۳۰ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 63138

تفاهم‌نامه‌ای برای ارائه ۵۹ خدمت توانبخشی با پوشش بیمه‌ای

رؤیا حبیبی، سرپرست دفتر امور توانمندسازی معلولان بهزیستی کشور
تفاهم‌نامه‌ای برای ارائه ۵۹ خدمت توانبخشی با پوشش بیمه‌ای

 طبق ابلاغیه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مردادماه سال ۱۴۰۱، مقرر شد که پس از آن تاریخ، ۷۰ درصد هزینه‌های خدمات توانبخشی به افراد معلول و کل خدمات مورد نیاز افراد اوتیسم از سوی سازمان‌های بیمه‌گر تحت‌پوشش قرار گیرد.

این ابلاغیه به سازمان‌های بیمه‌گر از جمله سازمان بیمه سلامت و تأمین‌اجتماعی، براساس بند «ج» ماده (۷۰) قانون برنامه ششم توسعه کشور و مصوبه هشتادوهشتمین جلسه شواری‌عالی سلامت مبنی بر تکلیف وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در جهت ارائه بسته‌های بیمه‌ای پایه اجرایی شد. با توجه به ماده (۶) قانون حمایت از حقوق معلولان، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مکلف است پوشش بیمه سلامت افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش سازمان بهزیستی را به‌گونه‌ای تأمین کند که علاوه بر تأمین خدمات درمانی مورد نیاز این افراد، خدمات توانبخشی جسمی و روانی افراد دارای معلولیت نیز پوشش داده ‌شود.

به‌منظور بهره‌مندی افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش بهزیستی (معلولیت‌هایی مانند کم‌توانی ذهنی، اختلالات جسمی- حرکتی، صوت و گفتار، بینایی، شنوایی و روانی) که دارای پوشش بیمه‌ای معتبر از بیمه سلامت هستند از خدمات توانبخشی ستاره‌دار، در سال ۱۴۰۱تفاهم‌نامه‌ای میان سازمان بهزیستی و بیمه سلامت در سطح کشور به امضا رسید.
بر اساس این تفاهم‌نامه، برای ۵۹ کد خدمتی ستاره‌دار، علاوه بر پوشش خدمات در بخش ‌دولتی، پرداخت در بخش عمومی غیردولتی و خصوصی نیز در تعهد سازمان بیمه سلامت قرار گرفته است. به همین منظور، ادارات بهزیستی در سراسر استان باید با معرفی افراد دارای معلولیت به‌منظور بهره‌مندی از خدمات توانبخشی و معرفی مراکز فعال در ارائه خدمات به جامعه هدف، نسبت به به‌روزرسانی آمار و اطلاعات افراد دارای معلولیت تحت‌پوشش و ارائه آن به بیمه سلامت و اطلاع‌رسانی به افراد دارای معلولیت، نسبت به اطلاع‌رسانی به مراکز توانبخشی دارای پروانه فعالیت برای عقد قرارداد با بیمه سلامت اقدام کنند.

پیش از این تفاهم‌نامه، مددجویان کاردرمانی و سایر خدمات توانبخشی را با پرداخت هزینه دریافت می‌کردند. خوشبختانه این تفاهم‌نامه که در سطح بالا در کشور انجام شده سهمیه‌هایی برای استان‌ها در نظر گرفته که بر اساس آن، محدودیتی در پذیرش توانخواهان وجود ندارد و مددجویان عزیز نیازمند، می‌توانند با مراجعه به مراکز دولتی و غیردولتی طرف قرارداد بیمه سلامت، این خدمات را به‌صورت بیمه‌ای دریافت کنند. با تشکیل صندوق بیماران خاص و صعب‌العلاج در بیمه سلامت و نشان‌دار کردن نام مددجویان تحت‌پوشش بهزیستی در سامانه بیمه سلامت، سهم پرداختی بیمار در خدمات سرپایی و بستری، کالاها و داروهای سلامت به‌صورت برخط، تا حد زیادی کاهش پیدا کرده است. در عین حال با وجود فراهم بودن بسترهای لازم به‌منظور بهره‌مندی جامعه هدف بهزیستی از خدمات بیمه سلامت در حوزه کاردرمانی، گفتاردرمانی، شنوایی‌سنجی، بینایی‌سنجی و ارتوپدی، هنوز تعداد زیادی از مراکز، طرف قرارداد بیمه سلامت نیستند که این امر لزوم انجام رایزنی‌ها با این مراکز را بیش‌ازپیش نشان می‌دهد.

کد خبر: 63138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =