توضیحات وزیر جهاد کشاورزی درباره وضعیت بازار مرغ

وزیر جهاد کشاورزی که امروز در مجلس حضور یافته بود توضیحاتی درباره اقدامات صورت گرفته درباره وضعیت مرغ ارائه کرد.

به گزارش آتیه‌آنلاین، قیمت بالا و در عین حال صف‌های طولانی خرید مرغ در هفته‌های اخیر موضوعی بوده که انتقادات متعدد را به همراه داشته است.

این محصول که سال گذشته به دلیل اصلاحات ارزی صورت گرفته برایش قیمت مصوب در نظر گرفته شد این روزها باید با قیمت مصوب کیلویی ۷۳ هزار تومان به فروش رسد اما کمبود آن باعث شده اغلب واحدهای صنفی نتوانند این کالا را به نرخ مصوب به دست مردم برسانند. بر این اساس قیمت هر کیلو گوشت مرغ در هفته های اخیر ۱۰۰ هزار تومان را هم پشت سر گذاشته و درباره وضعیت آن انتقادات مختلفی مطرح می‌شود.

محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی نیز از جمله منتقدان وضعیت حاکم بر این بخش است که امروز (دوشنبه، ۲ مرداد) در جلسه نظارتی مجلس که با حضور محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی برگزار شد، به مشکلات بازار مرغ و گوشت اشاره کرده و با ارائه تذکری به مسئولان این بخش، خواستار رسیدگی به این وضعیت شد.

طبق گزارش منتشر شده از سوی سایت خانه ملت، وی درباره وضعیت بازار مرغ گفت: شما تازه مشغول به کار شده‌اید و امیدواریم این بازار سامان پیدا کند اما وقتی مردم با من صحبت می‌کنند می‌گویند ما زمانی فکر می‌کردیم امکانات در این زمینه کم است ولی اتفاقی که در سال گذشته رخ داد نشان داد که ما نرخ مرغ را ۶۳ هزار تومان تعیین کردیم ولی تولیدکنندگان در بازار با قیمت ۴۷ هزار تومان مرغ با خواهش عرضه می‌کردند و کسی نمی‌خرید. بعد دو مرتبه قیمت ۷۳ هزار تومان تعیین شد و قیمت مرغ به ۱۰۰ هزار تومان رسید و مردم مرغ در بازار پیدا نمی‌کنند.

قالیباف افزود: این مسئله پیش از اینکه مشکل پول و نقدینگی باشد، دقیقاً مشکل مدیریتی و عدم تنظیم‌گری در زنجیره کار است که حداقل این موارد نباید تکرار شود.

مرغ ارزان می‌شود؟

طبق گزارش ایسنا در پاسخ به این انتقادات محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی به ارائه توضیحاتی پرداخت و گفت: «فرآیندی در تولید مرغ طی می‌شود، به تولید ۲.۵ میلیون تن تا ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تن مرغ آماده طبخ منتهی می‌گردد. در مقطعی در تامین نهاده و جوجه یک روزه مشکل داشتیم که با پیگیری‌هایی که ظرف مدت کمتر از ۳۵ روز انجام شد، در تیر ماه ۱۲۷ میلیون جوجه ریزی انجام شده که نسبت به چند ماه قبل درصد قابل توجهی رشد داشته‌ایم؛ در کوتاه مدت نیاز داریم تا بخشی از نیاز کشور را از طریق واردات تامین کنیم.»

وی ادامه داد: « طی یک ماه گذشته کار خرید را برای تامین ذخایر استراتژیک انجام دادیم و کار الان در مرحله اجرا است و ان شاءالله تا اوایل مهرماه بخش عمده‌ای از خریدهای صورت گرفته خواهد رسید.»

وزیر جهاد کشاورزی افزود: «امروز با منابع و ذخایر در اختیار، در حال تسریع در توزیع مرغ منجمد در کشور هستیم. امروز شرایط به گونه‌ای است که نسبت به چند روز گذشته قیمت ها تعدیل شده و تلاش ما بر این است که به امید خدا کار تامین مرغ به گونه‌ای انجام شود که شرمنده مردم نباشیم.»

نیکبخت با بیان اینکه «بحث تامین نهاده و کنجاله‌ به عنوان مهمترین عامل تولید در واحدهای دامپروری اعم از مرغ داری و دامداری به عنوان اولویت برای وزارت جهاد کشاورزی مطرح است»، گفت: «امروز بعد از مدتی که تامین این نهاده‌ها دچار مشکل شده بود، روالی ایجاد شده که بصورت طبیعی حدودا ۷ الی ۸ هزار تن نهاده به سمت واحدهایی که کار خرید را از طریق سامانه بازارگاه انجام دادند، راهی می‌شود؛ در این زمینه مراقبت می‌کنیم که دیگر شوکی را در این زمینه نداشته باشیم و تاکید دولت نیز بر همین است.»

وی با اشاره به برنامه وزارت جهاد کشاورزی درباره تامین گوشت گفت: «درباره تامین گوشت برنامه‌هایی داریم و تلاش می‌کنیم به سمتی برویم تا با تحت پوشش قرار دادن واحدهای مولد و همچنین با تولید قراردادی بخشی از دغدغه‌های موجود و سرمایه در گردش مورد نیاز واحدهای تولیدی برطرف شود.»

کد خبر: 62489

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =