زمین‌لرزه در مراکش جان بیش از ۲۰۰۰ نفر را گرفت

مراکش در روز جمعه شاهد مرگبارترین زلزله خود در ۶۰ سال اخیر بود. وزارت کشور مراکش اعلام کرد که ۲۰۱۲ نفر کشته و ۲۰۵۹ نفر زخمی شده‌اند و شدت زلزله به حدی بود که حتی لرزه‌ها تا دوردست‌ها و در جنوب اسپانیا نیز احساس شد. مراکش روز شنبه اعلام کرد که در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شده و طی آن پرچم ملی در سراسر کشور نیمه افراشته خواهد بود. همچنین نیروهای مسلح مراکش در حال ارسال تیم‌های امدادی برای تامین آب آشامیدنی تمیز، مواد غذایی، چادر و پتو به مناطق آسیب هستند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از CNBC؛ بازماندگان زلزله مراکش روز شنبه، یک روز پس از مرگبارترین زمین لرزه این کشور در بیش از ۶ دهه اخیر، شبی را در فضای باز کوه‌های «بلند اطلس» گذراندند. زلزله‌ای که بیش از ۲۰۰۰ نفر را کشت و روستاها را ویران کرد. همسایه‌ها همچنان در جستجوی بازماندگانی‌ هستند که در زیر آوار دفن شده‌اند، جایی که خانه‌هایی از آجر گلی، سنگ و چوب ناهموار شکسته شد و مناره‌های مسجد در اثر زلزله‌ای که اواخر روز جمعه رخ داد واژگون شد.

وزارت کشور مراکش اعلام کرد که ۲۰۱۲ نفر کشته و ۲۰۵۹ نفر زخمی شده‌اند که حال ۱۴۰۴ نفر از آنان وخیم است. مرکز زمین‌شناسی آمریکا قدرت این زمین لرزه را ۶.۸ ریشتر و کانون آن را در ۷۲ کیلومتری جنوب غربی مراکش اعلام کرد.

در روستای «آمیزمیز» در نزدیکی کانون زلزله، نیروهای امدادی با دست خالی از میان آوارها راه را می‌گشایند. سنگ‌های بزرگ و تخریب خانه‌ها خیابان‌های باریک را مسدود کرده است. بیرون از یک بیمارستان، در حالی که بستگان سوگوار در آن نزدیکی ایستاده‌اند حدود ۱۰ جسد در پتو پیچیده‌ شده است.

«محمد عزاو» یک شهروند مراکشی گفت: «احساس کردم زمین زیر پایم می‌لرزد و کج شده است، عجله کردم تا بچه‌هایم را بیرون بیاورم. اما همسایه‌های من نتوانستند زنده بمانند و متأسفانه هیچ کس در آن خانواده زنده یافت نشد. جسد پدر و پسر پیدا شد و آنها همچنان به دنبال مادر و دختر هستند».

روستای «تانسغارت» در منطقه «انسی» قرار دارد، اکنون جاده این روستا که در کنار دره‌ای واقع شده است بر اثر زلزله تا کنار کوه «اطلس» بالا آمده و تصویر حیرت‌آوری ایجاد شده است. خانه‌هایی که زمانی زیبا بودند اکنون توسط زمین‌لرزان شکافته شده‌اند و آنهایی که هنوز سرپا ایستاده‌اند در میان تکه‌های دیوار، تپه‌ها و گچ گم شده‌اند.

«عبداللطیف آیت»، که یک کارگر است بر روی زمین دراز کشیده و به سختی می تواند حرکت یا صحبت کند، سرش از زخم‌های ریزش آوار پانسمان شده بود.

همسرش «سعیده بودچیچ» که از آینده خانواده شش نفره آنها که تنها نان آورشان به شدت آسیب دیده وحشت زده‌ است، می‌گوید: «ما خانه‌ای نداریم که او را به آنجا ببریم و از دیروز هیچ غذایی هم نداشتیم، ما نمی توانیم به هیچ کس جز خدا تکیه کنیم». یکی از اهالی گفت که این روستا در حال حاضر در سوگ ده کشته از جمله دو دختر نوجوان است.

شدت زلزله به حدی بود که حتی لرزه‌ها تا دوردست ‌ها و در «هوئلوا» و «ژائن» در جنوب اسپانیا احساس شد. سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که بیش از ۳۰۰ هزار نفر در مراکش و مناطق اطراف آن از زلزله آسیب دیده‌اند.

تصاویر دوربین‌های خیابانی در مراکش لحظه شروع به زمین‌لرزه را نشان می‌دهند، زیرا مردم به اطراف نگاه می‌کنند و از جای خود می‌پرند، و دیگران برای سرپناه به سمت یک کوچه دویده و سپس فرار می‌کنند، زیرا گرد و غبار و آوار در اطراف آنها به زمین می‌ریزد.

در قلب یکی از شهرهای قدیمی، یکی از میراث‌های جهانی یونسکو، یک مناره مسجد در میدان «جماع الفنا» سقوط کرده بود. «عید وزیر حسن» یکی از ساکنان این شهر گفت که برخی از خانه‌ها در شهر قدیمی که به شدت ساختار فشرده‌ای داشت فرو ریخت و مردم در حالی که در انتظار تجهیزات سنگین بودند با دست خود آوارها را برمی‌داشتند.

دربار سلطنتی مراکش روز شنبه اعلام کرد که در این کشور سه روز عزای عمومی اعلام شده و طی آن پرچم ملی در سراسر کشور به حالت نیمه به اهتزاز در خواهد آمد.

نیروهای مسلح مراکش در حال ارسال تیم‌های امدادی برای تامین آب آشامیدنی تمیز، مواد غذایی، چادر و پتو به مناطق آسیب هستند.

الجزایر که در سال ۲۰۲۱ و پس از تشدید تنش‌ها و درگیری در «صحرای غربی»، روابط خود را با مراکش قطع کرده بود اعلام کرد که حریم هوایی خود را برای پروازهای بشردوستانه و پزشکی باز خواهد کرد.

این زمین لرزه در عمق ۱۸.۵ کیلومتری زمین ثبت شده است که معمولاً ویرانگرتر از زمین لرزه های عمیق تر با شدت مشابه است. به گفته سازمان زمین‌شناسی ایالات متحده، این مرگبارترین زمین لرزه مراکش از سال ۱۹۶۰ تا کنون است، هنگامی که زمین‌لرزه‌ دیگری حداقل موجب مرگ ۱۲۰۰۰ نفر شده بود.

کد خبر: 63697

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 6 =