رشته‌ جراحی قلب و عروق در مقطع تخصص ارائه می‌شود

طبق اعلام سازمان سنجش پزشکی، در سال تحصیلی جدید، برای اولین بار رشته‌ جراحی قلب و عروق در مقطع تخصص نیز ارائه خواهد شد.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری فارس، بر اساس دفترچه انتخاب رشته پنجاهمین دوره آزمون دستیاری تخصصی پزشکی، که روز یکشنبه از سوی سازمان سنجش پزشکی منتشر شد، ۲ دانشگاه علوم پزشکی کشور رشته‌ جراحی قلب و عروق را در مقطع تخصص نیز راه‌اندازی خواهند کرد. از مجموع ۶ نفر ظرفیت در نظر گرفته شده، دانشگاه‌های علوم پزشکی تهران و ایران هر کدام سه صندلی را به خود اختصاص داده‌اند. در دستورالعمل جدید، این رشته، به جای هفت سال، به صورت یک دوره پنج ساله ارائه خواهد شد. در واقع دو سال ابتدایی این دوره بر اساس برنامه آموزشی جراحی داخلی و سه سال باقی‌مانده بر اساس برنامه آموزشی جراحی قلب و عروق پیش خواهد رفت.

تا پیش از این، جراحی قلب فقط در مقطع فوق تخصص ارائه می‌گردید. با اینکه جراحی قلب موضوع مورد علاقه بسیاری از پزشکان است، اما ارائه این رشته در مقطع فوق تخصص چند مشکل را به همراه داشت. از یک سو تعداد جراحان قلب کشور به یک پنجم میانگین جهانی رسیده بود. به عبارت دیگر از مجموع فارغ‌التحصیلان این رشته در سال‌های اخیر ( کمتر از ۲۵۰ نفر ) حدود۵۰ نفر به واسطه فوت، بازنشستگی و... از چرخه فعالیت خارج شده‌اند. بیش از ۶۰ درصد جراحان باقی‌مانده نیز، طی ۲۰ سال آینده بازنشسته می‌شوند. با توجه به رواج عادت‌های غذایی ناسالم و افزایش سالمندی در کشور، حجم بیماران قلبی نیز طی سال‌های آینده افزایش خواهد یافت. در این میان تربیت جراحان جوان می‌بایست سرعت بیشتری می‌گرفت تا کشور با کمبود جراح قلب روبرو نشود.

از سوی دیگر مسیر فوق تخصص جراحی قلب شدن، بسیار طولانی بود. به گونه‌ای که یک پزشک برای تبدیل شدن به فوق تخصص جراح قلب، ناچار بود که پس از هفت سال تحصیل در مقطع پزشکی عمومی، حداقل هفت سال دیگر ادامه تحصیل دهد. در نتیجه فارغ‌التحصیلان این رشته به طور معمول بین ۳۰ تا ۳۵ سال سن داشتند و پس از گذراندن شش سال طرح تعهد خدمتی، در سن ۴۰ سالگی وارد بازار کار می‌شدند.

همچنین بر اساس دستورالعمل قبلی، فقط کسانی می‌توانستند وارد این رشته شوند که در دوره تخصص، رشته جراحی داخلی خوانده باشند. برای یک جراح داخلی فرصت‌های درآمدی مختلفی فراهم است. از یک سو می‌تواند به عنوان جراح داخلی وارد بازار کار شده و به واسطه تعداد کم این متخصصان، درآمد خوبی به دست آورد. از سوی دیگر در صورت تمایل به ادامه تحصیل، علاوه بر جراحی قلب، رشته‌های فوق تخصص دیگری نیز وجود دارد که شرایط درآمدی و کاری بهتری را نسبت به جراحی قلب فراهم می‌کنند.

برخی بر این باورند که ارائه این رشته در مقطع تخصص باعث کاهش سطح مهارت علمی جراحان خواهد شد. اما در نظر گرفتن هر دو دوره جراحی داخلی و جراحی قلب در برنامه آموزشی جدید تا بخش زیادی این فرضیه را رد می‌کند.

در حال حاضر، همچنان هشت دانشگاه علوم پزشکی کشور، جراحی قلب را در مقطع فوق تخصص پذیرش می کنند. اما با توجه به مزایای ارائه‌ی این رشته در مقطع تخصص، انتظار می‌رود که در سال‌های آینده مقطع تخصص جراحی قلب در دانشگاه‌های بیشتری فعال شود. به این واسطه زمینه برای جبران کمبود جراح قلب در کشور نیز بیش از پیش فراهم خواهد شد.

کد خبر: 61857

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 11 =