ایران در انجام پیوند قرنیه بی‌نیاز از کشورهای دیگر است

دبیر بورد چشم پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سالانه حدود ۸ هزار پیوند قرنیه در داخل کشور انجام می‌شود و از لحاظ تجهیزات انجام این پیوند بی‌نیاز به کشورهای مختلف هستیم.

به گزارش آتیه‌آنلاین به نقل از خبرگزاری ایرنا، محمود جباروند روز سه‌شنبه در حاشیه برگزاری سی و دومین همایش سالیانه چشم پزشکی ایران که در مرکز همایش‌های رازی برگزار شد، افزود: دستاوردهای خوبی از لحاظ تجهیزات و امکانات اعمال جراحی چشم در کشور داریم و با وجود پزشکان مجرب در این رشته، هیچ بیماری برای درمان به خارج اعزام نمی شود و حتی بیماران زیادی به خصوص از عراق پذیرش داریم .

او گفت: اکنون از سیستم‌های هوشمند در درمان چشم پزشکی نیز استفاده می‌کنیم و مشکلی از لحاظ کمبود چشم پزشک نداریم و در شهرهای مختلف مردم به خدمات چشم پزشکی دسترسی دارند.
سید محمد قریشی فوق تخصص قرنیه نیز در حاشیه برگزاری سی و دومین همایش سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران، گفت: طیف بیماری‌های شایع چشم پزشکی بسیار گسترده است و بیشترین علت آب مروارید سن افراد است و اکثر افرادی که به دوره سالمندی می رسند، معمولاً دچار آب مروارید می‌شوند.
اوگفت: با توجه به پیشرفت‌های علم چشم پزشکی، بیماری آب مروارید قابل درمان است.
قریشی ادامه داد: دسته دوم بیماری‌های شایع چشم، آب سیاه یا گلوکوم است که بیماری خیلی حساسی بوده و بیمار خودش متوجه بیماری نمی‌شود و لازم است برای بررسی آب سیاه بیمار به صورت دوره‌ای معاینه شود و به چشم پزشک مراجعه کند.
قریشی تاکید کرد: دیگر بیماری‌های چشم که اخیراً خیلی شیوع بیشتری یافته ، دیابت است که علاوه بر اعضای بدن، چشم را گرفتار می‌کند و این افراد وقتی عوارض بیماری پیشرفت می‌کند متوجه بیماری می‌شوند.
دبیر علمی همایش سالیانه انجمن چشم پزشکی ایران تاکید کرد: به افرادی که دچار بیماری قند هستند توصیه می‌شود به صورت مرتب زیر نظر چشم پزشک باشند که به هر حال پیشگیری بهتر از درمان است.
او افزود: در مورد سایر بیماری‌های چشم، می‌توان به عیوب انکساری اشاره کرد مثل دوربینی، نزدیک بینی که اعمال لیزیک در این زمینه خیلی پیشرفت کرده و برای این بیماران مؤثر هستند.
به گفته او، بیماری مهم دیگری که باید به آن توجه شود عوارض و آسیب‌ ناشی از ضربه‌هایی است که به چشم وارد می‌شود که در کشور ما شایع است و کودکان هم در معرض این آسیب ها هستند. لذا توصیه می‌شود، مردم به نکات ایمنی توجه کنند و مواظب باشند ضربه و آسیب به چشم نرسد که عواقب آن جبران ناپذیر است.

به گفته قریشی،آموزش مداوم گروه‌های پزشکی از جمله چشم پزشکی ضروریست و باید گروه‌های چشم پزشکی هر ساله در برنامه‌های علمی شرکت و امتیازات لازم را کسب کنند تا بتوانند حرفه خودشان را ادامه دهند.
دبیر اجرایی همایش چشم پزشکی افزود: به همین دلیل این همایش جنبه آموزشی هم دارد و امتیازدهی به شرکت کنندگان در اواخر همایش توسط وزارت بهداشت انجام می‌ شود.
او، هدف همایش را ارائه آخرین دستاوردهای چشم پزشکی بیان کرد و گفت: در این همایش سخنرانی‌های علمی، سمپوزیوم‌ها و دوره‌های آموزشی برای متخصصین چشم و همکارانی که در زمینه‌های فوق تخصصی این رشته فعالیت می‌کنند، به صورت حضوری و برای شرکت کنندگان خارجی به صورت آنلاین به مدت سه روز برگزار می‌شود.

کد خبر: 61329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =