دست‌کم ۱۰ هزار نفر در لیبی ناپدید شدند

وضعیت «درنا»، شهر بندری لیبی که در آخر هفته دو سد در آن فرو ریخت، «فاجعه‌ای فراتر از درک» توصیف شده است. اکنون بنابر گزارشات صلیب سرخ و مقامات محلی حداقل ۱۰۰۰۰ نفر پس از سیل ویرانگر مفقود شده‌اند. به گفته شاهدان اجساد زیادی در همه جا پراکنده است. هنوز میزان کامل تلفات برآورد نشده است اما گمانه‌ها از کشته شدن نزدیک به ده هزار نفر در این فاجعه حکایت دارد.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از گاردین؛ چند روز پس از فروریختن دو سد در روز یکشنبه، هنوز ابعاد فاجعه سیل در لیبی مشخص نیست. یک مقام محلی شامگاه سه‌شنبه تأیید کرد که تعداد کشته‌شدگان اکنون از ۵۳۰۰ نفر فراتر رفته است.

صلیب سرخ اعلام کرده است که در همین آخر هفته دست کم ۱۰۰۰۰ نفر پس از سیل فاجعه بار در شهر بندری «درنا» ناپدید شده‌اند. همچنین مقامات محلی هشدار داده‌اند که بسیاری از افرادی گم شده احتمالاً جان باخته‌اند.

سیل خروشان آب گل و لای قهوه‌ای چندین پل بزرگ را با خود برد، در حالی که بسیاری از ساختمان‌های چند طبقه شهر در حاشیه بستر رودخانه فرو ریختند. «طارق الخراز»، نماینده دولت شرق لیبی، گفت که کل محل‌ها را آب فرا گرفته است و اجساد بسیاری به دریا کشیده شدند.

این شهر با ۹۰۰۰۰ نفر جمعیت توسط «وادی درنا»، رودخانه‌ای فصلی که از ارتفاعات جنوب لیبی جریان سرچشمه می‌گیرد، به دو نیم تقسیم شده است و معمولاً این وظیفه سدهاست که از این شهر در برابر سیل محافظت کنند. تصاویر ماهواره‌ای میزان تخریب شدید پس از فروریختن یکی از سدها در روز یکشنبه را نشان می‌دهد.

به گفته یکی از بازماندگان صدها جسد در گورستان‌ها انباشته شدند که بازماندگان کمی قادر به شناسایی آنها بودند. به گفته «خراز»، انتظار می‌رود تعداد کشته‌شدگان به بیش از ۱۰۰۰۰ نفر برسد، رقمی که توسط فدراسیون بین‌المللی صلیب سرخ و جمعیت‌های هلال احمر نیز نقل شده است.

«هیچم چکیوات»، وزیر هوانوردی غیرنظامی لیبی گفت: «بسیاری از کشته‌شدگان در جایی که آب آنها را رها کرده است، باقی مانده‌اند. جسدها در همه جا هستند؛ در دریا، در دره‌ها، زیر ساختمان‌ها، مردگان در همه جا خوابیده‌اند». به گفته‌ او بدون اغراق ۲۵ درصد شهر ناپدید شده و بسیاری از ساختمان‌ها فرو ریخته‌اند.

فیلم‌های ویدئویی منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی مردمی را نشان می‌دهد که با فریاد وناله در خواست کمک می‌کنند، درست زمانی که آب گل‌آلود خانه‌هایشان را فراگرفته است. در ویدئوی دیگری سیلاب‌ها ماشین‌ها را در خیابان با خود می‌بردند؛ خیابان‌هایی که تبدیل به رودخانه شده بود.

«سندوس شویب» یک وبلاگ‌نویس محلی می‌گوید او در خانه خود بود که ناگهان متوجه شد سیل خانه را کنده و خودش در آب است. او در گزارشی دلخراش از این فاجعه که در فضای مجازی منتشر شد، از دیدن کودکان و نوزادان گرفتار در جریان آب توضیح داد. او نوشت: «جنازها در کنار من بودند، اجسادی بالای سرم و اجسادی زیر من».

«شویب» در نهایت و با خوش‌شانسی در به سمت آب‌های کم عمق کشیده شد و نهایتا سر از بیمارستان درآورد. او نوشت: «من قادر به درک آنچه اتفاق افتاده نیستم. گاهی برای زنده ماندنم خدا را شکر می‌کنم ... اما وقتی به یاد می آورم که خانواده‌ام گم شده‌اند ... آرزو می‌کنم که ای کاش با آنها می‌مردم».

لیبی پس از قیام مردمی در سال ۲۰۱۱ و متعاقبا دخالت فرانسه و اتحادیه اروپا در آن که منجر به سرنگونی و کشته شدن «معمر قذافی» حاکم دیرینه این کشور شد، شاهد سال‌ها جنگ و هرج و مرج بوده است.

اکنون دستاورد این سرنگونی تقسیم کشور میان دو گروه رقیب است که هر کدام دولتی را برای خود تشکیل داده‌اند. یکی دولتی با میانجیگری سازمان ملل و سازمان‌های بین‌المللی، به رسمیت شناخته شده و مستقر در طرابلس، و دیگری دولت جداگانه‌ای در شرق کشور که منطقه بسیار آسیب‌دیده‌ای است.

ارمغان بهار عربی در لیبی اکنون به نابسامانی گسترده در کشور انجامیده است. سرمایه‌گذاری در جاده‌ها و خدمات عمومی کاهش یافته و حداقل مقررات مربوط به ساختمان‌های خصوصی نیز وجود ندارد. «درنا» برای چندین سال تحت کنترل گروه‌های شبه‌نظامی اسلام‌گرا بود تا اینکه در سال ۲۰۱۹ توسط ژنرال «خلیفه حفتر» تصرف شد، یک فرمانده جنگی که مسئول ارتش در شرق کشور بود.

سایر مناطق نزدیک «درنا» نیز به شدت آسیب دیده‌اند، از جمله شهر «بیدا»، جایی که حدود ۵۰ نفر در آن کشته شده‌اند، و همچنین شهر «مرج»، که تصاویر ماهواره‌ای قبل و بعد از سیل در آن میزان خسارت به مزارع و زمین های کشاورزی را نشان می‌دهد.

کد خبر: 63824

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 7 =