گزارشی از آخرین وضعیت پرداخت وام ازدواج

گلایه‌هایی که از ایجاد صف برای دریافت وام ازدواج صورت گرفته بود باعث شد تیر ماه سال جاری رییس جمهور در نامه‌ای به رئیس‌کل بانک مرکزی، دستورات پنج‌گانه دریافت و پرداخت وام ازدواج را ابلاغ کند تا صف وام ازدواج تا پایان تابستان صفر شود.

به گزارش آتیه‌آنلاین، سیاست بانک‌ها در پرداخت تسهیلات انقباضی است؛ این نکته‌ای است که طی سال‌های اخیر از سوی بسیاری از افرادی که قصد دریافت وام‌های بانکی را دارند مطرح می‌شود و از سختگیری بانک‌ها در پرداخت وام گلایه می‌شود؛ حال چه این وام کلان و مربوط به بخش صنعتی باشد چه مقدار آن کمتر و مربوط به مواردی مانند ودیعه مسکن، خرید کالا، خرید اتومبیل یا وام ازدواج باشد.

بر همین اساس در زمینه وام ازدواج نیز مدتی بود شاهد تشکیل صف‌های طولانی بودیم و زوج‌های جوان برای بهره‌مندی از این تسهیلات با چالش‌ها و کندی‌هایی مواجه بودند. اما در نهایت شرایط موجود موجب شد رئیس دولت به این مسئله ورود کرده و تیر ماه سال جاری دستوراتی پنج‌گانه در زمینه دریافت و پرداخت وام ابلاغ کند تا بدین‌ترتیب شاید با حکم حکومتی دسترسی به این تسهیلات برای متقاضیان ساده‌تر شود.

در این میان با توجه به قانون جوانی جمعیت، ابراهیم رئیسی توجهی ویژه به تسهیلات ازدواج نشان داده و بر لزوم تسهیل شرایط دریافت این وام تاکید کرده و متذکر شد که زمان معرفی به شعب باید ۱۵ روز باشد، شعب سخت‌گیری در تضامین نداشته باشند چراکه در غیر این صورت مدیران متخلف پیگیری می‌شوند.

برای وام ازدواج چند ضامن لازم است؟

در این مدت یکی از دشواری‌های پیش روی متقاضیان وام ازدواج بحث ضمانت بازپرداخت آن بود که در این زمینه نیز بر لزوم همکاری بانک‌ها تاکید و اعلام شده است: طبق قانون نباید بانک‌ها بیش از یک ضامن برای وام ازدواج بخواهند

مهدی صحابی، مدیر اعتبارات بانک مرکزی به تازگی در یک برنامه تلویزیونی بر این نکته تاکید کرده و گفته است: برخی از شعب به هنگام پرداخت وام ازدواج دو ضامن می‌خواستند که با رؤسای این شعب برخورد شده و در برخی موارد حتی تعدادی از آنها را برکنار کردیم.

وی در عین حال خطاب به مردم اعلام کرد که اگر شعبه بانکی برای پرداخت تسهیلات ازدواج بیش از یک ضامن درخواست کرد، متقاضی این تخلف را به سامانه ۲۷۰۶ بانک مرکزی اعلام کند.

طبق آخرین آمارهای منتشر شده، از ابتدای سال جاری تاکنون تسهیلات پرداختی ازدواج به ارزش ۷۸ هزار میلیارد تومان به ۳۸۵ هزار نفر پرداخت شده که این درحالیست که کل سهمیه شبکه بانکی برای وام ازدواج تا آخر سال ۱۴۴ هزار میلیارد تومان است.

نکته دیگر آنکه سهمیه بانک‌ها هر دو هفته یکبار از سوی بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام می‌شود و به گفته مدیر اعتبارات بانک مرکزی، پیگیری‌های میدانی نیز انجام می‌شود تا در این زمینه بسته نظارتی بانک مرکزی اجرا شود.

بر این اساس طبق آنچه اعلام شده تا تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال جاری نسبت به ۲۰ ‌خرداد ماه، پرداخت وام‌ها از نظر مبلغ ۲۱۰ درصد و از نظر تعداد ۱۸۹ درصد افزایش پیدا کرده است، چراکه اواخر خرداد و اوایل تیرماه حدود ۴۱۴ هزار متقاضی دریافت این تسهیلات در صف بودند اما بعد از دستور رئیس‌جمهور مبنی بر تسهیل شرایط بانک‌ها در پرداخت وام ازدواج، تعداد بیشتری ثبت‌نام کردند و ۱۰۰ هزار نفر از تعداد افراد متقاضی در صف کاهش پیدا کرد و صف دریافت وام به مرور رو به کاهش است.

البته با این حال گویا صفر شدن صف وام ازدواج به این راحتی‌ها هم نیست چراکه مدیر اعتبارات بانک مرکزی در این باره تاکید دارد که هم منابع بانک‌ها و هم افراد متقاضی وام ازدواج هر دو یک جریان سیار است و مرتب تغییر پیدا می‌کند و در عین حال که وام‌ها مرتب پرداخت می‌شود اما ثبت‌نام‌های جدید هم مرتب انجام می‌شود و ما نمی‌توانیم به متقاضیان بگوییم فعلا ثبت‌نام نکنید تا صف متقاضیان به صفر برسد.

به گفته صحابی ۱۳۷ هزار میلیارد تومان منابع برای پرداخت وام ازدواج مورد نیاز است که قرار است تا آخر سال ۱۴۴ هزار میلیارد تومان توسط شبکه بانکی جذب و پرداخت شود که تا آخر سال این سهمیه حتما محقق خواهد شد.

گلایه‌های نمایندگان مجلس از عدم پرداخت وام ازدواج

البته اگرچه طی ماه‌های گذشته تلاش‌هایی در راستای تسریع عملیات پرداخت وام ازدواج صورت گرفته اما همچنان در این باره انتقاداتی از سوی مردم و نمایندگان مجلس مطرح است. فتح الله توسلی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس از جمله نمایندگانی است که طی روزهای گذشته نسبت به عملکرد بانک‌ها در پرداخت تسهیلات ازدواج انتقاد و عنوان کرده که بانک‌ها از پرداخت وام‌های خرد بیماران صعب‌العلاج و ازدواج پرهیز می‌کنند.

احمد محرم‌زاده، نماینده اهر و هریس نیز از دیگر بهارستان‌نشینانی است که به انتقاد از روند پرداخت تسهیلات بانکی به جوانان پرداخته و گفته است: طبق قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت باید به زوجین جوان وام پرداخت شود، اما بانک‌ها به زوج‌های جوان تسهیلات پرداخت نمی‌کنند.

کد خبر: 63828

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =