افزایش تسهیلات بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان

توسعه تعاملات با شرکای اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی، افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان به ۲۰ میلیون تومان و برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی ویژه حوزه کارفرمایی بخشی از مهمترین برنامه‌ها و اقدامات حوزه فرهنگی و اجتماعی تأمین‌اجتماعی محسوب می‌شوند. در این حوزه همچنین خدمات متنوعی برای بخش بازنشستگی و کارفرمایی در سال ۱۴۰۲ برنامه‌ریزی شده است. تأمین‌اجتماعی اکنون به ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر و یک میلیون و ۳۰۰ هزار کارگاه فعال در حوزه کارفرمایی خدمات ویژه ارائه می‌دهد. این سازمان ارتباط بیشتر با حوزه کارفرمایی و جامعه بازنشستگی از طریق توسعه خدمات بخش‌های بیمه‌ای، رفاهی و معیشتی در حوزه امورات فرهنگی و اجتماعی را نیز در دستور کار دارد.

پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه به بیش از ۴۰۰ هزار بازنشسته و مستمری‌بگیر، تعامل با شرکای اجتماعی، ارائه خدمات مشاوره کارگاهی، همایش رابطان بیمه‌ای، آموزش قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان و برگزاری جشنواره انتخاب کارفرمای برتر، مهمترین موضوعاتی است که محسن تقیانی، مدیرکل امور فرهنگی، اجتماعی و امور استان‌های سازمان تأمین‌اجتماعی به آنها اشاره کرد.

با توجه به پیشنهاد مدیریت سازمان تأمین‌اجتماعی به هیأت‌مدیره و هیأت‌امنای سازمان برای افزایش سقف تسهیلات بازنشستگان، آیا اکنون میزان وام قرض‌الحسنه جامعه هدف، افزایش یافته است؟
تأمین‌اجتماعی از اسفندماه سال ۱۳۹۸ برای پرداخت تسهیلات ویژه به بازنشستگان و مستمری‌بگیران طبق برنامه‌ریزی مدون و هدف‌دار و بر اساس انعقاد تفاهمنامه میان بانک رفاه کارگران و سازمان این موضوع را اجرایی کرده است. امسال نیز پس از ارائه پیشنهاد به هیأت‌مدیره و هیأت‌امنای سازمان تأمین‌اجتماعی جهت افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان، برنامه‌ریزی در این زمینه انجام شد و پس از پیگیری‌ها و رایزنی‌ها اکنون سقف این تسهیلات به میزان ۲۰ میلیون تومان برای هر بازنشسته افزایش یافت. با توجه به اینکه پرداخت وام قرض‌الحسنه به جامعه هدف یکی از برنامه‌های راهبردی تأمین‌اجتماعی است، در سال جاری برای بهبود وضعیت زندگی، رفاه و تأمین معیشت بازنشستگان برنامه‌ریزی برای افزایش این تسهیلات در دستور کار قرار گرفت و این تسهیلات به افراد واجد شرایط از بین مستمری‌بگیران پرداخت خواهد شد.

روند افزایش سقف تسهیلات قرض‌الحسنه بازنشستگان چگونه بوده است؟
سازمان تأمین‌اجتماعی از سال‌های گذشته پرداخت تسهیلات به بازنشستگان را برنامه‌ریزی کرده، اما در دولت سیزدهم در چندین مرحله میزان وام قرض‌الحسنه جامعه هدف افزایش چشمگیری داشت، به‌طوری که در مرحله اول از ۵ به ۷ میلیون تومان و در مرحله دوم به ۱۲ میلیون تومان رسید. با توجه به هدفگذاری سازمان در راستای بهبود وضعیت بازنشستگان، افزایش سقف تسهیلات موضوعی کمک‌کننده برای بهبود وضعیت این قشر به شمار می‌رود که به همین منظور سقف تسهیلات در سال جاری در مرحله سوم با ۲۰ میلیون تومان رشد همراه شد. این نوع وام‌های بازنشستگان بازپرداخت دوساله و با کارمزد چهار درصد است و امسال امکان پرداخت این تسهیلات با رقم جدید به ذی‌نفعان سازمان نیز فراهم شد تا با دریافت این وام بتوانند بخشی از نیازهای خود را تأمین کنند.

بر اساس آمارهای موجود چه تعداد از بازنشستگان و مستمری‌بگیران و با چه شیوه‌هایی امکان دریافت این تسهیلات را دارند؟
پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی سازمان تأمین‌اجتماعی طبق برنامه‌ریزی انجام می‌شود، به طوری که در سال گذشته ۱۷۷ هزار نفر از بازنشستگان و مستمری‌بگیران در چندین مرحله پرداختی، از این تسهیلات بهره‌مند شدند. برای اعطای تسهیلات به این گروه در سال ۱۴۰۱ حدود ۵ هزار میلیارد تومان اعتبار تأمین شد و امسال نیز هدفگذاری برای اعطای این تسهیلات به بیش از ۴۰۰ هزار نفر از جامعه هدف خواهد بود.
نحوه ثبت‌نام این تسهیلات نیز بر اساس اقدامات صورت گرفته به دو روش؛ مراجعه به کانون‌های بازنشستگی در استان‌های مختلف و رجوع به سایت تأمین‌اجتماعی در بخش بازنشستگان و مستمری‌بگیران، ارائه درخواست تسهیلات انجام می‌شود. به همین منظور پس از درخواست از سوی این قشر، در صورت دارا بودن شرایط و طی شدن مراحل قانونی، این تسهیلات قرض‌الحسنه از سوی بانک رفاه کارگران به حساب افراد متقاضی واریز می‌شود. با انتخاب روش ثبت‌نام از طریق سایت سازمان، بازنشستگان دیگر نیازی به مراجعه حضوری برای دریافت این تسهیلات ندارند و با استفاده از بستر خدمات الکترونیکی و در صورت واجد شرایط بودن، افراد بازنشسته وام مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد. با توجه به اینکه از ابتدای خردادماه جاری ثبت‌نام برای دریافت این تسهیلات آغاز شده این گروه از جامعه هدف تأمین‌اجتماعی پس از ثبت‌نام با استفاده از شیوه‌های اشاره شده، درخواست خود را ثبت خواهند کرد. سازمان نیز پس از بررسی وضعیت درخواست‌ها این افراد را به بانک عامل معرفی خواهد کرد تا بتوانند از وام قرض‌الحسنه بهره‌مند شوند. بنابراین هر ماه تعدادی از بازنشستگان در استان‌های مختلف امکان دریافت این تسهیلات را خواهند داشت.

برای ارتباط بیشتر با شرکای اجتماعی، مهمترین اقدامات در حوزه فرهنگی و اجتماعی را تشریح کنید.
یکی از برنامه‌های راهبردی و عملیاتی حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی، توسعه تعامل و ارتباط بیشتر با شرکای اجتماعی در سه حوزه کارفرمایی، بیمه‌شدگان و بازنشستگی با برگزاری جلسات تعاملی، دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی برای آشنایی بیشتر با قوانین و مقررات است. از آنجا که مهمترین اولویت حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی ترویج مفاهیم بیمه‌ای و تأمین‌اجتماعی و ارتقای دانش کارفرمایان، شرکای اجتماعی و رابطان بیمه‌ای است، معتقدیم ترویج فرهنگ بیمه‌ای به موضوع پایداری منابع سازمان و توسعه تعاملات با شرکای اجتماعی کمک خواهد کرد. همچنین برگزاری مستمر دوره‌ها و جلسات آموزشی به منظور افزایش سطح اطلاعات بیمه‌ای برای ارتباطات دوسویه با شرکا از دیگر وظایف حوزه فرهنگی و اجتماعی به ‌شمار می‌رود.
تلاش سازمان تأمین‌اجتماعی ارتباط مستمر با جامعه هدف برای حل مشکلات، استفاده از نظرات و تبادل تجربیات است که امیدواریم در آینده با سیاستگذاری‌ها و برنامه‌های اجرایی در حوزه کارفرمایی و شرکای اجتماعی بتوان ضمن توسعه تعاملات و تقویت اصل سه‌جانبه‌گرایی، در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفری کارفرمایان نیز گام‌های اساسی برداشته شود.

برای برگزاری دوره‌ها و کارگاه‌های آموزشی ویژه رابطان بیمه‌ای چه برنامه‌ریزی در سال جاری صورت گرفته است؟
در حوزه کارفرمایان یک برنامه در حوزه آموزش تدارک دیده شده و با برگزاری کلاس‌های آموزشی و همایش رابطان بیمه‌ای، بخشی از قوانین و مقررات حوزه تأمین‌اجتماعی برای این افراد تبیین و توضیح داده خواهد شد. البته بر اساس اقدامات صورت گرفته، سال جاری در هر استان ۱۲ برنامه‌ آموزشی تا پایان سال برگزار می‌شود و با توجه به وجود ۳۳ اداره کل تأمین‌اجتماعی در سطح کشور، هرکدام از این مراکز باید نسبت به برگزاری این کارگاه‌های تعیین شده در حوزه رابطان بیمه‌ای اقدام کنند. برگزاری خدمات مشاوره کارگاهی یکی دیگر از اقدامات اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان در حوزه کارفرمایی محسوب می‌شود که بر اساس این طرح، مسئولان شعب بیمه‌ای با حضور در کارگاه‌های آموزش نسبت به برگزاری پنل‌های تخصصی پرسش و پاسخ و تدریس اقدام خواهند کرد. این دوره‌ها به منظور آشنایی بیشتر شرکای اجتماعی با قوانین و مقررات برنامه‌ریزی شده است. سال گذشته هزار و ۲۰۰ کارگاه در همین ارتباط برگزار شد، اما امسال برنامه‌ها با هدف برگزاری ۲ هزار کارگاه برای طرح‌هایی همچون ارائه خدمات مشاوره کارگاهی ویژه کارفرمایان و رابطان بیمه‌ای پایه‌گذاری شده است.

در حوزه آموزش قوانین و مقررات تأمین‌اجتماعی، مهمترین طرح‌ها برای حوزه کارفرمایی به چه شیوه‌ای برنامه‌ریزی شده است؟
ما در اداره کل امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی امسال به برگزاری یک کلاس جدید برای کارفرمایان اقدام کرده‌ایم تا کارفرمایان جدیدی که سال گذشته یا سال‌ جاری برای اولین‌بار تقاضای کد کارگاهی داده‌اند، در زمینه قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان آموزش‌های لازم را فرا بگیرند. معتقدیم ارائه آموزش‌های لازم درباره قوانین مربوط به حوزه کارفرمایی و تأمین‌اجتماعی باعث می‌شود ضمن آشنایی بیشتر شرکای اجتماعی با این قوانین، به دلیل عدم آشنایی با این موضوعات دیگر گرفتار جرائم بیمه‌ای نشوند. به همین دلیل پیش از راه‌اندازی کارگاه زمینه آشنایی کارفرمایان جدید با قوانین و مقررات فراهم خواهد شد. بنابراین برنامه‌ریزی امسال برگزاری ۱۰ کارگاه در هر استان است که در مجموع ممکن است بیش از ۳۰۰ کارگاه آموزشی برای این افراد برگزار شود.

یکی از برنامه‌های سازمان تأمین‌اجتماعی در راستای تعامل بیشتر با شرکای اجتماعی برگزاری جشنواره کارفرمایان برتر بود. آیا در سال ۱۴۰۲ برای برگزاری این جشنواره اقداماتی صورت گرفته است؟
سازمان تأمین‌اجتماعی به منظور افزایش تعامل با شرکای اجتماعی، جشنواره تجلیل و انتخاب کارآفرینان و کارفرمایان برتر را در سال گذشته در سطح ملی و استانی برنامه‌ریزی و با مشارکت همه فعالان تشکل‌های کارفرمایی زمینه تقویت و توسعه اصل سه‌جانبه‌گرایی را فراهم کرد. با این اقدامات مؤثر در حوزه کارفرمایی، جشنواره انتخاب کارآفرینان و کارفرمایان برتر سازمان به منظور توسعه تعامل با کارفرمایان، افزایش میزان رضایتمندی گروه‌های کارفرمایی و جلب اعتماد این گروه از شرکای اجتماعی برگزار شد.
در راستای برگزاری این جشنواره در سال گذشته با همکاری شرکای اجتماعی و نمایندگان تشکل‌های صنفی کارفرمایان در نهایت ۳۳ کارآفرین و کارفرمای برتر در سطح ملی و ۲۰۴ کارفرمای برتر استانی معرفی شدند. برای اینکه اجحافی در حق همه کارفرمایان برتر نشود از هر استان یک نفر به عنوان برگزیده و برتر معرفی شدند. امسال نیز قرار است جشنواره انتخاب کارفرمای برتر در بخش استانی و کشوری برگزار شود. تاکنون بخشنامه برگزاری این جشنواره ابلاغ نشده اما برنامه‌ریزی برای تدارک برگزاری جشنواره کارفرمایان برتر در حال انجام است. در صورت انجام مقدمات و مراحل اجرایی جشنواره کارآفرینان و کارفرمایان برتر در سال جاری همانند سال گذشته ۳۳ کارفرمای برگزیده در سطح ملی دوباره تجلیل خواهد شد. در سطح استانی نیز با توجه به تیپ ادارات کل تأمین‌اجتماعی در استان‌ها امکان افزایش تعداد کارفرمایان برتر وجود دارد و پس از ابلاغ بخشنامه جشنواره، تعداد افراد برگزیده در تیپ یک تا سه این ادارات کل نیز اعلام خواهد شد.
مهمترین برنامه‌های امور فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی در حوزه تولیدات فرهنگی و چاپ کتاب را تشریح کنید.
یکی دیگر از برنامه‌های این اداره کل، موضوع توجه به تولیدات فرهنگی و تهیه کتاب برای آشنایی بیشتر کارفرمایان با قوانین و مقررات بیمه‌ای است. اکنون در حوزه تهیه بروشور، کتاب‌ها و کتابچه، برنامه‌ریزی‌هایی از سوی حوزه فرهنگی و اجتماعی سازمان تأمین‌اجتماعی صورت گرفته که در سال ‌جاری این برنامه‌ها همانند سال‌های گذشته به قوت خود باقی است؛ حتی ما طرح‌هایی برای توسعه این فعالیت‌های فرهنگی را در برنامه داریم و قرار است در حوزه بروشور ۱۰ عنوان جدید برای اطلاع‌رسانی ویژه در حوزه کارفرمایان تهیه و به چاپ برسد که اقدامات لازم برای این موضوع صورت گرفته است. همچنین برای کتاب قوانین و مقررات ویژه کارفرمایان بازنگری لازم صورت گرفته و امیدواریم با توجه به این اقدام در سال جاری شاهد چاپ آن باشیم. طبق برنامه‌‍‌ریزی‌ها قرار است این کتاب‌ها به صورت الکترونیکی نیز چاپ شود، اما در نهایت در تیراژ ۵ میلیون جلد به چاپ خواهد رسید که در این زمینه هم در حال انجام مقدمات و برنامه‌ریزی هستیم.

کد خبر: 61215

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 1 =