جانمایی مفاهیم تأمین اجتماعی در کتب درسی اقدام آموزشی- ترویجی است

دومین جلسه کارگروه جانمایی مفاهیم تأمین اجتماعی در کتب درسی  با همکاری مشترک معاونت فرهنگی، اجتماعی و امور استان های سازمان تأمین اجتماعی و مؤسسه عالی پژوهش در محل سالن اجتماعات این معاونت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار آتیه آنلاین، در این جلسه ربابه جوادی، معاون پژوهشی موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی با اشاره به اهمیت جانمایی مفاهیم تأمین اجتماعی در کتاب های درسی گفت: کارگروه پیش رو در امتداد جلسات سال های گذشته در راستای بررسی اهمیت گنجاندن مفاهیم تأمین اجتماعی در دستور کار مجدد معاونت فرهنگی و اجتماعی و این موسسه قرار گرفته است.

وی با تأکید بر جای گذاری تعدادی از مفاهیم در کتب درسی در سال های گذشته افزود: اگرچه پیگیری هایی در این خصوص در گذشته به بار نشسته و مفاهیمی به کتب افزوده شده اما به دلیل گستردگی و اهمیت مفاهیم تأمین اجتماعی باید متمرکزتر و جدی تر ابن مهم پیگیری شود.
جوادی ادامه داد: ثمربخشی این جلسات در سایه انجام کار پژوهشی کوتاه مدت جزیی تر در بازه زمانی دو تا سه ماهه است که چرایی و ضرورت های انجام این مهم مورد بررسی قرار گیرد و مشخص شود که به طور دقیق چه مفاهیم و در چه پایه و مقطع تحصیلی جانمایی شود .
وی بر تدوین گزارش منسجم سیاستی در این خصوص به منظور ارائه به مدیر عامل سازمان تأکید کرد و گفت: باید گزارشی ۱۰ صفحه ای تنظیم شود و ضرورت های انجام این مهم تفسیر و تشریح شود. و دلایل توجیهی این طرح نیز باید برای تمام مدیران و معاونان در سازمان سازمان تأمین اجتماعی و آموزش و پرورش تهیه شود....

ارسلان سید علی‌خانی، معاون اداره کل فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی در ادامه در این جلسه باتأکید بر اثربخشی جانمایی مفاهیم تأمین‌اجتماعی در کتب درسی گفت: معتقدم که بسیاری از مسایل و مشکلات پیش‌روی کشور ناشی از عدم آموزش و نهادینه‌سازی مفاهیم مهم  در حوزه اخلاقی، اجتماعی، اقتصادی و ... است.

وی افزود: اگر در  دوران کودکی و تحصیل افراد با مفاهیم احترام به حقوق دیگران، فرهنگ صرفه جویی و یا پس‌انداز اصولی و به درستی آشنا می‌شدند امروزه کمتر شاهد منفعت‌طلبی فردی، ضایع‌کردن حقوق دیگران در هر سطحی، اسراف و یا نبود نگاه و یا رویکرد آینده‌نگر بودیم.

او با تشبیه صندوق بیمه‌ای تأمین‌اجتماعی به قلک پس‌انداز گفت: معاونت فرهنگی و اجتماعی سازمان از سال 1395 پیگیری جانمایی مفاهیم تأمین اجتماعی در کتب درسی را با هدف نهادینه‌سازی فرهنگ بیمه‌ای در دانش‌آموزان در دستور کار قرار داد و خوشبختانه بخشی از مفاهیم نیز در کتب برخی مقاطع تحصیلی گنجانده شدند.

سیدعلی‌خانی افزود: اگر افراد از دوران کودکی اهمیت بیمه‌پردازی و مزایای متعدد آن را به درستی درک کنند در آینده قطعا با به بارنشینی دستاوردهای طرح جانمایی مفاهیم، کمتر شاهد فرار بیمه‌ای در کشور خواهیم بود.

لزوم ارائه دلایل توجیهی محکم

مجید دارابی، مدرس دانشگاه در این جلسه یکی از شروط اولیه جانمایی مفاهیم تأمین اجتماعی در کتب درسی، تدوین گزارشی از دلایل توجیهی برای اجرای این طرح خواند و افزود: باید مشخص شود که این طرح در راستای کدامیک از اهداف آموزش و پروش  و مأموریت‌های سازمان تأمین اجتماعی است و اینکه قرار است چه نیازهایی از دانش اموزان را رفع کند.

وی افزود: در حال حاضر نزدیک 400 ارگان و نهاد در مورد محتواهای کتب درسی اظهارنظر می کنند و بنابراین باید توجیحات محکمی مطرح شود که گروه تألیفات کتب درسی وزارت آموزش و پرورش، این ضرورت را احساس کنند.

دارابی بر تشکیل کارگروهی متشکل از متصصان بیمه ای، آموزشی و اعضای تلیف کتب درسی تأکید کرد و گفت: این گروه با هم اندیشی می توانند ضمن تهیه پیش نویسی از محتواها، اعتبارسنجی لازم را انجام می دهند و در نهایت به صورت پایلوت در برخی استان‌ها برنامه اجرایی می شود و در نهایت پس از آزمایش برنامه، طرح در سطح ملی اجرا می‌شود. 

وی در ادامه بر لزوم رصد کتب های درسی و بررسی مفاهیم تأمین اجتماعی موجود در آنها اشاره کرد و گفت: باید کتاب های مقاطح تحصیلی تحلیل محتوا شود و ضمن بررسی وضع موجود، مطالعه تطبیقی از کتب درسی کشورهای دیگر نیز انجام شود.

این مدرس دانشگاه گفت: به نظر می‌رسد اجرای این طرح در راستای شکل‌گیری نگرش‌ها در دانش‌آموزان در دست پیگیری تأمین اجتماعی قرار گرفته و دانش‌افزایی کمتر اولویت دارد بنابراین با توجه به اینکه نگرش‌ها در دوره متوسطه اول شکل می‌گیرند اگر این مفاهیم در کتب درسی این مقطع تحصیلی گنجانده شوند موثرتر خواهد بود.

دارابی ادامه داد: مطالب باید منسجم، دقیق و به روز، متناسب با سن و سطح یادگیری دانش آموزان و کفایت لازم را داشته باشند که در عین جذابیت، دلزدگی ایجاد نکنند و ارتباط مفهومی- معنایی و تسلسل و توالی آنها نیز حفظ شود.

تشکیل دانشگاه تأمین‌اجتماعی

حسین زینی‌وند، مشاور آموزشی نیز بر تشکیل دانشگاه تأمین‌اجتماعی تأکیدکرد و گفت: باتوجه به بحران پیری جمعیت و کاهش نیروی مولد در کشور زنگ خطر در تأمین اجتماعی نیز به صدا درآمده است و اگرچه دیرهنگام اما فرصت مغتنمی است که تأمین اجتماعی متناسب با مأموریت های متعدد و سطح خدمات متنوعش معرفی شود و گنجاندن مفاهیم تأمین‌اجتماعی در کتب‌درسی می‌تواند یکی از اقدامات اثرگذار در کشور باشد.   

وی افزود: جانمایی مفاهیم تأمین‌اجتماعی در کتب درسی طرح بجا و ارزشمندی است  چرا که  اگر از از دوران کودکی نیازهای امروز و آینده کشور معرفی و در راستای آنها فرهنگ‌سازی و آموزش‌هایی ارائه شود قطعا کودک امروز، اگر در آینده در جایگاه مسئول و یا نماینده مجلس شورای اسلامی قرار گیرد در سایه درک مفاهیم مهم از جمله تأمین‌اجتماعی، بایسته‌های سازمان تأمین اجتماعی را می‌شناسد و منابع آن را متعلق به مردم و نه دولت می‌داند و در رأی‌گیری‌ها درست رفتار می‌کند.

آموزش مفاهیم تأمین اجتماعی در قالب بازی

سیدعلی میرباقری، نماینده انتشارات علمی فرهنگی نیز در این جلسه در مرور  ظرفیت‌های موجود در این مجموعه گفت: انتشارات می‌تواند در زمینه تولید محتوای آموزشی در قالب بازی، ساخت کلیپ، سریال، فیلم، کتاب‌تعاملی و صوتی مشارکت داشته‌باشد، همچنین برگزاری اردوهای آموزش‌محور از دیگر ظرفیت‌های علمی فرهنگی است و می‌توان در قالب این اردوها مفاهیم تأمین اجتماعی را به گروه‌های دانش‌آموزی تفهیم کرد.

دومین جلسه کارگروه جانمایی مفاهیم تأمین‌اجتماعی امروز (31 مردادماه 1402) در سالن همایش ساختمان رهی معیری ستاد سازمان تأمین اجتماعی برگزار شد.

کد خبر: 63200

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 2 =