هدف‌گذاری پرداخت ۴۰۰ هزار فقره وام به بازنشستگان و مستمری‌بگیران

تأمین اجتماعی بهبود وضعیت بازنشستگان و مستمری‌بگیران را یکی از برنامه‌های دارای اولویت خود می‌داند که برای تأمین معیشت این جامعه هدف، پرداخت تسهیلات ضروری برای گروه افراد بازنشسته و مستمری‌بگیر با هدف‌گذاری پرداخت بیش از ۴۰۰ هزار فقره وام را در دستور کار دارد.

به گزارش آتیه آنلاین، سازمان تأمین اجتماعی در دوره مدیریتی در دولت سیزدهم در چندین مرحله میزان تسهیلات ضروری برای بازنشستگان را افزایش داد تا این گروه از جامعه مستمری‌بگیران با دریافت این وام‌ها بتوانند در راستای تأمین معیشت زندگی خود برنامه‌ریزی کنند.

به همین منظور در سه مرحله میزان تسهیلات مستمری‌بگیران از ۲ سال گذشته روند افزایشی داشته که در مرحله اول از پنج میلیون به هفت میلیون و در مرحله دوم نیز از هفت به ۱۲ میلیون تومان تغییر کرد و در مرحله سوم از ۱۲ به ۲۰ میلیون تومان افزایش یافت.

تاکنون تسهیلات ضروری بازنشستگان تأمین اجتماعی در یک مرحله با سقف ۲۰ میلیون تومان به افراد دارای شرایط پرداخت شده است، براساس اقدامات صورت گرفته این تسهیلات برای ۴۰ هزار نفر در مرحله اول برنامه‌ریزی شد و در دومین مرحله نیز برنامه‌ریزی برای پرداخت این تسهیلات از سوی سازمان انجام شده است.

پرداخت تسهیلات به ۸۰ هزار بازنشسته در مرحله دوم

از آنجا که پرداخت تسهیلات یکی از برنامه‌های راهبردی و عملیاتی سازمان به شمار می‌رود، مسئولان تأمین اجتماعی نیز بر تسریع در پرداخت وام ضروری بازنشستگان تأکید دارند به همین منظور میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی نیز اخیرا از آغاز مرحله دوم ثبت‌نام و پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان خبر داد.

موسوی ادامه داد: مرحله دوم ثبت‌نام و پرداخت وام قرض‌الحسنه ۲۰ میلیونی بازنشستگان طی چند روز آینده آغاز خواهد شد. تسهیلاتی که در مرحله اول به ۴۰ هزار نفر از بازنشستگان پرداخت شد و در این مرحله با ثبت‌نام از ۸۰ هزار نفر دیگر پرداخت آن از ابتدای مرداد آغاز خواهد شد.

سازمان تأمین اجتماعی اکنون چهار میلیون و ۲۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر را تحت پوشش دارد که برای رفاه حال و بهبود وضعیت زندگی آنها برنامه‌های عملیاتی همچون پرداخت وام ضروری، نگاه جدی به حوزه درمان و توجه به بیمه تکمیلی بازنشستگان در دستور کار این سازمان قرار دارد.

تأمین اجتماعی اکنون ۶۰ درصد کل بازنشستگان کشور را تحت پوشش دارد که با افراد بیمه‌شده جمعیت خدمت‌گیرنده از این سازمان به ۴۶ میلیون نفر یعنی ۵۳ درصد جامعه می‌رسد.

براساس اطلاعات موجود تأمین اجتماعی با تأمین اعتبار موردنیاز وام ضروری در راستای پرداخت این تسهیلات سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی انجام داده تا پایان سال نیز قرار است بیش از ۴۰۰ هزار نفر از این تسهیلات بهره‌مند شوند.

پرداخت وام قرض‌الحسنه به بازنشستگان از برنامه‌های راهبردی تأمین‌اجتماعی

محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی نیز درباره پرداخت تسهیلات به بازنشستگان در گفت‌وگو با آتیه آنلاین افزود: تأمین‌اجتماعی از اسفندماه سال ۱۳۹۸ برای پرداخت تسهیلات ویژه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران طبق برنامه‌ریزی مدون و هدف‌دار و بر اساس انعقاد تفاهم‌نامه میان بانک رفاه کارگران و سازمان این موضوع را اجرایی کرده است.

او ادامه داد: امسال نیز پس از ارائه پیشنهاد به هیأت‌مدیره و هیأت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی جهت افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان، برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شد و پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌ها اکنون سقف این تسهیلات به میزان ۲۰ میلیون تومان برای هر بازنشسته افزایش یافت.

به گفته تقیانی، با توجه به اینکه پرداخت وام قرض‌الحسنه به جامعه هدف یکی از برنامه‌های راهبردی تأمین‌اجتماعی است، در سال جاری برای بهبود وضعیت زندگی، رفاه و تأمین معیشت بازنشستگان برنامه‌ریزی برای افزایش این تسهیلات در دستور کار قرار گرفت و این تسهیلات به افراد واجد شرایط از بین مستمری‌بگیران پرداخت خواهد شد.

افزایش سقف تسهیلات موضوعی کمک‌کننده برای بهبود وضعیت مستمری‌بگیران

مدیرکل امور فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی گفت: این سازمان از سال‌های گذشته پرداخت تسهیلات به بازنشستگان را برنامه‌ریزی کرده، اما در دولت سیزدهم در چندین مرحله میزان وام قرض‌الحسنه جامعه هدف افزایش چشمگیری داشت. به‌طوری که در مرحله اول از ۵ به ۷ میلیون تومان و در مرحله دوم به ۱۲ میلیون تومان رسید.

او بیان کرد: با توجه به هدفگذاری سازمان در راستای بهبود وضعیت بازنشستگان، افزایش سقف تسهیلات موضوعی کمک‌کننده برای بهبود وضعیت این قشر به شمار می‌رود که به همین منظور سقف تسهیلات در سال جاری در مرحله سوم با ۲۰ میلیون تومان رشد همراه شد.

تقیانی به شرایط بازپرداخت این نوع وام‌های بازنشستگان به صورت دوساله و با کارمزد چهار درصد اشاره کرد و افزود: امسال امکان پرداخت این تسهیلات با رقم جدید به ذی‌نفعان سازمان نیز فراهم شد تا با دریافت این وام بتوانند بخشی از نیازهای خود را تأمین کنند.

پرداخت تسهیلات به ۴۰۰ هزار بازنشسته تحت پوشش

تقیانی ادامه داد: پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود، به طوری که در سال گذشته ۱۷۷ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران در چندین مرحله پرداختی، از این تسهیلات بهره‌مند شدند.

او ادامه داد: برای اعطای تسهیلات به این گروه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تأمین شد و امسال نیز هدفگذاری برای اعطای این تسهیلات به بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جامعه هدف خواهد بود.

مدیرکل امور فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی افزود: با توجه به اینکه از ابتدای خردادماه جاری ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات آغاز شده این گروه از جامعه هدف تأمین‌اجتماعی پس از ثبت‌نام، درخواست خود را ثبت خواهند کرد. سازمان نیز پس از بررسی وضعیت درخواست‌ها این افراد را به بانک عامل معرفی خواهد کرد تا بتوانند از وام قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند.

او اضافه کرد: با توجه به اینکه ثبت‌نام برای دریافت تسهیلات به صورت ماهانه برای جامعه هدف تأمین اجتماعی انجام می‌شود بنابراین هر ماه تعدادی از بازنشستگان در استان‌های مختلف امکان دریافت این تسهیلات را خواهند داشت.

کد خبر: 62640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 8 =