تکنولوژی برتر یا امنیت ملی در زیرساخت‌های ارتباطی

با بالاتر گرفتن رقابت اقتصادی و جنگ امنیتی در روابط اتحادیه‌ اروپا، آمریکا و چین اکنون اتحادیه اروپا از کشورهای عضو بیشتری می‌خواهد تا از شرکت‌های چینی در توسعه زیرساخت‌های ارتباطی خود استفاده نکنند. اما بنابه گفته‌ مدیران این صنعت در اروپا، فناوری هواوی اغلب ارزان‌تر و پیشرفته‌تر از رقبایی مانند اریکسون، نوکیا و سامسونگ است. به گفته‌ی کمیسر اتحادیه اروپا در بازارهای داخلی تا به امروز، تنها ۱۰ کشور اتحادیه اروپا «هواوی» را از ارائه خدمات شبکه‌های ۵G خود محدود یا ممنوع کرده‌اند. ایالات متحده و متحدانش، از جمله بریتانیا و استرالیا، هواوی را از فعالیت در شبکه‌های ۵G خود منع کرده‌اند. مقامات واشنگتن ادعا می‌کنند که فناوری هواوی و ZTE می‌تواند توسط پکن برای جاسوسی استفاده شود؛ هر دو شرکت و پکن این اتهامات را رد کرده‌اند.

به گزارش آتیه آنلاین و به نقل از cnbc؛ یکی از مقامات ارشد اتحادیه اروپا از کشورهای بیشتری در این اتحادیه خواسته است که شرکت‌های مخابراتی چینی Huawei و ZTE را از توسعه شبکه‌های ۵G خود منع کنند. مسئله‌ای که باعث تشدید تنش‌ها با پکن شده است.

«تیری برتون» کمیسر اتحادیه اروپا برای بازار داخلی، گفت که او از کشورهای عضو بیشتری می‌خواهد که تامین‌کنندگان پرخطری مانند «هواوی» و «زد تی‌ ای» را از ارتقای زیرساخت‌های اینترنت موبایل خود حذف کنند و دلیل آن خطرات امنیت ملی است.

در ژانویه ۲۰۲۰، اتحادیه اروپا «جعبه ابزار امنیت سایبری ۵G» را با هدف شناسایی خطرات از طرف برخی ارائه‌دهندگان، برای راه‌اندازی زیرساخت ۵G را تصویب کرد. این در حالی رخ داد که چندین کشور، از جمله بریتانیا، تصمیم به ممنوعیت هواوی به دلیل ترس از مسائل امنیتی داشتند.

«برتون» در سخنرانی پنجشنبه خود گفت: «ما با قاطعیت با کشورهای عضو که از برنامه عقب مانده‌اند و اپراتورهای مخابراتی کار خواهیم کرد». وی ادامه داد: «من فقط می‌توانم بر اهمیت تسریع در تصمیم‌گیری‌ها برای جایگزینی تامین‌کنندگان پرخطر از شبکه های ۵G آنها تاکید کنم. همچنین به اپراتورهای مخابراتی مربوطه یادآوری کرده‌ام که زمان آن فرا رسیده که با این موضوع مقابله کنند».

به گفته‌ی کمیسر اتحادیه اروپا در بازارهای داخلی تا به امروز، تنها ۱۰ کشور اتحادیه اروپا «هواوی» را از ارائه خدمات شبکه‌های ۵G خود محدود یا ممنوع کرده‌اند. برتون گفت: «کمیسیون به نوبه خود اصول جعبه ابزار ۵G را برای تهیه خدمات مخابراتی خود اجرا خواهد کرد تا از قرار گرفتن در معرض هواوی و ZTE جلوگیری شود.

به گزارش رویترز وزارت خارجه چین اعلام کرد که قاطعانه با ممنوعیت برخی از کشورهای اتحادیه اروپا علیه هوآوی مخالف است و کمیسیون هیچ مبنای قانونی برای ممنوعیت این شرکت‌ها ندارد. اظهارات برتون در پی اخباری مبنی بر اینکه آلمان در حال بررسی استفاده از هواوی و ZTE در راه‌اندازی شبکه ۵G خود است اظهار می‌شود. آلمان به دلیل خطرات امنیت ملی خود در حال تصمیم‌گیری درباره استفاده یا عدم استفاده از این شرکت‌ها است. در پاسخ، سفارت چین در آلمان گفت که از این گزارش‌ها «متعجب و به شدت ناراضی» است.

ایالات متحده و متحدانش، از جمله بریتانیا و استرالیا، هواوی را از فعالیت در شبکه‌های ۵G خود منع کرده‌اند. مقامات واشنگتن ادعا می‌کنند که فناوری هواوی و ZTE می‌تواند توسط پکن برای جاسوسی استفاده شود؛ هر دو شرکت و پکن این اتهامات را رد کرده‌اند. اتحادیه اروپا قبلا چین را به عنوان یک «شریک»، «رقیب اقتصادی» و «رقیب سیستمی» توصیف کرده است.

با این حال، اخیراً اروپا بیشتر چین را یک «رقیب سیستمی» محسوب می‌کند و به دنبال حفظ چین به عنوان یک شریک و در عین حال مراقب نفوذ فزاینده چین در توسعه فناوری‌های حیاتی خود است.

اورسولا فون در لاین، رئیس کمیسیون اروپا، در سخنرانی‌ای در اوایل سال جاری گفت که فکر می‌کند این اتحادیه باید روابط خود با پکن را مورد ارزیابی مجدد قرار دهد – اگرچه او گفت که «جدا شدن» از چین به نفع اتحادیه اروپا نیست اما در عوض، همچنین خاطرنشان کرد که اروپا باید به دنبال «ریسک زدایی» روابط خود با چین باشد.

اکنون اپراتورها برای جایگزینی هوآوی به عنوان تامین‌کننده زیرساخت در شبکه‌های تلفن همراه خود تلاش می‌کنند. بنابه گفته‌ مدیران این صنعت، فناوری هواوی اغلب ارزان‌تر و پیشرفته‌تر از رقبایی مانند اریکسون، نوکیا و سامسونگ است.

کد خبر: 61382

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 4 =