران دو فلز پر کاربرد و مورد استفاده در تراشه‌های کامپیوتری و پنل‌های خورشیدی باید از اول ماه اوت برای صدور مجوز اقدام کنند. همچنین این فلزات کمیاب، یعنی «گالیوم و ژرمانیوم» در کاربردهای نظامی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ایالات متحده چندین سال است که مجموعه‌ای از محدودیت‌های تجاری را برای محدود کردن دسترسی چین به فناوری «نیمه هادی» اعمال کرده است. وزارت بازرگانی چین در بیانیه‌ای اعلام کرد که کنترل‌های جدید بر صادرات فلزات برای حفظ منافع ملی چین است.

به نظر می‌رسد این کنترل‌های اعمال شده از طرف چین نه نوعی ممنوعیت بلکه نوعی تلافی و جبران خسارت در برابر تحریم‌های آمریکایی باشد.

این سناریویی است که ایالات‌ متحده و کشورهای متحد آن مدت‌ها نگران آن بودند. این نگرانی نه فقط برای این دو فلز نسبتاً مهم، بلکه برای بسیاری از مواد معدنی که به میزان زیاد در چین تولید و فرآوری می‌شوند نیز صادق است.

بر اساس اعلام اتحادیه مواد معدنی خام، چین ۶۰ درصد ژرمانیوم و ۸۰ درصد گالیم جهان را تولید می‌کند. همچنین این کشور بر زنجیره تامین مواد معدنی کمیاب خاک، که در بسیاری از محصولات تکنولوژی پیشرفته همچون لیتیوم، کبالت و گرافیت مورد استفاده در باتری‌ها تسلط دارد.

این اقدام پکن اندکی قبل از سفر «جانت یلن»، وزیر خزانه‌داری آمریکا به چین صورت می‌گیرد. روابط بین ایالات متحده و چین در خنثی‌ترین تعریف ممکن، پرتنش است. تجارت، به ویژه در مورد فلزات نیمه هادی و مواد خام نقطه تنش ویژه‌ای میان ایالات متحده و چین است.

هم کاخ سفید و هم اکثریت قاطع کنگره، تسلط چین بر زنجیره‌های تامین مواد معدنی را رقابتی اقتصادی و تهدیدی امنیتی برای آمریکا می‌دانند.

ایالات متحده با استناد به امنیت ملی خود، محدودیت‌های صادراتی را بر تجهیزات تولید نیمه هادی اعمال کرده است. همچنین اخیراً کشور هلند نیز تحت فشار ایالات متحده، چنین سیاستی را در قبال چین اتخاذ کرده است.

کد خبر: 64023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 4 =